film
Az NFI tájékoztatása szerint Elek Judit első nagyjátékfilmje, a 1969-ben készült Sziget a szárazföldön egy magányos, idős asszony története. A Kiss Manyi által alakított asszony budapesti bérházban egy nagy lakásban él, de szűkös társbérleteikben szorongó szomszédainak nyomására elhatározza, hogy lakását kisebbre cseréli. A film hitelesen idézi fel a hatvanas évek Budapestjének atmoszféráját, a rendező a dokumentarista ábrázolásmódot szürreális hangulattal és groteszk humorral ötvözi.
A Sziget a szárazföldön forgatókönyvírója Mándy Iván volt, operatőre a közelmúltban elhunyt Ragályi Elemér, akivel már a Meddig él az ember? (1967) című filmben is sikerrel dolgoztak együtt.
Elek Judit filmjei négy alkalommal is szerepeltek Cannes-ban, először 1968-ban a Meddig él az embert vetítették a Kritikusok Hete szekcióban. A Sziget a szárazföldönt hosszú vastaps fogadta, amikor 1972-ben versenyen kívül mutatták – olvasható a tájékoztatóban.
Mint írják, a cannes-i fesztivál felújított klasszikus alkotások szekciójába korábban meghívást kapott Jancsó Miklós Szegénylegények, Makk Károly Szerelem, Fábri Zoltán Körhinta, Bacsó Péter A tanú, Sára Sándor Feldobott kő és Mészáros Márta Napló gyermekeimnek című alkotása.
Elek Judit a Színház- és Filmművészeti Főiskolán rendező szakon tanult 1956 és 1961 között Máriássy Félix osztályában. Pályáját dramaturgként kezdte a Budapest Filmstúdióban, alapító tagja volt a Balázs Béla Stúdiónak. Tabutörő dokumentum és játékfilmjeiben mély együttérzéssel és nagy szenvedéllyel ábrázolja az emberi kapcsolatokat, az érzékeny társadalmi vagy történelmi témákat – áll a közleményben.
Kép forrása: MTI, Kallos Bea