film
A Rotten Tomatoes, a The Hollywood Reporter, a Variety és a The Wrap szerint a legjobb filmnek járó díjat a valószínűleg Minden, mindenhol, mindenkor nyeri meg. Az A24 stúdió filmje egy kínai bevándorló család párhuzamos valóságokon átívelő szürreális, ám érzelmes kalandjairól már számos díjat elnyert az elmúlt év során, és tizenegy kategóriában lett Oscarra jelölve. A második legesélyesebb film megnevezésekor már kisebb az egyetértés: A sziget szellemei, a Top Gun: Maverick (kritikánk a filmről) illetve A Fabelman család vagy a Nyugaton a helyzet változatlan győzelme sem érkezne teljesen váratlanul.
Mivel a Nyugaton a helyzet változatlan nemcsak a legjobb nemzetközi filmnek, hanem a legjobb filmnek járó szobornak is egyik lehetséges várományosa, viszonylag garantált, hogy az előbbi kategóriában győzni fog. A The Wrap szerint utoljára 1971-ben fordult elő, hogy egy film mind a két kategóriára jelölve volt, és nem lett a legjobb külföldi film. Figyelemre méltó adalék, hogy a Nyugaton a helyzet változatlan korábbi adaptációja 1930-ban elnyerte a legjobb film és a legjobb rendező díját.
Legjobb férfi főszereplő kategóriában ismét viszonylag nagy az összhang: Austin Butler vagy Brendan Fraser a várható befutó. Előbbi talán kissé jobb esélyekkel indul, hiszen az Elvis, amelynek címszereplőjét játssza, jelölve lett legjobb film kategóriában is (kritikánk a filmről). Fraser érzelmes alakítása A bálna című kamaradrámában azonban ennek ellenére könnyen aranyszobrot nyerhet (kritikánk a filmről).
Michelle Yeoh a Minden, mindenhol, mindenkor főszerepének eljátszásáért legjobb női főszereplő kategóriában a két legesélyesebb színésznő egyike. A Tár sztárja, Cate Blanchett, a neves karmester, Lydia Tár megformálója a másik (kritikánk a filmről). A verseny itt egyértelműen szoros.
Címéhez hűen a Minden, mindenhol, mindenkor látszólag szinte minden kategóriában jelen van (kritikánk a filmről), így a legjobb férfi és női mellékszereplő esetében is. Könnyen elképzelhető, hogy Ke Huy Quan el is nyeri a díjat a látszólag kissé pipogya, de végtelen kedvességet sugárzó férj és apa szerepéért. Ha nem ő, A sziget szellemeinek valamelyik férfi színésze győzhet majd, ebből a filmből ugyanis ketten, Barry Keoghan és Brendan Gleeson is jelölve lettek.
Talán az egyik legnehezebb azt megjósolni, hogy a női mellékszereplők közül kit illet majd az aranyszobor. A The Hollywood Reporter szerint Angela Bassett nyerhet a Fekete Párduc második részében eljátszott gyászoló anyakirálynő, Ramunda szerepéért. Jamie Lee Curtis (Minden, mindenhol, mindenkor) mogorva hivatalnoka is érdemes lehet az Oscar-díjra, állítja a The Wrap. Végül Kerry Condon győzelmét jósolja a Rotten Tomatoes, A sziget szellemeiben (kritikánk a filmről) nyújtott alakításáért.
Habár a Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság is nagy sikereket ért el az elmúlt hónapok során, a legjobb animációs film Oscar-díját viszonylag borítékolhatóan Guillermo del Toro Pinokkiója söpri be idén. A mese stop-motion technikával készített újragondolása a fasiszta Olaszországba helyezi a fából faragott fiút, és a történetben központi szerepet kap a gyász. Érdekesség, hogy Cate Blanchett, aki hamarosan talán a legjobb női főszereplő lehet a Tárnak köszönhetően, ebben a filmben egy Spazzatura nevű girhes, félszemű cirkuszi majmot alakít, és kizárólag állathangokon kommunikál.
Végül, de nem utolsósorban a legjobb rendező kategóriában ismét kevésbé egyértelmű, kit választ majd az Akadémia. Könnyen elképzelhető, hogy a Minden, mindenhol, mindenkor rendezői, Daniel Kwan és Daniel Scheiner kerülnek ki győztesen. Steven Spielberg szintén esélyes tekintélyt parancsoló múltjával és A Fabelman családdal. Spielberg filmje a saját fiatalkorán alapul, és egy fiúról szól, aki beleszeret a filmkészítésbe (kritikánk a filmről). Azonban az sem tűnik elképzelhetetlennek, hogy Todd Field (Tár) vagy Martin McDonagh (A sziget szellemei) kapja az Oscar-díjat, így mindenképpen izgalmas gálának nézünk elébe.
Forrás: Rotten Tomatoes, The Hollywood Reporter, The Wrap, Variety
Kép: Netflix