irodalom
A művész absztrakt festői életműve egy rövid periódus terméke az 1960-as évek végéről és az 1970-es évek elejéről, de az alkotások együttes, koncentrált erejét legyengítette a művész sokirányú művészi munkássága. A szocreál és realisztikus rajzok, akvarellek, rézkarcok, freskók, mozaikok és festmények, majd később a legnagyobb hangsúlyt kapott érmék és plakettek, miközben a képzőművészeti kreativitás technikai sokoldalúságát jelezhették, voltaképpen szétszórták – a minden stílusirányzatot adaptáló rajztanári hivatással együtt – absztrakt festményeinek magas színvonalú, az életműből önállóként kiemelhető energiáit.
Soltra absztrakt képeinek lehetőségét és legfőbb inspirációját Martyn Ferenc hatása jelentette, mely közvetlenül megjelenik a Kő és víz sorozat képein, ahol a természetből vett motívumokat imitáló foltfestés statikus és dinamikus ellenpólusaival utal a biomorf alakzatokkal komponáló mesterre. Az alkotó absztrakt művészetének legjelentősebb, autonóm darabjai azok a fekete és fehér, sötét és világos színek drámai kontrasztjára alapuló képek, melyeken egymásra halmozott, préselt, gyűrődő, tömörített motívumok katasztrófapillanatait látjuk. A tárlat a művész absztrakt képeinek realisztikus ellenpólusaként mutatja be a művész női aktokat ábrázoló 17 erotikus rézkarcát, mely összefoglaló címével – A tavasz tizenhét pillanata – az egykor kényszerűen népszerű szovjet TV-sorozatra utalva finom iróniával viszonyul létrejötte, az 1970-es évek szürkén erotikátlan korszakához.
A csütörtökön délután öt órakor megnyíló kiállítás 2023. január 31-ig tekinthető meg hétfő kivételével minden nap a Modern Magyar Képtár pécsi, Papnövelde utcai épületében. A tárlatról bővebb tájékoztatás a Janus Pannonius Múzeum oldalán olvasható.