bezár
 

film

2022. 11. 07.
A Verzión mutatkozik be Kapronczai Erika KIM című filmje
A KIM a fesztivál magyar versenyprogramjában látható
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy kivételes festőtehetség, a belga-magyar Kim Corbisier története, aki tragikusan rövid és intenzív életével rendkívül erős életművet hagyott maga után. És egy kamerát a filmrendező barátjánál, Kapronczai Erikánál. 

Az alkotás magával ragadó és gyakran megrázó felvételei tanúskodnak Kim metadonfüggőséggel folytatott küzdelmeiről, és mindenekelőtt a családjában történt szerencsétlen és kriminális balesetek sorozata okozta identitásválságáról. Kim 2012. március 18-án kiugrott egy Budapest belvárosi lakás erkélyéről. 27 évesen lett öngyilkos, mint a 27-es klub szupersztárjai. Befejezetlenül maradt projektjeik után a filmkészítő most, 10 év elteltével, egy régi közös tervüket valósítja meg ennek a dokumentumfilmnek az elkészítésével.

prae.hu

A filmmel párhuzamosan megtörténik Kim életművének szakmai feldolgozása, és festményei bekerülnek a Ludwig múzeum és a Nemzeti Galéria gyűjteményeibe.

Kim és Erika rövid ismeretsége 2011 végén kezdődött. Erika, aki filmrendező-hallgató volt akkor a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a kisjátékfilmjéhez keresett főszereplőt, ezért találkozott Kimmel, aki egyedülálló tehetsége és a származása körüli rejtélyek miatt városi legenda volt Budapesten. Találkozásuk után azonban a filmes projektből szinte azonnal életmentő küldetés lett. Ennek része volt egy újabb filmterv: egy dokumentumfilmet kezdtek el készíteni arról, ahogy Kim felhagy a drogokkal. Néhány hónap elteltével azonban ez is befejezetlenül maradt.

A dokumentumfilm azt a folyamatot követi, ahogyan Kapronczai Erika feltárja e kivételes művész tragikus életútjának körülményeit, legfontosabb tényezőit. Tehát kívülről, a felszínről indulunk. Kim korai sikereiről és művészetéről a kortárs magyar művészeti szcéna legnevesebb szakmai tekintélyei beszélnek. Rövid életműve ellenére három festői korszaka is jól elkülönül. Az utolsó periódus darabjai tipikus kései művek a szakértők szerint, melyek Kim legkiemelkedőbb alkotásai, egyúttal árulkodnak a pszichikai problémáiról. Kim rendkívül sikeres volt, több galéria akart vele dolgozni, festményeket adott el, és számos díjat nyert. Karrierje egy jelentős pillanatában, a bécsi Strabag Art Award művészrezidencia programban azonban már nem tudta kontrollálni azt a káoszt, amit maga köré teremtett. Egy nap műtermét megrongálva találták, ezért elküldték. Ezután megkezdődött végzetes tempóban gyorsuló zuhanása. Mindez az Erika által akkoriban forgatott dokumentumfilm-felvételeken és Kim saját videóin követhető nyomon.

A legközelebbi barátokkal, az események tanúival, érintettjeivel együttműködve rekonstruálja a film, mi történt pontosan. Történhetett volna másképp is? Meg lehetett volna menteni őt? Ki a felelős: Kim maga, vagy a támogató környezet hiánya? Meg lehet-e menteni valakit önmagától? Döntött, vagy baleset volt? Kim megszállottja volt a nagy rockikonoknak, a 27-es klub tagjainak, Amy Winehouse-nak, Janis Joplinnak. Olyan sorsot képzelt a maga számára, mint amilyen az övék volt. Rettegett tőle, de megfékezhetetlenül rohant felé.

KIM jelenetkép

A KIM nem drámai drogfilm. A függőség csak a jéghegy csúcsa volt. Kim súlyos identitásválsága és a családi háttér okozta traumái manifesztálódtak ebben az életformában. 18 évesen tudta meg, hogy az, akit addig az édesanyjának hitt, valójában nem az édesanyja. Az igazi anyukája belga volt, és öngyilkos lett, még mielőtt ő egy éves lett volna. Kim Brüsszelben született, és a belga édesapja, akit szintén korán elveszített, magyar élettársával települt át a kis magyar faluba, Nagyvenyimbe, amikor Kim 9 éves volt. Ma már senki sem él a családból, csak Kim unokatestvérei, Brüsszelben, akiket Erika felkeresett a film forgatása során. Így derült ki, hogy Kim édesapja gazdag, titokzatos alak volt, akiről senki sem tudta, hogy mivel foglalkozik pontosan. A belga család azt gyanítja, hogy köze lehetett Kim édesanyja halálához is. Az apa az anya halála után nem engedte, hogy a belga nagymama kapcsolatban maradjon az unokájával, és Kimet gyakorlatilag elrabolta, amikor titokban Magyarországra hozta. A kislány anyakönyvi kivonatát is meghamisította: a hivatalos iraton a magyar nevelőanyuka szerepelt Kim édesanyjaként.

Kim „mindig megtalálta a fényt a sötétségben” – emlékezik rá vissza belga unokatestvére. Sötét és megrázó története gazdag volt fényes pillanatokban, imádott élni, „habzsolta az életet”, és ennek megfelelően a film is derűs, bár keserédes epizóddal zárul. 10 évvel Kim halála után megvalósul első külföldi önálló kiállítása Berlinben, festményei pedig bekerülnek Magyarország legfontosabb gyűjteményeibe. Így Kim végre elfoglalja az őt megillető helyet a képzőművészeti kánonban.

A KIM adatlapja a 19. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon ide kattintva megtalálható.

Magyar premier:

  • VERZIÓ /// BUDAPEST, 2022. november 9., 20:45h, TOLDI nagyterem + Q&A

További vetítések:

  • VERZIÓ /// BUDAPEST, 2022. november 13., 16:15h, TOLDI kisterem + Q&A
  • Liszt Intézet /// BRÜSSZEL, 2022. december 2., 19:00h

A filmet vetítik a VERZIÓ szegedi, pécsi és szombathelyi programjában is, ezeknek műsoráról információ itt és itt és itt található.

 

Forrás:
KIM produkció / VERZIÓ

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Hans Steinbichler: Egy egész élet
Coralie Fargeat: A szer
Szilágyi Zsófia: Január 2.

Más művészeti ágakról

(kult-genocídium)
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés