bezár
 

art&design

2022. 09. 22.
Jövő nyárig a Szépművészetiben marad a Bosch-kiállítás egyik fő műve
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Jövő nyárig a Szépművészetiben marad a Bosch-kiállítás egyik fő műve Jövő nyárig a Szépművészeti Múzeum állandó kiállításának új szekciójában lesz látható a július közepén bezárt, Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa című tárlat egyik fő műve, a Földi gyönyörök kertje-triptichon középső részének legkorábbi, fatáblára készült másolata - tájékoztatta az intézmény szerdán az MTI-t.

A Szépművészeti Múzeum új kiállításrészben idézi meg Bosch művészi örökségét, amely a múzeum történetének egyik leglátogatottabb kiállításaként zárt, Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa című tárlat két - a bezárást követő, hosszabb időszakra kölcsönadott - műtárgya köré épül. Így továbbra is a múzeumban látható a kiállítás egyik fő műve, Bosch enigmatikus alkotásának, a Földi gyönyörök kertje-triptichon középső részének legkorábbi, fatáblára készült másolata - közölték.

prae.hu

A különleges alkotás sokáig magángyűjteményekben rejtőzködött, évtizedek után a budapesti tárlat volt az első alkalom, hogy a nagyközönség is megcsodálhatta. A remekmű jövő nyárig látható a Szépművészeti Múzeumban.

Szintén a múzeumban marad a Bosch-kiállítás anyagából, az Antwerpenből kölcsönzött, Szent Antal megkísértését ábrázoló festmény, amelyet a kiállítást megelőzően a Szépművészeti Múzeum munkatársai restauráltak.

A közlemény szerint a Hieronymus Bosch festészetének hatását és az őt övező kultusz kialakulásának időszakát bemutató új szekció a Régi Képtár állandó kiállításának 1250-1600 között készült műveit kiállító teremsorán belül kapott helyet, itt látható majd a két műtárgy.

A Földi gyönyörök kertje-triptichon középső részének legkorábbi, fatáblára készült másolatát, a svájci Galerie De Jonckheere jóvoltából, további egy évre adta kölcsön a tulajdonosa, az Antwerpenben őrzött (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten), Szent Antal megkísértését ábrázoló festmény pedig öt évig marad Budapesten. A két műalkotást a Szépművészeti Múzeum korabeli németalföldi műveivel együtt állítják ki.

"A 15-16. század fordulóján, Németalföldön alkotó Hieronymus Bosch a festészet történetének egyik legeredetibb, emblematikus és kifejezetten rejtélyes életművét hozta létre. Különleges univerzumának egyedi látványvilágával a mai napig lehetetlen betelni - s ma sincs teljeskörűen elfogadott válasz arra, hogy honnan, miből erednek és pontosan mit jelentenek hol humoros, hol hátborzongató képzeletbeli lényei és látomásos jelenetei" - írták.

Legnagyobb hatású művei között tartják számon a Földi gyönyörök kertje triptichont (Madrid, Museo Nacional del Prado) és a Szent Antal-triptichont (Lisszabon, Museu Nacional de Arte Antiga).

A kiállításon látható, fatáblára festett Földi gyönyörök kertje részletgazdag kivitelezése és harmonikus színvilága alapján egyértelmű, hogy ezt, a fennmaradt táblaképkópiák között a legkorábbi másolatot, rendkívül jól képzett mester készítette, aki igyekezett hűségesen követni az eredeti mű minden egyes részletét - olvasható a közleményben, hozzátéve, hogy Bosch Szent Antal-triptichonjának a középső táblája, mely a szent megkísértését ábrázolja, egyfajta képi "bestseller" lehetett a 16. században: megközelítőleg negyvenegy kópiája maradt fenn, amelyek közül tizenkettő a középkép hű másolata. Ilyen az egyik legkvalitásosabb példányként számontartott, a kiállításon látható antwerpeni táblakép, mely néhány apró részlettől eltekintve pontosan követi az eredeti alkotás kompozícióját.

Az idén áprilisban nyílt Bosch-tárlat a múzeum történetének második leglátogatottabb kiállításaként zárt, három hónap alatt több mint negyedmillió látogató tekintette meg. A kiállítás nemcsak az első átfogó Bosch-tárlat volt Közép-Európában, de a teljes nemzetközi múzeumi világot tekintve is az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch-bemutatójaként tartják számon - írták a közleményben.

Kép forrása: photo12.com/Ann Ronan Picture Library

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A filmek rejtett történetei a BIFF-en


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés