bezár
 

art&design

2009. 08. 11.
Időívek - művészeti fesztivál Pannonhalmán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A pannonhalmi Arcus Temporum (Időívek) művészeti fesztivált idén augusztus 21. és 23. között rendezik meg; az esemény Johann Sebastian Bach és Giya Kancheli grúz zeneszerző munkássága között húzza meg az "időíveket" - mondta el keddi budapesti sajtótájékoztatóján Varga Mátyás fesztiváligazgató.

prae.hu

A rendezvény kezdetben, 2004-ben zenei fesztiválként indult, majd fokozatosan teljesedett ki valódi összművészeti mustrává - jegyezte a zenei programok szerkesztője, Veres Bálint zenetörténész.

Idén két kirgiz filmes képviseli a mozgóképeseket: Abdan Abdikalikov a közép, Erneszt Abdisaparov pedig a fiatal nemzedéket. A kettőjük közötti "időívet" a Buszmegálló című film jelenti, amelyben Abdisaparov az idősebb mester társalkotója lehetett. Ez a mű látható Pannonhalmán is, a Millenniumi Emlékműben, ahol a Kóbor kutya, az Asan-Uson című Abdikalikov-alkotások mellett, Abdisaparov Verebek című filmjét is vetítik - mondta el Varga Mátyás.

Új helyszínt találtak a képzőművészeti műveknek: a monostor Kerengőjét. Itt láthatók a Bécsből 1997-ben hazatelepült festőművész, Megyik János közelmúltban és újonnan készült geometrikus, térbeli munkái, amelyek mai alkotókorszakát jellemzik.

Kortárs képzőművészet, zene és tánc fonódik össze Christian Rizzo tevékenységében. A sokoldalú francia művész rockzenészként kezdte pályáját, de foglalkozott jelmeztervezéssel, képzőművészettel, koreográfiával - így vált az európai színház egyik meghatározó egyéniségévé. Ő a fesztivál színházi szekciójának vendége, egyik munkája a 100 % poliészter olyan installáció, illetve koreográfia, amelyből épp az emberi test hiányzik.

Rizzo másik koreográfiáját Jean-Baptiste André adja elő. A fesztiválon mindig szerepet kap az improvizáció, Gergye Krisztián táncos Bach-műre rögtönöz, a G-dúr csellószvitet az Arcus Temporum pozsonyi társfesztiválja, a Konvergencie alapítója, Jozef Lupták játssza.

A fesztivál súlypontja továbbra is a zene - vélte Veres Bálint. Az alapításkor Bachhal kezdték a fesztivált, minthogy a zeneszerző életműve örök viszonyítási pont, bármely kortárs, most éppen Giya Kancheli is összeköthető vele. Ő azonban különösen illik hozzá, hiszen mindketten a barokk zene közhelyeit is használták alkotásaikban.

A Tbilisziben született grúz zeneszerző neve nem ismeretlen Magyarországon - fűzte hozzá a zenetörténész - , az elmúlt koncertévadban a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar szentelt egy estet munkásságának. A szólista Pannonhalmán is Gidon Kremer.
Kortársai az éteri szépség és a durva realitás kettőségével jellemzik Kancheli zenei világát. Egy megfékezhetetlen Vezúv - jegyezte meg róla pályatársa, Rogyion Scsedrin. Ahogy a korábbi vendégek: Gubajdulina, Szilvesztrov, Kancheli is olyan keleti művész, aki nyugatról érkezik Magyarországra. A grúz komponista csaknem 20 éve él Nyugat-Európában, jelenleg Belgiumban.

Veres Bálint hozzátette: az Arcus Temporum nem kíván "keleti" specialistaként föltűnni, de a XX. és XXI. század fordulójának tájékozódásbeli hiányait mindenképp pótolni szándékozik, égtájaktól függetlenül.

Gidon Kremer fiatal balti és orosz muzsikusokat hoz magával Pannonhalmára a három napos fesztiválra, mellettük olyan jelentős hazai előadók lépnek föl, mit Perényi Miklós, Ránki Dezső, Klukon Edit, Csalog Gábor, Fassang László, Keller András.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
A teremtett „képzelet” határtalansága
Az Amikor Galéria debütálása a művészeti galériák soraiban

Más művészeti ágakról

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés