bezár
 

art&design

2009. 08. 11.
Mária Terézia-festménnyel gazdagodott a gödöllői kastély
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nagyméretű, Mária Teréziát koronázási viseletben ábrázoló festménnyel gazdagodott a gödöllői Grassalkovich-kastély. Az alkotás az épületegyüttes királynői szobájában kapott helyet - mondta el Papházi János, a kastély múzeumi osztályának vezetője az MTI-nek kedden.

Felidézte, hogy Mária Terézia 1751-es gödöllői látogatásán Grassalkovich Antal gróf fényes külsőségek közepette fogadta uralkodónőjét: még egy márvány hálószobát is építtetett a királyi vendég számára. Ma ez a kastély Mária Terézia-szobája. Az írott és képi bizonyítékok szerint a szoba beugró részét egy egészalakos Mária Terézia-portré díszítette, amely azonban a 20. század folyamán elveszett. A kastély vezetésének tavaly sikerült egy, az eredetihez hasonló, nagyméretű, egészalakos Mária Terézia-festményt vásárolnia.

Papházi János kifejtette, hogy Daniel Schmiddeli 1743-1745 körül készült munkája magyar koronázási díszben ábrázolja a királynőt. Fején korona, jobb kezében a jogar, bal kezét az országalmán nyugtatja. A háttérben egyértelműen azonosítható a koronázási palást és a jobbra elhelyezkedő apostoli kettős kereszt, amely a 13. századtól kezdve szerepel a magyar királyok címerében, mint a keresztény királyi hatalom jelképe. A kép a festő 1742-ben készített munkájának kiegészített, bővített változata. Az 1742-es alkotáson a királynő nem viseli, hanem bal kezével érinti a magyar koronát, s azon a képen nincs rajta a koronázási palást, illetve az apostoli kereszt sem - mondta el a részleteket a muzeológus.

A Gödöllői Királyi Kastélyban végleges helyére került festményen Mária Terézia az 1741. június 25-én, Pozsonyban tartott koronázási ceremónián viselt fehér, gyöngyökkel díszített magyar ruhában látható. Mellén hatalmas ékszer, férjének, Lotharingiai Ferencnek briliánsokba foglalt miniatűr portréjával. A festmény koronázási aktushoz kötődését bizonyítja, hogy balra a háttérben megjelenik a koronázási domb a királynő lovas figurájával - tette hozzá Papházi János. A fennmaradt írásos emlékek szerint egyébként a királynő más alkalmakkor is szívesen hordott magyar díszruhát és gyermekeit is gyakran öltöztette ilyen viseletbe.

A festmény - a Nemzeti Kulturális Alap támogatásának is köszönhetően - több mint fél éves restaurálás után nyerte el végleges formáját, s a hétvégi barokk kastélynapok keretén belül került a Mária Teréziáról elnevezett szobába. Mint azt Újvári Tamás, a kastély igazgatóhelyettese az MTI-nek elmondta, a felújítási munkálatok miatt kisebb területen megrendezett kétnapos programon mintegy hétezer érdeklődő vett részt, az állandó kiállítást pedig kétezer múzeumbarát látogatta meg.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
art&design

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról

Más művészeti ágakról

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés