irodalom
Az eseményhez a Facebookon itt lehet csatlakozni.
„Bár a vámpír szó egyszer sem jelenik meg a trilógia és az előzménykötet szövegében, a disztópia hősnője, Katniss egy olyan, vámpír jellegű rémségként gondol Panem elnökére, aki az elnyomott és manipulált néptömegek véréből táplálkozik. Bár ez az asszociáció első látásra kizárólag a vérfogyasztás aktusát hangsúlyozza, számos olyan részletet fedezhetünk fel a regények szövegében Snow elnökre, illetve az általa reprezentált Kapitóliumra vonatkozóan, amely támogatja és elmélyíti ezt a metaforikus olvasatot. Az államfő kettős attribútuma – a vér és a rózsa – a vámpír-metafora komplexitását, s egyúttal a politikai rendszer alapjának, az Éhezők Viadalának esszenciális jellegzetességét is jelöli.” (Limpár Ildikó)
„A Párt, az állam, a rendszer számára mindig alapvető fontossággal bír, hogy kitermeljen egy olyan réteget, amely végre akarja hajtani a parancsait, olyan alakokat, akik feltételek és korlátok nélkül hisznek és bíznak benne. 'Megfontolt hazugságokat mondani és közben hinni bennük' – írja Orwell. Lydia néni és O’Brien személye ebből a szempontból nagyszerűen megfeleltethetők egymásnak. Mindketten kiszolgálói az új rendszernek, mi több, aktívan szerepet vállaltak és segítettek annak létrehozásában és kiépülésében. Jól ismerik, átlátják azt, tudnak hazugságairól és hibáiról, ugyanakkor képesek ezek felett szemet hunyni, hogy könnyebben tudjanak boldogulni, feltételezhetően olykor élvezik is kiváltságosnak mondható helyzetüket. Mindketten dokumentálják a hatalom végnapjait, tevékenységeit. Ami feltétlenül közösnek tekinthető mindkettőjük karakterében, az a kettőség, hogy bizonyos szituációkban a megmentő, a segítő szerepében tetszelegnek, ám előbb-utóbb kiderül róluk, hogy valójában nem a környezetükben élőket, az egyéneket, a hétköznapi embert vagy éppen a szolgálólányt segítik, sokkal inkább megtévesztik őket és velük együtt és az olvasót is." (Mucha Dorka)
„A gondolatmenet mérlegre teszi annak veszélyét, hogy mi történne, ha az után szituációjában az ideológiai csatározások végeredményeként egy teokratikus politikai-társadalmi konstrukció, azaz egy autokratikus rendszer stabilizálódna, amelynek az érvénybe lépése a modern kori demokrácia zárójelezésének, elfelejtésének vagy kitörlésének a következménye lenne. Arra a kérdésre, hogy milyen szisztémát volna érdemes keresni a körvonalazódó teokrácia helyett, az amerikai politikai kultúra rituális helyreállításában keresendő a válasz. A társadalmi-politikai megegyezést biztosító alapszövegek újbóli ratifikálása olyan szentesítő, a kormányzat emlékezetét – a regény szóhasználatával élve: bevésést, ösvényt – megerősítő cselekvő és cselekedtető beszédaktus, amely a képviseleti demokrácián alapuló közösség újraalapításának első lépése vagy nullfoka, és amely érvényesíti, illetve törvényesíti a közösségi működés korábbi szabályrendszerét, a közösség valamennyi tagjára kiterjedő érvénnyel. A név szerinti ratifikáció követelménye az egyént önálló döntéshozóként és felelősségvállalóként lépteti be a politikai diskurzusba, egyúttal személy szerint kötelezi. Ennek eredményeként válik a „mindenféle kor- és vallási csoport, osztály és faj zagyva egyvelegéből” valódi, önálló egyének alkotta szuverén közösség, amely később a szolgáltatások létrehozásáról és működtetéséről, valamint a rend fenntartásáról is maga gondoskodik. A The Stand tehát kiállás és állásfoglalás a modern képviseleti demokrácia vívmányai mellett, ugyanakkor a pusztulást eredményező technológiák felhasználásával szemben. Címében King regénye ennek a kiállásnak és helytállásnak a performatív erejét érzékelteti, az egyénekből álló közösség (újjá)születését." (L. Varga Péter)
A lapszám megvásárolható a Prae Kiadó webshopjában, a Kis Présház kávézóban vagy országszerte az Inmedio és a Relay lapkereskedéseiben. (Tartalomjegyzék alább.)
Prae 2021/3 – Disztópia
BILLENTYŰK
Kemény István verse
Lanczkor Gábor verse
Gerevich András verse
Vécsei Rita Andrea verse
Korpa Tamás verse
Mezei Gábor versei
Halmai Tamás verse
Molnár Flóra verse
Makáry Sebestyén verse
Molnár Illés verse
DISZTÓPIA
Bódi Katalin: Daniel-apokrif. Michel Houellebecq: Egy sziget lehetősége (tanulmány)
L. Varga Péter: Lázálmok után. Posztpandémiás politikai kórkép Stephen King The Standjében (tanulmány)
Limpár Ildikó: Disztópia és monstruozitás. Vámpír-motívum Az éhezők viadala trilógiában (tanulmány)
BILLENTYŰK
Nada Gordon verse
Evellei Kata elbeszélése
Vida Gergely versei
Kemény Zsófi elbeszélése
Ferencz-Nagy Zoltán versei
DISZTÓPIA
Lapis József: „én is öröktől ebbe voltam”. Irodalmi előképek a kortárs disztópiákhoz (tanulmány)
Nemes Z. Márió: Posztmagyar goblinizáció. Az Árnyékmagyarország mint hungarofuturista xenotópia (tanulmány)
BILLENTYŰK
Áfra János verse
Fodor Balázs versei
feLugossy László versprózája
Gyurász Marianna verse
Ayhan Gökhan versei
Kerber Balázs verse
Fehér Renátó prózája
Vass Norbert elbeszélése
DISZTÓPIA
Dunai Tamás: A gyűlölet mindig utat tör. X-Men-disztópiák (tanulmány)
Mucha Dorka: Óceánia és Gileád Köztársaság. George Orwell: 1984 – Margaret Atwood: A szolgálólány meséje (tanulmány)
BILLENTYŰK
Szeles Judit verse
Makai Máté elbeszélése
Nagy Hajnal Csilla versregénye
Ádám Gergő elbeszélése
Hegyi Damján elbeszélése
Mátyás Győző elbeszélése
Mizsur Dániel verse
Az eseményen a részvétel ingyenes. Minden érdeklődőt szeretettel várnak.