bezár
 

irodalom

2022. 03. 29.
Irodalmi bújócska
Lapszemle az Élet és Irodalom LXVI. évfolyam 12. lapszámáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Irodalmi bújócska A sors természete örök kérdés az ember számára. Vajon befolyásolható? Van hatalmunk a saját sorsunk felett, vagy minden előre elrendeltetett? Mindezek a kérdések alapvető művészeti inspirációt jelentenek a művészek számára. Az Élet és Irodalom 12. számában különböző fájdalmasan reális, szürreálisan izgató, de aggasztó jövőképet jósoló sorsokról is olvashatunk.

A történetmesélés világának szerkezetével játszik Guillaume Musso a Regényélet című könyvében, amelyben az író mintegy lefelé tekint az általa teremtett világra, és gondolataival ötleteivel befolyásolja, mi zajlik fantáziája terepasztalán. A regényről írt kritikájának Gyűrky Katalin az Aki bújt, aki nem címet adta, ami több szempontból is reflektál a regény meglepetésekkel teli tartalmára. Az ártatlan, biztonságos játékból pillanatok alatt tragédiává alakuló bújócska fosztja meg a regény egyik főhősét, Flora Conwayt kislányától, aki a játék alkalmával egyszercsak nem kerül elő. Szintén a címhez kapcsolódik, hogy Gyűrki az irodalmi bújócska kifejezéssel írja le a kapcsolatot, ami a főszereplő Conway és az író Ozorski között zajlik. Kritikája végén olyan izgalmas kérdéseket sorakoztat fel, hogy Flora Conway, vagy Ozorski volt vajon előbb, és a regény írója ki mögé bújva írta a történetet?

prae.hu

Kertai Csenger kritikájának címe megegyezik Mohai V. Lajos verseskötetének címével: Utószó a magyar költészethez. A cím az egész magyar költészet ismeretét feltételezi, vagyis olyan vállalkozást takar, amely egyértelműen nem teljesíthető. A kötetben megjelenő világban törés következett be, ezt a törést olyan tökéletlenségek jelzik, amelyek az ideális világ ellentétét jelentik. Ez egy hideg, közönyös közeg, amelyből hiányzik az ember. Kertai úgy véli a szerző használhatott volna aktuálisabb nyelvezetet, hogy hitelesebbé tegye a kötetben megjelenő romantizált hősszerelmes világát.

Colum McCann Aperiogon című regényéről Csuhai István írt kritikát. A cím egy végtelen számú oldallal rendelkező síkidomot jelöl, amely tisztán elméleti, valójában sohasem realizálható geometriai jelenség. Az alaptörténet valódi személyekkel megtörtént valódi eseményeken alapul. 2016-ot írunk, helyszín a Közel-Kelet, Izrael és Ciszjordánia. A két főszereplőt ugyanaz a családi tragédia sújtja: Rámi Elhánán és Basszám Aramin is elvesztette kislányát. Rámi lánya egy öngyilkos palesztin merénylő áldozata, Basszám lányát pedig egy izraeli katonai dzsipből kilőtt golyó találja el. A könyv szerkezete sajátosan épül fel a rövid fejezetek számozása 1-500-ig, utána pedig 500-1-ig terjed. Ezek a fejezetek rövidek, előfordul, hogy csupán egyetlen mondatot vagy egyetlen szót tartalmaznak. Az első 500. fejezet a leghosszabb egybefüggő fejezet a könyvben, ebben Rámi vall mindenről, amit a lánya haláláról tud, a második 500. fejezetben pedig Basszám beszéli el lánya történetét. Csuhai szerint a két főszereplő küldetése, hogy „Együtt járják a világot, hogy történetük, személyes tragédiájuk végigmondásával, a másik megértését és elfogadását célzó viselkedésükkel, tanúságukkal elősegítsék a látszólag lehetetlent, a szembenálló két nép megbékélését.”

nyomtat

Szerzők

-- Kruza Anna --


További írások a rovatból

irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak kötetbemutatójáról
Bemutatták a Kaddis Radnóti Miklósért című verseskötetet
irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről

Más művészeti ágakról

Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
A HUBBY Év Gyerekkönyve Díj nyerteseinek kihirdetése
Ellentétek párbeszéde – Schönberg és Boulez a Zene Házában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés