zene
A koncert felütéseként megszólaló nyitány Az eladott menyasszony című operából a Moldva mellett Smetana második legismertebb alkotása. A kényszerházasságot ügyes fortéllyal megakadályozó szerelmesek komédiáját 1866-ban mutatták be Prágában, végleges alakját azonban csak 1870-ben nyerte el. A második felvonás fináléjának, a menyasszony eladási jelenetének témáiból építkező nyitány rövid fanfárral indul, amit a helyszínül szolgáló cseh falut idéző népies táncdallam követ.
Öngyilkossági kísérlete után Csajkovszkij kudarcba fulladt házassága elől a svájci Clarens-ba vonult el, és gyönyörű műveket komponált a Genfi-tó partján. 1878-ban mindössze néhány hét alatt írta meg D-dúr hegedűversenyét, amelyet barátja és tanítványa, Joszif Kotek hegedűművész tanácsai alapján csiszolt tökéletesre. Címzettje, Auer Lipót a darabot játszhatatlannak ítélte, a versenymű ma mégis a műfaj egyik leggyakrabban előadott alkotása. A darab a Nemzetközi Csajkovszkij Verseny történetének legfiatalabb győztese, Akiko Suwanai szólójával csendül fel.
Az orosz Ötök tagja, Rimszkij-Korszakov egyik ma is igazán népszerű darabjának teljes címe így hangzik: Seherezádé. Szimfonikus szvit zenekarra az Ezeregyéjszaka nyomán, op. 35. Ez a leírás még nyilvánvalóbbá teszi a mű arab mesegyűjteményre utaló programját. Történeteivel Seherezádé (szólóhegedű) ezeregy éjszakán át tartja fenn a feleségeit sorra kivégző Sahriár szultán (harsonák és tuba) figyelmét, elkerülve a halált. A szereplőket találó hangszereléssel ábrázoló komponista 1888-ban négy mesét zenésített meg: Szindbád (cselló) és Kalender herceg (fagott) történetét, az ifjú hercegnő és herceg szerelmét (két hegedű), továbbá egy bagdadi ünnepség történetét.
A produkció a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében (1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.) három alkalommal kerül megrendezésre, 2022. március 19-én és 21-én 19:45-től, valamint március 20-án 15:30-tól. Hegedűn közreműködik Akiko Suwanai, vezényel Fischer Iván.
Négyzetes kép a leadben: Akiko Suwanai Facebook-oldala