bezár
 

art&design

2022. 03. 04.
Először mozdították el helyéről Donatello négy alkotását
Egy kiállítás kedvéért
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Először mozdították el helyéről Donatello négy alkotását Csaknem hat évszázad után először mozdították el helyéről Donatello négy bronz alkotását, hogy az itáliai reneszánsz mester munkásságát bemutató nagyszabású firenzei kiállításra vigyék őket.

A sienai katedrálisban, valamint a firenzei San Lorenzo-bazilikában található négy alkotás közül hármat - egy domborművet, egy szobrot és egy bronz ajtópárt - restaurálnak is, hogy régi pompájukban ragyoghassanak - írta csütörtökön a The Guardian online kiadása.

prae.hu

A restaurátorok számos technikát vesznek igénybe a sültüskével végzett finom véséstől kezdve a szerkezeti gyengeségeket feltáró termográfiáig. A kényes műveleteket a reneszánsz első géniuszának tartott, firenzei születésű Donatello (1386-1466) fő műveinek első kiállítása előtt végzik.

Március 19. és július 31. között a firenzei Storzi-palota Alapítvány és a Bargello, vagyis a Podesta-palota - ahol Donatello leghíresebb márványszobra, a Dávid áll - közösen állít ki mintegy 130 szobrot, festményt és rajzot. A világ több mint 50 vezető múzeuma és intézménye is kölcsönöz műveket a kiállításra.

Ezen a tárlaton lehet majd megtekinteni a Heródes ünnepe című világhírű bronz domborművet, valamint a Remény erénye és a Hit erénye című 50 centiméteres szobrokat, amelyek a sienai katedrális keresztelőmedencéjét díszítik, továbbá a firenzei San Lorenzo-bazilika Sagrestia Vecchia kápolnájának ajtópárját.

Ezek a művek még sosem hagyták el a templomokat, ahová Donatello a 15. században elhelyezte őket.

A Donatello, a Reneszánsz című kiállítás kurátora elmondta, hogy a művek szétszedése és mozgatása kihívás volt, de öröm is, mivel az eddigi Donatello-kiállítások nagyrészt másolatokat mutattak be, és nagyon kevés eredeti darabbal tudtak előállni.

Az 1386-ban kézműves apa fiaként született Donato di Niccolo di Betto Bardi később Donatello néven a kő, bronz, terrakotta, fa és stukkó mestere, a réz domborművek, a papírmasé és a kerámiaalkotások művésze lett.

A Heródes ünnepe című dombormű sikere után a Medici család kedvencévé vált, ők bízták meg a San Lorenzo-bazilika bronzajtajainak elkészítésével, melyeket 1434-ben és 1442-ben fejezett be. Az ajtók egyenként 81 kilogrammosak. A bazilika a Medici család legfontosabb tagjainak nyughelyéül szolgált.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje

Más művészeti ágakról

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés