art&design
A sienai katedrálisban, valamint a firenzei San Lorenzo-bazilikában található négy alkotás közül hármat - egy domborművet, egy szobrot és egy bronz ajtópárt - restaurálnak is, hogy régi pompájukban ragyoghassanak - írta csütörtökön a The Guardian online kiadása.
A restaurátorok számos technikát vesznek igénybe a sültüskével végzett finom véséstől kezdve a szerkezeti gyengeségeket feltáró termográfiáig. A kényes műveleteket a reneszánsz első géniuszának tartott, firenzei születésű Donatello (1386-1466) fő műveinek első kiállítása előtt végzik.
Március 19. és július 31. között a firenzei Storzi-palota Alapítvány és a Bargello, vagyis a Podesta-palota - ahol Donatello leghíresebb márványszobra, a Dávid áll - közösen állít ki mintegy 130 szobrot, festményt és rajzot. A világ több mint 50 vezető múzeuma és intézménye is kölcsönöz műveket a kiállításra.
Ezen a tárlaton lehet majd megtekinteni a Heródes ünnepe című világhírű bronz domborművet, valamint a Remény erénye és a Hit erénye című 50 centiméteres szobrokat, amelyek a sienai katedrális keresztelőmedencéjét díszítik, továbbá a firenzei San Lorenzo-bazilika Sagrestia Vecchia kápolnájának ajtópárját.
Ezek a művek még sosem hagyták el a templomokat, ahová Donatello a 15. században elhelyezte őket.
A Donatello, a Reneszánsz című kiállítás kurátora elmondta, hogy a művek szétszedése és mozgatása kihívás volt, de öröm is, mivel az eddigi Donatello-kiállítások nagyrészt másolatokat mutattak be, és nagyon kevés eredeti darabbal tudtak előállni.
Az 1386-ban kézműves apa fiaként született Donato di Niccolo di Betto Bardi később Donatello néven a kő, bronz, terrakotta, fa és stukkó mestere, a réz domborművek, a papírmasé és a kerámiaalkotások művésze lett.
A Heródes ünnepe című dombormű sikere után a Medici család kedvencévé vált, ők bízták meg a San Lorenzo-bazilika bronzajtajainak elkészítésével, melyeket 1434-ben és 1442-ben fejezett be. Az ajtók egyenként 81 kilogrammosak. A bazilika a Medici család legfontosabb tagjainak nyughelyéül szolgált.