bezár
 

art&design

2022. 01. 11.
Wei Xiang a Foton Galériában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Wei Xiang a Foton Galériában Wei Xiang, a hazánkban élő kínai fotóművész legújabb, „Színe-java – A szülőváros emléke” című kiállítása január 3-tól egy hónapon át tekinthető meg a Foton Galériában.

Wei végezettsége szerint festő, diplomáját festészetből szerezte. Művészi tanulmányai során esztétikai és kompozíciós problémákkal ismerkedett meg. Jártas lett a színtanban, a térérzékeltetésben és a kép konstrukciójának kialakításában. Már ezzel a fajta művészi látásmóddal kezdett el fotózni. Elsősorban az foglalkoztatta, hogyan tehető egyedivé a fotó, milyen eszközzel tudja festőként átértelmezni, kiemelni egy-egy fényképe témáját. Erre a színek, a színezés adta meg számára a választ. De nem fizikai-kémiai vagy digitális eljárással akart színes fotót készíteni, hanem szubjektív saját színezéssel értelmezni a fotók témáját.

prae.hu

Ezért az utóbbi években a festészet különböző formáival kísérletezett a fotóin. Vagy közvetlenül a képek nyomataira festette rá finoman, ahogyan a fényképészek tették száz évvel ezelőtt, vagy pedig vastag olajfestékkel fedte be őket, és csak néhány kiemelt képi elemet tartott meg. Emellett kísérletezett a fényképek papírra és vászonra nyomtatásával is. Olyan vizuális nyelven próbál megszólalni, amely lehetővé teszi, hogy a festészeti technikák elvegyüljenek a fotografikussal. A színhasználattal, vagyis a kiemeléssel a fotó dokumentum értékének megőrzésére, egy szubjektív valóság-interpretációra törekszik. Ezen a kiállításon a fotográfusi és a festészeti munkáinak kombinációját, a kísérleteit mutatja be. Alkotásai fényképek és festmények is egyben, fotográfiai festészetnek nevezi ezeket a próbálkozásokat.

„Amikor elkezdtem komolyabban foglalkozni a fotográfiával, leginkább a dokumentarista irányzatban leltem rá a fényképezés realista, a valóságot megragadó jellegére. Azonban rájöttem, hogy a valóság kaotikus, a körülöttünk lévő világ rendezetlen, számos zaj, zavaró körülmény okoz fennakadást a képkészítésben. Hiába igyekszem a legjobb szögben és pillanatban exponálni, mégis mikor a fényképezőgép zárja kinyílik, a valóság összes rejtett és látható, kívánt és nemkívánatos eleme rögzül a képen. Később, a fotó megtekintésekor úgy érzem, hogy a természeti, fizikai jelenségek vagy egyszerűen a véletlen olyan zavart hozott létre a képen, amely szétroncsolja azt.”

A fényképezéshez képest a festészet a művész szubjektív eszméinek, gondolatainak a terméke. A festmény témáját, a kompozíciót, a színt az alkotó maga választja meg gondolatai, érzelmei interpretálására. A műteremben az alkotó könnyebben tudja kontrollálni az alkotási folyamatot. Ezzel szemben fotózáskor mindig túlzottan befolyásolja a művészt a valós élet. A kortárs fotográfiai gyakorlatban elterjedt, hogy a digitálisan elkészített fotográfiát digitális eszközökkel manipulálják. A beavatkozással „festményszerű” hatást akarnak elérni, ám ez csak technológia, egyediséget nem kölcsönöz a fényképnek.

A kiállítás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.

A négyzetes kép: Wei Xiang Uncle Mao Chengdu, 2014, Vegyes technika, karton, 60x40 cm

Színe-java – A szülőváros emléke
A kiállítás január 3-tól egy hónapon át tekinthető meg a Foton Galériában.
Helyszín: Foton Galéria • 1053 Budapest, Képíró u. 6.

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
art&design

A besorolás deficitje
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés