art&design
Gyulai Líviuszt a művészettörténészek az úgynevezett nagy grafikus generációhoz szokták sorolni: Kondor Béla, Würtz Ádám, Hincz Gyula, Reich Károly és Rékassy Csaba mellett ő volt a „legkisebb fiú” – emlékezett ez idén elhunyt művészre a kiállítás keddi sajtóbemutatóján Orosz István kurátor.
A szerdától látogatható tárlat bejáratánál Gyulai Líviusz egyik legismertebb munkája, a Kecske rinocérosszal című litográfia nagy méretű reprodukciója fogadja a Műcsarnok Kamaratermébe belépőket, bent pedig egy másik közismert alkotása, Az öreg Casanova című litográf tollrajz kapott kiemelt helyet. Orosz István hangsúlyozta: Gyulai Líviusz munkássága a grafikai technikák és művészeti stílusok széles tárházát vonultatja fel, így a kiállítás egyfajta bevezetést nyújt a grafika műfajába is. Két linómetszet elé a nyomódúcokat, külön vitrinekbe pedig a grafikus munkaeszközeit is elhelyezték, de a bemutatott anyagban helyet kaptak többek között rézkarcok, litográfiák és eredeti tollrajzok is. Gyulai Líviuszt sokan könyvillusztrátorként ismerték meg Weöres Sándor hetvenes években megjelent, nagy sikerű Psyché kötetével, és mivel a grafikus később még számos könyvet illusztrált – ezekből a kiállítás is bemutat egy válogatást –, máig a legtöbben így találkoztak Gyulai munkáival. Az autonóm képzőművész és az illusztrátor mellett a tárlat megidézi az animátor Gyulai Líviuszt is, akinek több animációs filmjét is megtekintheti a közönség.
A mélyföldszinti Műcsarnok Boxban december 1-jétől látogatható Thury Levente emlékkiállítása. Fazakas Réka kurátor elmondása szerint Thury Levente kerámia szakon végzett az Iparművészeti Főiskolán 1965-ben, majd a nyolcvanas évekig funkcionális kerámiával foglalkozott. Ekkortól kezdte magát „gólemművésznek” vagy gólemkészítő keramikusművésznek nevezni. A legendák szerint Rudolf császár uralkodása idején a prágai gettóban Júda Lőw rabbi egy hatalmas Gólemet alkotott, hogy megvédje népét. Anyai ágon ennek a rabbinak egyik leszármazottja a családi hagyomány szerint Thury Levente, akinek apai vonalon pedig éppen I. Rudolftól kapott nemeslevelet a családja. Fazakas Réka elmondása szerint Thury Levente már a családi hagyomány megismerése előtt is emberalakokkal, arcokkal, szemekkel díszítette a kerámiáit, a nyolcvanas évektől azonban a gólem mítosz került munkásságának és gondolkodásának középpontjába. A prágai zsidó tradíció nyomán az emberalakoknak mindig valamiféle lelkiséget kölcsönzött, ezzel fejezte ki mindazt, amit számára az agyagból való teremtés misztikuma és a lélekátadás gesztusa jelentett.
A Thury Levente-emlékkiállítás 2022. január 16-ig, Gyulai Líviusz kiállítása pedig 2022. február 20-ig látogatható a Műcsarnokban.
A négyzetes kép forrása: Műcsarnok