bezár
 

art&design

2021. 11. 11.
A magyar festészet kiemelkedő alkotásai a Kieselbach Galéria kiállításán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar festészet kiemelkedő alkotásai a Kieselbach Galéria kiállításán Idén ősszel ismét reprezentatív katalógussal kísért, eladásos kiállítást rendez a Kiselbach Galéria a magyar festészet kiemelkedő alkotásaiból, egyebek mellett Szőnyi István, Kondor Béla, Kernstok Károly és Tihanyi Lajos műveiből.

A Kieselbach Galéria keddi közleménye szerint hat évtizedes lappangás után a szerdától látható Napfény - Árkádia - Avantgárd című tárlaton kerül újra a közönség elé Szőnyi István 1928-ban készült Gyümölcsszedők című alkotása. A festményt a művész 1963-ban megrendezett emlékkiállításán a Magyar Nemzeti Galériában láthatta utoljára a közönség. A Gyümölcsszedők azóta nem szerepelt nyilvánosság előtt, egy 2. kerületi Bauhaus villában őrizte tulajdonosa, aki szüleitől örökölte a 20. századi magyar festészet kiemelkedően jelentős remekművét. A festmény témája, a zebegényi kertben gyümölcsöket szedő férfiak és nők csoportja Szőnyi utánozhatatlan szín-, forma- és fénykezelése révén "időtlen dimenzióba emelkedik" - olvasható a tájékoztatóban. Az 1945 utáni magyar festészetet képviseli a fiatal Kondor Béla egyik első ikonos képe, A mű-tücsök felbocsájtása, amely 1958-ban készült, nem sokkal azután, hogy a főiskolát befejező művész felfedezte magának a bizánci ikonok varázsát, az aranyalapos háttér egyszerre dekoratív és transzcendes ragyogását. A közlemény szerint a kiállítás anyagában izgalmas válogatás reprezentálja a 20. század első évtizedeinek magyar modernizmusát. A Nyolcak tagjai közül Kernstok Károly Kalapos nő Duna-parti villa teraszán című nagyméretű munkája a Rippl-Rónaival is jó viszonyt ápoló Révai Ödön feleségét ábrázolja. Orbán Dezsőtől egy 1909-ben festett, a Nyolcak korszakos jelentőségű Új Képek című kiállításán bemutatott csendélet, Tihanyi Lajostól pedig egy 1929-es, New Yorkban festett női portré lesz látható. A magyar műkereskedelemben csak elvétve felbukkanó Huszár Vilmos egy korai alkotása, a Fészer is szerepel a kiállításon Scheiber Hugó Önarcképe, és Mattis Teutsch János egyik legszebb lírai absztrakt kompozíciója, a Hegyek című 1922-es olajkép mellett. Magyarország mellett Szlovákiában is népszerű Skuteczky Döme művészetét képviseli a Mesét hallgató gyerekek című, 1888-ban festett kompozíció. Az eladásos kiállítás anyagában szerepel Csók István Tél a tavaszban (1915), Undi Mariska A Tabán, háttérben a királyi várral (1910 körül), Reichl Kálmán Virágárusok a Rákóczi úton (1910 körül), valamint Nádler Róbert Budapest látképe a királyi várral (1895) című alkotása. Batthyány Gyula 1938-as tájképe mellett kiállítják Peterdi Gábor Kalózok című főművét. A festő a harmincas évek nagy részét Párizsban, többek között Chagall, Miró, Giacometti és Max Ernst közelében töltötte, majd az évtized végén kivándorolt Amerikába, ahol Jackson Pollockkal is kiállított. Több alkotása a New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) gyűjteményébe is bekerült. A kortársakat Altorjai Sándor, valamint Csáji Attila és Valkó László képviseli a kiállításon. A Napfény - Árkádia - Avantgárd című tárlaton bemutatott valamennyi mű a helyszínen megvásárolható - az árakról személyesen a galéria munkatársai adnak felvilágosítást.

prae.hu

Kép forrása: kieselbach.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról

Más művészeti ágakról

(kult-genocídium)
A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés