film
A Nagy-Britanniában végzett, nemzetközi fesztiválokat megjárt magyar rendezőpáros, Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta egy közel száz fős nemzetközi csapattal több mint hat éve dolgozik a film előkészítésén és gyártásán. Az egész estés animáció a rotoszkóp-technika modern változatával készül. A jeleneteket színészekkel vették fel, a gyártási folyamat során minden egyes képkocát átrajzolnak, a lenyűgöző látványú hátteret pedig 3D-ben animálják hozzá.
Utószinkron a Mafilm Audio Studióban
Hosszas kutatómunka után alkotta meg Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta azt a lepusztult, elsivatagosodó környezetet, amelyben a Műanyag égbolt cselekménye játszódik. Az animációs rendezők szakemberek segítségét is kérték, hogy a 2121-ben zajló történetben a kizsigerelt környezetet – beleértve a Tátrát és a magyar vidéket – minél hitelesebben ábrázolják.
Az általuk öko-disztópikusnak is nevezett sci-fiben az emberiség az apokalipszis utolsó óráiban jár; mi vagyunk ugyanis az egyetlen élőlények, amelyek a tönkretett bolygón még kolóniába verődve túlélünk. A nemzetközi fesztiválokon többszörösen díjazott író-rendező páros víziója szerint a növények és az állatok már rég kihaltak, a talaj terméketlenné vált, a túlélők számára a teljes elszigeteltségben létező Budapest nyújthat egyedül menedéket a várost védő, mesterséges kupola alatt. A disztópikus jövőben az egyén szabad akaratát fel kell áldozni a közösség túlélésének érdekében, ám a szerelmet nem lehet korlátok közé szorítani.
Keresztes Tamás és Szamosi Zsófia a szinkronstúdióban
Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta alkotása ugyanis egy, az életük felén járó férfi és nő szerelmi története is egyben. A főszereplők, Stefan (Keresztes Tamás) és Nóra (Szamosi Zsófia) nem akarják elfogadni a túlélés érdekében hozott, olykor kegyetlen társadalmi szabályokat, és együtt vágnak neki az ismeretlennek: az életükért küzdve Budapest oázisán túl.
„Mi a történethez mindig azt a vizualitást keressük, ami a leginkább beszippantja a nézőt. A technika, amit választottunk, a nagyjátékfilmekben megszokott színészi játékon alapul, amihez az animációs médiumot hívtuk segítségül, hogy az átrajzolt színészek és a disztópikus környezet egy izgalmas és egységes képi világban egyesüljön” – mondta el az alkotópáros.
Bánóczki Tibor, Szabó Sarolta és Sipos Orsolya
Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta előbb a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tanultak, majd a brit National Film and Television School és a Royal College of Art képzéseit végezték el. Az egyetem után megalapították a DOMESTIC INFELICITY nevű alkotóműhelyt. A Műanyag égbolt lesz az első közös nagyjátékfilmjük, de korábban már olyan kritikailag sikeres animációs rövidfilmeket készítettek, mint a Les Conquérants, amely 2012-ben a Sundance Filmfesztivál New Frontier hivatalos versenyprogramjában szerepelt. A Leftover című animációs rövidfilmjüket több mint 40 fesztiválon mutatták be világszerte. Mindkét korábbi munkájuk szerepelt a César-díj shortlistjén.
Az alkotás dramaturgja Domonyi Rita, vágója Czakó Judit, a zenét Christopher White (Új-Zéland) komponálja, a hangutómunkáért Stefan Smith (Egyesült Királyság) felel, a produkció cinematográfiai tanácsadója Eduard Grau (Egyesült Államok).
A film producerei Fülöp József és Sipos Orsolya (SALTO Film), Juraj Krasnohorsky (Artichoke); a társproducer Petrányi Viktória (Proton Cinema). A Műanyag égbolt 2.453.000 eurós költségvetésből készül: támogatja a Nemzeti Filmintézet, a Szlovák Audiovizuális Alap, és hosszú idő óta ez az első közép-kelet-európai koprodukció, amely elnyerte az Európa Tanács Eurimages támogatását is.
Fotók: Talabér Géza
Négyzetes kép: Műanyag égbolt utószinkron felvétel/SALTO Film