bezár
 

art&design

2009. 07. 17.
A világ legnagyobb teleobjektívje készül Németországban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A világ legnagyobb magán felhasználású teleobjektívjét építik a Carl Zeiss vállalat egyik műhelyében Oberkochenben. Az objektív teljesítményét méretei is jelzik: közel két méter hosszú és 270 kilogrammot nyom. A híres vállalat egy magánmegbízótól kapta a megrendelést, akiről csak annyit lehet tudni, hogy hajlandó mélyen a zsebébe nyúlni, és szereti messziről, saját környezetükben fényképezni a vadállatokat.

prae.hu

A már-már egzotikusnak számító készüléken évek óta dolgoznak, ugyanis a feladat számos új kihívás elé állította a munkában részt vevő mérnököket. A szuperobjektívet várhatóan szeptemberben szállítják le, de hogy kinek, azt egyelőre nem hajlandó elárulni Helmut Heier, a cég egyik marketingvezetője. Szerinte előbb vagy utóbb arra fogja sarkallni a tulajdonost büszkesége, hogy felfedje magát, bár az is meglehet, hogy szépen csendben szeretne hozzájutni az objektívhez.
    
Persze ahhoz emelőtargoncára is szüksége lesz, elvégre a szuperobjektív nem számít éppen apróságnak a maga 270 kilós súlyával. Az első lencse átmérője fél méter. Az 1700 milliméteres fókusztávolságú teleobjektív rendkívüli, 1:4 arányú fényerőt produkál. Minél több fény áll rendelkezésre, annál rövidebb időt lehet exponálni, és így jobb lesz a képminőség - különösen mozgó jelenetek esetén. Vagyis minél jobb a fényerősség, annál bonyolultabb és drágább a gépezet.
    
Az optikai konszern már 2006-ban nyilvánosságra hozta a nem mindennapi megrendelés hírét. Mint akkor közölte, a megbízó "igen nagy igényeket és különleges érdeklődést táplál a nagy távolságból végzett állatfotózás iránt". A hír hallatán a hasonló érdeklődésű és bizony kissé irigy amatőr fotósok internetes csevegéseikben egyhangúlag azon a véleményen voltak, hogy bizonyára egy arab sejk akar vadállatokról felvételeket készíteni...
    
Ehhez persze azonban arra is szükség van, hogy az objektívet rendkívül erős állvánnyal például egy terepjáróra rögzítsék - egy paparazzo semmi esetre sem járna jól a készülékkel, mivel elbújni biztosan nem tudna vele, és a meglepetés erejével sem tudna szolgálni.
    
"Az objektív áráról csak annyit, hogy egy lottóötös sem elég rá" - mondta Helmut Heier, hozzátéve: még a jackpot is kellene hozzá, de lehet, hogy még akkor is hiányozna egy kevés.
    
Az ilyen speciális megrendeléseknél a Zeiss sok tapasztalatot szerez más objektívek megépítéséhez. Az 1846-ban alapított vállalatnál azonban nem zárják ki, hogy katonai használatra már erősebb teleobjektív is készült, bár erről senki sem tud pontosabbat.
    
A Carl Zeiss Apo Sonnar T 4/1700 névre keresztelt teleobjektív rendkívüli nagyításra képes. Az 1700 milliméteres fókusztávolság azt jelenti, hogy a colstok milliméteres beosztásai úgy is tisztán láthatók, ha a mérce és a kamera egy 105 méteres futball pálya két ellentétes végén helyezkedik el.
    
Az objektívet a hatszor hat centiméteres képméretre szerkesztették, amely a klasszikus középformátumú fényképezőgép-méretet jelenti, vagyis a felvétel felbontása lényegesen jobb a hagyományos kisfilmes méretnél. A sokak által a nagyszülők gépéről ismert formátum szerint működnek a drága digitális professzionális kamerák is. Az 1,9 méteres óriás objektívet úgy alakították ki, hogy analóg és digitális kamerákhoz egyaránt csatlakoztatni lehessen.
    
Az első lencse ára egy "szuper sportautóéval" vetekszik, átmérője fél méter, vastagsága pedig öt centiméter. Mint az az optikában szokásos, az olvasztott speciális üveget szigorúan ellenőrzött körülmények között lassan hűtötték le, hogy az anyagban ne legyenek repedések és foltok.
    
A teleobjektívnek a sivatagban és a jeges vidékeken is helyt kell állnia. "Elvégre nem mondhatjuk az ügyfelünknek, hogy az objektív csak laboratóriumi körülmények között 20 fokon működik" - jelentette ki Heier.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

A besorolás deficitje
Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés