színház

Az előadást meghirdető hétfői sajtótájékoztatón Silviu Purcărete elmondta: Ionesco Macbettje abban különbözik Shakespeare Macbethjétől, hogy azokra az évszázadokra is reflektál, amelyek Shakespeare kora óta elteltek. Szerinte Shakespeare még nem engedhette meg magának, hogy megállapítsa: mindenki, aki hatalmat kap, korrupttá és gyilkossá válik. A hatalmasok bukása a korrupció következménye, ezért elkerülhetetlen - vélte a rendező.
Purcărete szerint nem helyes, hogy Ionescót abszurd szerzőként skatulyázzák be. Az abszurd színháznak tulajdonképpen a káosz színházának kellene lennie, Ionesco műve pedig egyáltalán nem az, a Macbett tele van poézissel, korszerű módon kombinálja a tragédiát a humorral - mondta a rendező.
Visky András, az előadás dramaturgja arról beszélt, hogy a magyar színházi tradíció nem integrálja szervesen az abszurdot. A fordítás révén sok abszurd mű komédiává válik, pedig nem az. Egy 1958-as londoni színházi vitából idézte Eugene Ionescót, aki azt mondta, hogy nemcsak a társadalmi valóságot, hanem a kozmikus valóságot is be akarja mutatni drámáiban.
A Macbettet játszó Bogdán Zsolt kiemelte, hogy Silviu Purcărete molekuláira bontja a színpadi jelenlétet, figyelme minden részletre kiterjed.
Helmut Stürmer díszlettervező szerint a Macbett tulajdonképpen a shakespeare-i világ egy poetikus kabaréba öltöztetve. Mint rámutatott, Ionesco megköveteli a szimmetrikus színpadképet, Silviu Purcărete pedig nagyon pontosan megkomponálta a szereplők színpadi mozgását. A díszletnek ezekhez a követelményekhez kellett illeszkednie.
Elmondta, hogy amikor müncheni műhelyében a díszlet makettjét elkészíti, a megrendelő színház fénytechnikájának ismeretében a fényeket is beállítja.
A kolozsvári Macbett jelmezeit Lia Manţoc tervezte, zenéjét Vasile Şirli szerezte.
A nagytermi előadás bemutatóját szerdán tartják.
Négyzetes kép forrása: https://www.facebook.com/Teatrul.Maghiar.de.Stat.Cluj