bezár
 

film

2021. 10. 06.
Orfeo a konyhában – Monteverdi ma a VAN... rendezőjétől
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Reisz Gábor rendező által jegyzett nyolc perces klip nagyszabású kísérlet arra nézve, hogy Monteverdi több mint 400 éve írt zenéjét hogyan lehetséges kortárs filmnyelvi eszközökkel bemutatni – értesítette a stáb a prae.hu művészeti portált.

A Friedenthal Zoltán, Takácsy Réka és Kalafszky Adriána énekesnő főszereplésével, valamint a magyar régizenei élet meghatározó fiatal zenészeinek részvételével életre hívott videóklip az összművészeti együttműködés jegyében a klasszikus zenét helyezi új megvilágításba.

prae.hu

A videóklipet régizenei lakáskoncertek és baráti zenélések kötetlen hangulata ihlette. Kalafszky Adriána énekesnő, Király Dóra furulyás és fagottos, illetve Takácsy Réka előadóművész a karantén idején hagyományossá vált online klasszikus zenei koncertek helyett egy olyan videóklipet álmodott meg, amely zenei és filmes szempontból is a legmagasabb művészi színvonalat képviselő, önálló művészeti alkotás.

A videóklipben megszólaló zenei részlet Monteverdi első operájának, az Orfeusznak a Prológusa. A nyitó fanfár után – amely egy igazi „régizenei sláger” – megjelenik a Zene múzsája, és a zene hatalmát hirdeti mindenek felett, amely Orfeuszt is természetfeletti tettek végrehajtásához segítette. A Zene allegorikus szereplőként azt az üzenetet közvetíti, hogy a zene mindenkihez szól, mindent átformál, mindenhol ott van.

Orfeo a konyhában Reisz Gábor: Orfeo a konyhában

A vizuális koncepciót közösen találta ki a stáb. Arra törekedtek, hogy az a fajta festményszerű képi világ, amely talán a legjellemzőbb asszociációja a klasszikus zenének, egy teljesen hétköznapi helyszínen, főleg az ott található tárgyak segítségével, más szóval „sufnituning” módon legyen kialakítva.

A készítők Orfeo jól ismert történetétől szerettek volna valamelyest elszakadni. A híres hátrafordulás momentuma indította el bennük azt a gondolatmenetet, melynek eredménye lett, hogy egy párkapcsolati válság szürreális utazásaként jelenítik meg a férfi történetét, aki nem képes bízni.

„Elképesztően izgalmas lehetőségek vannak az opera- vagy musicalfilmben. A zenehasználat a legfőbb műfaji sajátossága, amely számomra mindig egyfajta szürrealizmushoz való közeledést, lelki kitárulkozást jelent, és ebben a szabadságban minden alkotó szívesen időzik” – fogalmazta meg Reisz Gábor. Nem csak Magyarországon, hanem világszerte is elenyésző a komolyzenei videóklipek száma, ezen belül pedig még ritkább, hogy a film és a zene egymást kiegészítve olyan jelentéstartalmakat tár fel, amelyek által a 21. század embere is képes kapcsolódni egy többszáz éves remekműhöz. Az alkotók bíznak benne, hogy a klippel sikerül olyan rétegeket is megszólítaniuk, akik egyébként egy hagyományos, koncerttermi klasszikus zenei eseményre nem mennének el.

A videóklip elkészítése a különböző művészeti ágakból érkező fiatal alkotók számára is lehetőséget nyújtott arra, hogy a közös munka során olyan területen próbálják ki magukat, amelyre eddig még nem merészkedtek.

Képek forrása: Orfeo a konyhában /// Dador Project

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

A Friss Hús Határhelyzetek című nemzetközi szekciójáról
Nuri Bilge Ceylan: Elszáradt füvekről

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés