film
A fesztivál nyitófilmje az Én vagyok a te embered című német romantikus sci-fi vígjáték, mely Alma és Tom, a humanoid robot egymásra hangolódásáról szól és hol kacagtató, hol megrendítő módon feszegeti az örök kérdést: mi tesz bennünket emberré? Maria Schrader filmjének női főszereplője, Maren Eggert Ezüst Medvét nyert, csakúgy, mint Christian Petzold a titokzatos női vízi szellem mítoszát újraértelmező Hableány című filmjének főszereplőnője. Paula Beer emellett tavaly FIPRESCI-díjat és Európai Filmdíjat is kapott.
Christian Petzold: Hableány (©Schramm Film/Christian Schulz)
Daniel Brühl rendezői bemutatkozása, A saját lifttel a pokolba forgatókönyvét Daniel Kehlmann írta Brühl ötlete alapján. A tragikomikus lélektani filmben két férfi egyre feszültebbé váló kocsmai beszélgetése végül sorsfordítónak bizonyul. Az Erich Kästner regényén alapuló Fabian – A vég kezdete az 1930-as évek Berlinének dekadens közegében játszódik. Fabian kispénzű reklámszövegíró, s éjszakáit kétes hírű intézményekben tölti. Egy nap találkozik Corneliával, akinek sikerül megrendítenie a fiatalember alapvető cinizmusát.
Dominik Graf: Fabian – A vég kezdete (©Lupa-Film/Hanno-Lentz)
A 2021-es Osztrák Filmdíjon több elismerést is nyert Hochwald megrendítő alkotás gyászról, bezártságról, kirekesztésről, míg a Német Forgatókönyv-díjat nyert Idegen a Németországban élő, koszovói albán Xhafer sorsán keresztül lenyűgöző thriller a paranoiáról és az identitásról. Fekete, szürreális alkotás a műfaji filmek felhangjaival és sajátos humorral.
Evi Romen: Hochwald (©Flo Rainer/Amour Fou)
Az idei Max Ophüls Preis Filmfesztiválon a legjobb rendezés díjával elismert A tanár című filmben, amikor Fuchs tanítani kezd a börtöniskolában, az egyik elítélt lány magánzárkába kerül. Fuchs fokozatosan elnyeri az introvertált lány bizalmát, de közben a saját múltjából is felszínre törnek a traumák. Ugyanezen a fesztiválon közönségdíjat nyert a Dear Future Children című dokumentumfilm, mely három fiatal aktivista lányt mutat be, akik a frontvonalon harcolnak Chilében, Hong Kongban és Ugandában egy igazságosabb társadalomért.
Franz Böhm: Dear Future Children (©Camino Filmverleih)
Az Arthur & Claire című osztrák tragikomédiában a halálos beteg Arthur Amszterdamba megy, hogy saját akaratából búcsúzzon el az élettől, ám a szállodában egy fiatal holland nő túl nagy zajt csap a szomszédban. Végül együtt járják be az éjszakai Amszterdamot. A film az élet súlyos kérdéseit a fekete humor és az irónia szűrőjén át láttatja.
Miguel Alexandre: Arthur & Claire (©Tivoli Film)
A Lány a Tűparkból című filmben, miután a dílerek és drogosok hírhedt találkozóhelyét Zürichben felszámolják, a tizenegy éves Mia és édesanyja vidékre költözik. Édesanyja függősége miatt Mia gyakran fantáziavilágba menekül, és egy gyermekbanda tagja lesz, amely lassan pótcsaládjává válik. Sarah Spale játékát az idei Svájci filmdíjon a legjobb színésznőnek járó díjjal méltatták.
Svájc idei Oscar-nevezettjében, a többszörösen díjnyertes Húgocskám című drámában Lisa elhanyagolja munkáját és családját, hogy önfeláldozóan gondoskodjon beteg ikertestvéréről, Svenről. Mindkettejük lételeme a színház, úgy érzik, nem élhetnek a színpad nélkül, s egymás nélkül sem. Az Irány Moszkva! című svájci film történelmi pillanatkép, vígjáték, finom romantika és színházi szatíra is egyben.
Stéphanie Chuat, Véronique Reymond: Húgocskám (©Weltkino)
Október 7–17. között a Művész moziban, majd október 9-étől 13-áig Debrecenben, október 20–24. között Pécsett, október 25–29. között pedig Szegeden vetítik a filmeket. Országosan a Művész Távmoziban lesznek elérhetőek az alkotások október 18–26. között.
További információk a fesztivál weboldalán.
Forrás: Szemrevaló Filmfesztivál