színház
Adott egy maroknyi lelkes csapat, akik mernek merészet álmodni, és megpróbálják kihozni a jelenlegi körülményekből a legjobbat. Cseicsner Otília dramaturg, Melkvi Bea színésznő és Dicső Dániel rendező egy olyan darabot szeretett volna színre vinni, amely eleve több platformon előadható, így kiválóan illeszkedik a járványhelyzethez, de később akár élő színházi keretek között is bemutatható. Így esett a választásuk hazánk egyik legsikeresebb irodalmi alkotója, Tóth Krisztina költő, író, műfordító színdarabjára, amelynek fókuszában egy óvodai „bűncselekmény” áll. „Az öltözőből nyom nélkül eltűnő gumidenevér rejtélyét megfejteni igyekvő szülők – ahogyan az ilyenkor lenni szokott – rögtön gyanakodni és acsarkodni kezdenek, a konfliktusaik mentén pedig egy ízig-vérig közép-európai abszurd bontakozik ki. Ebben a sztoriban reményeink szerint mindenki találhat bosszantóan ismerős elemeket, szúrós humort és fajsúlyos dilemmákat”- monda az előadás rendezője, Dicső Dániel. A történet végül fordulatos krimivé dagad, amely során a nézők nemcsak bepillanthatnak a főszereplő képzeletébe és emlékeibe, de egy esendő anya szemszögéből figyelhetik meg az egymás iránti figyelem és felelősség hiánya által okozott sérüléseket. A darab voltaképpen egy virtuális családállítás távoli asszociációjaként is felfogható, hiszen a hat karaktert összesen ketten, Melkvi Bea és Karalyos Gábor keltik életre – teret engedve ezzel a bravúros színészi alakításoknak. A látványért kaposvári Rippl-Rónai Művészeti Intézet három végzőse, Kiss Donatella, Nyári Virág és Urbancsek Adél felel, míg a muzsikáról a számos film, színházi- és táncprodukció zenéjét is jegyző Márkos Albert és Bolcsó Bálint gondoskodik.
Noha az előadást a világjárvány okozta bezártság hívta életre, fontos megjegyezni, annak témája nem köthető a koronavírushoz, formai szempontból pedig többet vállal, mint egy egyszerű színházi közvetítés, ugyanis annak köszönhetően, hogy eleve a kamerának játszanak a színészek, sokkal inkább egy 21. századra optimalizált tévéjátékot tudnak létrehozni az alkotók.
A próbák a szereplők és az alkotók egészségét maximálisan szem előtt tartva, de gőzerővel zajlanak, a végeredményt pedig a május 12-ei online premier napjától láthatják a nézők az online.jegy.hu oldalon.
Az INFOMARK Kft. és az Óbudai Kulturális Központ/3K produkciója az NKA és az MMA támogatásával jön létre.
Tóth Krisztina: Denevér
ősbemutató
Eltűnik egy gumidenevér az óvodai öltözőből, mire a szülők előbb gyanakodni, majd gyűlölködni kezdenek – mindezt személyes kontaktusok nélkül, leginkább a virtuális térben kommunikálva egymással. Miközben jelenetről jelenetre szembesülünk a leghétköznapibb jelenünkkel, sok humorral és még több keserűséggel, az óvodai konfliktusból egy kelet-közép-európai, fekete humorú abszurd kerekedik ki, valódi tragédiával a háttérben.
Tóth Krisztina két színészre és egy vetítővászonra írta meg hatszereplős darabját. Az alkotócsapat (Cseicsner Otília, Melkvi Bea, Dicső Dániel) olyan művet keresett, amely eleve több platformon (élő színház, videó) játszódik. Reményeik szerint az előadás online változata egyenrangú alternatívája az élő színháznak.
Anya, Óvónő, Pszichológusnő, Hang: MELKVI BEA
Apa, Rendőr: KARALYOS GÁBOR
Látvány: KISS DONATELLA, NYÁRI VIRÁG, URBANCSEK ADÉL
Video: KIEFER TIBOR
Zene: BOLCSÓ BÁLINT, MÁRKOS ALBERT
Asszisztens: DICSŐ DORKA
Dramaturg: CSEICSNER OTÍLIA
Rendező: DICSŐ DÁNIEL