zene
Mindössze öt év – és egy világégés – választja el egymástól Stravinsky két korszakos remekművét, A Tavaszi áldozat balettet (1913) és A katona története (1918) című, műfaját tekintve nehezen besorolható darabot. Előbbit hatalmas szimfonikus együttesre hangszerelhette a szerző; sem korábban, sem később nem állt ekkora zenekar Stravinsky rendelkezésére. Az utóbbi alkotásnak, A katona történetének hangzását viszont a takarékosság jegyében kellett kialakítania, de jó szokásához híven a szükségből erényt kovácsolt. A pompás hangszerelésű, elképesztő hangtömegeket megmozgató balettzenéről nehéz elhinni, hogy zongorán is illúziót keltő módon lehet megszólaltatni, de aki már hallotta a mű Stravinsky által készített négykezes változatát, tapasztalhatta, hogy e pompás muzsika néha mennyire egyszerű és vékony anyagokból épül fel, s hogy ebben a formájában is igen hatásos. A katona történetéből készült öttételes szvitben Stravinsky az eredeti, hét hangszerest foglalkoztató apparátusból a hegedűt és a klarinétot megtartotta, a többi játékost pedig zongorával váltotta fel. A szerző két népszerű műve mellett megszólal egy-egy kevésbé ismert hangszeres duettje is: a New York-i Állami Színház 1964-es megnyitójára komponált rézfúvós fanfár, valamint a majdnem egy évszázaddal korábban keletkezett, ám sokáig a feledés homályába merült, cím nélküli fafúvós dal.
A koncerten közreműködik Angyal János (harsona), Szalóky Balázs (trombita), Osztrosits Eszter (hegedű), Szűcs Péter (klarinét), Dani Imre (zongora), Bettermann Jákob, Vedres Péter (fagott), illetve Radnóti Róza és Ránki Fülöp (zongora).
Az előadás online megtekinthető a Zeneakadémia Online Koncerttermében, Facebook-oldalán, valamint YouTube-csatornáján.
Részletekért és a teljes műsorért látogasson el ide!
A kép forrása: facebook.com/kamara.kor.chamber.circle