bezár
 

zene

2009. 06. 29.
Komolyzenei fesztivál Jeruzsálem lakosságának egyesítésére
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Európai klasszikus zenészek palesztin és izraeli kollégáik kíséretében koncerteztek júniusban Jeruzsálem-szerte, az eklektikus zenei fesztivál a híd szerepét kívánja betölteni a megosztott városban.

prae.hu

Az immár negyedik éve megrendezett Sounding Jerusalem (Zengő Jeruzsálem) fesztivál (www.soundingjerusalem.com) látogatói Brahms, Brahms és Bach műveit hallgathatták az Óvárosban, Mozart- és Mendelssohn-kompozíciókat a keresztes lovagok templomában egy izraeli arab faluban, valamint Beethoven fuvolaműveit egy ciszjordániai ősi erőd falai között.
    
A vasárnap este látványos naplementei programmal zárult koncertsorozat több előadásán részt vettek helyi előadóművészek is.
    
„Megpróbáljuk lebontani a falakat” – mondta a fesztivál művészeti igazgatója, a 35 éves osztrák csellista, Oskar Huetter, amikor szerdán az al-Aksa mecset középkori udvarán egy hagyományos arab pengetős hangszert, az údot is megszólaltató szextett koncertjére készült.
   
 „Szeretnénk az embereket kissé zavarba ejteni. Tegyék csak fel maguknak a kérdést, ez valóban az ellenségem zenéje?” – tette hozzá Huetter, aki 2006-ban az ingyenes koncertsorozatot elindította, és aki jövőre osztrák, német és más európai állami kulturális alapítványok támogatására is számít.
   
 A fellépők között olyan neves együttesek és művészek vannak, mint a spanyolországi Casals Vonósnégyes, a Bécsi Artis Kvartett, Michel Lethiec francia klarinétművész és Paul Gulda osztrák zongoraművész.
    
A szerdai hangversenyen a jeruzsálemi óváros négy negyedének zenéjét szólaltatták meg: Bachot a keresztényeknek, arab klasszikus áriákat a muzulmánoknak, európai és izraeli, valamint örmény dallamokat. Az előadás elbűvölte a mintegy százfős, Jeruzsálem modern részéből érkezett zsidó és arab hallgatóságot, akik az Óvárosban uralkodó feszültség ellenére eljöttek a zenei élvezeteknek áldozni.
   
 A tizenkilenc koncert után a látványos vasárnap esti óvárosi záróhangversenyen mintegy 40 európai és közel-keleti rézfúvós ad elő egy külön erre az alkalomra komponált zeneművet.
   
„Olyat akarunk teremteni, amely egyik oldalnak sem kizárólagosan a sajátja” – így Huetter.
    
A fesztivál eszméjét nem volt mindig könnyű megvalósítani: egyszer Jeruzsálem zsidó felében, egyszer pedig a palesztin Ciszjordániában kellett megszakítani az előadást.
   
 Bár a hallgatók főként vagy arabok vagy zsidók, attól függően, hogy Jeruzsálem melyik részében koncerteznek éppen, Huetter meg van győződve arról, hogy a koncertlátogatók tudatában vannak: olyan fesztiválon vesznek részt, amely túl kíván lépni a megosztottságon.
     
Taizir Eliasz lantművész, az arab zene egyik kiemelkedő izraeli előadója fellépése előtt hangsúlyozta: „Nagyszerű, hogy különböző kultúrájú zenészek játszanak együtt… Ez jelképes értékű országunk számára”.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Nils Frahm: Day

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés