bezár
 

art&design

2021. 04. 17.
Végleg pontot tettek a berlini Bode Múzeum Flóra szobrának eredetére
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Végleg pontot tettek a berlini Bode Múzeum Flóra szobrának eredetére A párizsi Nemzeti Tudományos Kutatóközpont tudósai végleg pontot tettek a berlini Bode Múzeum Flóra szobrának eredetét övező vitákra: szénizotópos vizsgálattal kimutatták, hogy a műalkotást bizonyosan nem Leonardo da Vinci készítette, hanem a 19. században született.

"Machináció, félrevezetés" - mondta Wilhelm Bode, a berlini Királyi Múzeumok igazgatója, amikor azzal vádolták meg, hogy hamisítvány az általa 1909-ben Londonban vásárolt szobor, amelyről azt feltételezte, hogy Leonardo da Vinci egy addig ismeretlen műve. A szoborról ugyanis 1910-ben kiderült, hogy egy angol szobrász, Richard Cockle Lucas készítette. A The Times angol napilap akkori cikke szerint Lucas egy reneszánsz festmény alapján megrendelésre készítette a művet.

prae.hu

Több mint száz év alatt a tudományos vizsgálatok nem jutottak egyértelmű eredményre a viaszból készült szobor korának meghatározásában. A párizsi CNRS kutatóit tettek pontot a kérdésre, akik egyszer s mindenkorra bizonyították, hogy Wilhelm Bodénak nem volt igaza.

Szénizotópos kormeghatározásuk szerint a 19. században készítették a szobrot, majdnem 300 évvel Leonardo da Vinci halála után.

Mivel a szobor cetfaggyúból, egy a bálnákból kivont viaszfajtából készült, a kutatóknak egy új hitelesítési módszert kellett kidolgozniuk, hogy pontosan meg tudják határozni korát.

A Scientific Riport folyóiratban ismertetett közleményükben a kutatók bemutatták, hogy a C-14 szénizotópos kormeghatározást alkalmazni lehet szokatlan anyagok esetében is.

 

 

Fotó: Flora/Staatlichen Museen zu Berlin

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Az acb Galéria Redők című tárlatáról
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról
art&design

Eperjesi Ágnes és Várnagy Tibor: TAVATE: lebegés című tárlata az acb Galériában
art&design

Enyedi Zsolt a Szófiai Liszt Intézet rezidenciaprogramján rendezett kiállításáról

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Renaud-Delage: Gru 4
Platon Karataev: Napkötöző
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés