zene
2009. 06. 26.
Angol zene a XV. századból a Kiscelli Romtemplomban
Deo gracias címmel a szegedi Victoria Kamarakórus a Kiscelli Romtemplomban ad koncertet szombaton este; a hangverseny címe egy XV. századi énekre utal, amelynek szövege eredetileg az angolok franciák felett aratott, 1415-ös agincourt-i győzelmét ünnepelte, a kórus műsora azonban - tágabban értelmezve - az angol zene diadalát hirdeti.
Egyetlen jelentős angol zeneszerző létezik: a német Händel - hangoztatják egyes zenekritikusok. Gyukics Gábor, a Victoria Kamarakórus munkatársa szerint azonban ez a megállapítás teljesen alaptalan. A szigetország zenei élete a XVIII. század előtt is virágzott, sőt, a XV. század elejének angol stílusa Európa-szerte követendő újdonságnak számított.
A korszakból számos gyűjtemény maradt fenn, köztük az a Cambridge-ben őrzött kézirat, amely a Stuart-restauráció híres gyűjtője, naplóírója és tengerészeti tisztségviselője, a Purcell korabeli London művészi és politikai elitjével jó kapcsolatokat ápoló Samuel Pepys hagyatékából került elő.
A Victoria Kamarakórus hangversenyének egyik forrásaként éppen a szóban forgó Pepys-gyűjteményt választotta, koncerten ritkán hallható énekeit az Old Hall kézirat és a Musica Britannica sorozat darabjaival kiegészítve.
A program XV. századi elemeit Erzsébet kori szerzők művei ellenpontozzák: William Byrd ötszólamú miséje, Robert White gregorián dallamra komponált himnuszvariációi és Thomas Tallis néhány motettája, amelyek előadását Bartek Zsolt basszusklarinét-improvizációi egészítik ki, vezényel: Cser Ádám.
A Victoria Kamarakórus 1998-ban alakult Szegeden, a spanyol reneszánsz komponista, Tomás Luis de Victoria születésének 450. évfordulóján. Cser Miklós karmester csaknem 5 évig állt az együttes élén, közös munkájuk eredménye számos nemzetközi díj és a kórusirodalom szinte minden területét átfogó hatalmas repertoár. 2003-ban Cser Ádám (Cser Miklós fia) vette át a Victoria irányítását, aki jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmester szakos hallgatója.
Az együttes érdeklődésének középpontjában két stílus áll: a reneszánsz és a kortárs zene. Kortárs kompozíciók előadására, illetve bemutatására gyakran kapnak felkérést, mivel vezetőjük a vezénylésen túl zeneszerzéssel is foglalkozik, az ő műveit is rendszeresen énekelik.
A korszakból számos gyűjtemény maradt fenn, köztük az a Cambridge-ben őrzött kézirat, amely a Stuart-restauráció híres gyűjtője, naplóírója és tengerészeti tisztségviselője, a Purcell korabeli London művészi és politikai elitjével jó kapcsolatokat ápoló Samuel Pepys hagyatékából került elő.
A Victoria Kamarakórus hangversenyének egyik forrásaként éppen a szóban forgó Pepys-gyűjteményt választotta, koncerten ritkán hallható énekeit az Old Hall kézirat és a Musica Britannica sorozat darabjaival kiegészítve.
A program XV. századi elemeit Erzsébet kori szerzők művei ellenpontozzák: William Byrd ötszólamú miséje, Robert White gregorián dallamra komponált himnuszvariációi és Thomas Tallis néhány motettája, amelyek előadását Bartek Zsolt basszusklarinét-improvizációi egészítik ki, vezényel: Cser Ádám.
A Victoria Kamarakórus 1998-ban alakult Szegeden, a spanyol reneszánsz komponista, Tomás Luis de Victoria születésének 450. évfordulóján. Cser Miklós karmester csaknem 5 évig állt az együttes élén, közös munkájuk eredménye számos nemzetközi díj és a kórusirodalom szinte minden területét átfogó hatalmas repertoár. 2003-ban Cser Ádám (Cser Miklós fia) vette át a Victoria irányítását, aki jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmester szakos hallgatója.
Az együttes érdeklődésének középpontjában két stílus áll: a reneszánsz és a kortárs zene. Kortárs kompozíciók előadására, illetve bemutatására gyakran kapnak felkérést, mivel vezetőjük a vezénylésen túl zeneszerzéssel is foglalkozik, az ő műveit is rendszeresen énekelik.