zene
Az együttes harmincéves jubileumi koncertjét eredetileg a – 1990-ben, szintén Vashegyi alapította – Purcell Kórussal együtt ünnepelte volna, de a járványhelyzet miatt műsorváltoztatásra volt szükség. A zenekart így még inkább előtérbe helyező műsoron ezúttal olyan Haydn- és Mozart-művek hangzanak el, amelyekben az Orfeo mind önálló együttesként, mind pedig kedvelt szólistái partnereként kiemelkedő szerephez jut.
2020 októberében a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar első alkalommal tűzte műsorára Haydn 1775-ben komponált, első és máig legkevésbé ismert, Il ritorno di Tobia (Tóbiás visszatérése) című oratóriumát. Az előadás a járvány miatt elmaradt, ám a jubileumi koncerten felcsendül ennek nyitánya, amely azon túl, hogy ízelítőt ad a műből, előrevetíti a folytatást, hiszen a teljes oratórium a tervek szerint 2022 tavaszán hangzik majd el. A Scena di Berenice Haydn második londoni tartózkodásához köthető, melyet 1795-ben mutattak be, mielőtt a szerző végleg hazatért. A szöveg Pietro Metastasio Antigono című művének egyik jelenetéből származik, akinek librettóját a 18. század során számos zeneszerző megzenésítette. Az opera seriára jellemző drámai jelenetben Berenice alakját Baráth Emőke eleveníti meg, míg az est másik szólistájaként Berecz Mihály (fortepiano) Mozart egyik legismertebb zongoraversenyét, az A-dúr zongoraversenyt (1786) játssza. Mozart utolsó három szimfóniája 1788 nyarán keletkezett. Ezek egyike a 39. Esz-dúr szimfónia, amely bár ilyenformán a „nagy” g-moll és a C-dúr „Jupiter” szimfóniával együtt a szerző legnagyobb szimfóniái közé tartozik, mégis e három közül ez a legkevésbé játszott, így az Orfeo közönsége is most hallhatja először Vashegyi együttesének tolmácsolásában.
Közreműködik Baráth Emőke (szoprán), Berecz Mihály (fortepiano) és korabeli hangszereken az Orfeo Zenekar. Vezényel Vashegyi György. Bővebb információért és a jegyvásárláshoz látogasson el ide.
Négyzetes kép a leadben: welovebudapest.com