art&design
2009. 06. 21.
A gyűjtők nem hagyták cserben a grafikát
Az Arte Galéria hűséges vásárlóinak többsége ott volt a pénteki grafikai árverésen a Magyar Építőművészek Szövetségének székházában. Licitáltak is, de csak módjával.
Kiemelkedő árat egy tenyérnyi Bálint Endre grafika ért el. A kartonra zománcfestékkel formált Angyalfigura nem véletlenül került az árverési katalógus címlapjára. Az 1972-es festményt a művésztől kapta az év karácsonyára ajándékba egy gyűjtő, akit azért ajándékozott meg, mert sokra értékelte, hogy a fiatalember jó szemmel válogat, vásárol a kortárs művészet akkor még korántsem méltányolt alkotásaiból. Ezt a tételt 42 ezer forintról indították, és több vételi megbízással, telefonos ajánlattal és helyszíni licittel egészen 170 ezer forintig emelkedett.
Százezer forint fölé még a Klie Zoltán-tanítvány Fekete Nagy Béla zsírkrétarajza jutott. A finom színátmenetekkel és éles vonalakkal komponált Szerkezet abból a korszakból való, amikor a kultúrpolitikával korábban ellentétbe került művész az 1960-as évek közepétől újból dolgozni kezdett. Méltán adtak az eredeti grafikáért 110 ezer forintot.
Jelentősebb licitemelkedéssel, kikiáltási árának kétszeresén, 90 ezer forintért ütötték le Lakner László Délszaki utca című, 1964-es akvarelljét, háromszoros áron, 60 ezer forintért, Almássy Aladár tus, akvarell, kréta technikájú lapját. Két gyűjtő versenyzett a mára elfeledett, de a XX. század elején igen kedvelt grafikus, festő, Helbing Ferenc klasszikus csendéletéért. Így a 17 ezer forintos akvarell 70 ezer forinton ért célba.
A sokszorosított grafikák közül egy Korniss Dezső-akt monotípia próbanyomata 75 ezer forintért, Kondor Béla szignált rézkarca 48 ezer forintért kelt el. Most a Nemzeti Galériában látható Művészház kiállítás kelthette fel az érdeklődést a művészcsoport 1909-es mappájában szereplő Egry József Kikötőmunkások című linómetszet iránt. Emelt áron vitték el Deim Pál Bartók tiszteltére késztett színes szitanyomatát, Ámos Imre két linómetszetét, Barcsay Jenő, Rékassy Csaba rézkarcait. Sikere volt két majom ábrázolásnak, Simay Imre 1901-es szénrajzának és Spitzer Manó szignált rézkarcának.
Százezer forint fölé még a Klie Zoltán-tanítvány Fekete Nagy Béla zsírkrétarajza jutott. A finom színátmenetekkel és éles vonalakkal komponált Szerkezet abból a korszakból való, amikor a kultúrpolitikával korábban ellentétbe került művész az 1960-as évek közepétől újból dolgozni kezdett. Méltán adtak az eredeti grafikáért 110 ezer forintot.
Jelentősebb licitemelkedéssel, kikiáltási árának kétszeresén, 90 ezer forintért ütötték le Lakner László Délszaki utca című, 1964-es akvarelljét, háromszoros áron, 60 ezer forintért, Almássy Aladár tus, akvarell, kréta technikájú lapját. Két gyűjtő versenyzett a mára elfeledett, de a XX. század elején igen kedvelt grafikus, festő, Helbing Ferenc klasszikus csendéletéért. Így a 17 ezer forintos akvarell 70 ezer forinton ért célba.
A sokszorosított grafikák közül egy Korniss Dezső-akt monotípia próbanyomata 75 ezer forintért, Kondor Béla szignált rézkarca 48 ezer forintért kelt el. Most a Nemzeti Galériában látható Művészház kiállítás kelthette fel az érdeklődést a művészcsoport 1909-es mappájában szereplő Egry József Kikötőmunkások című linómetszet iránt. Emelt áron vitték el Deim Pál Bartók tiszteltére késztett színes szitanyomatát, Ámos Imre két linómetszetét, Barcsay Jenő, Rékassy Csaba rézkarcait. Sikere volt két majom ábrázolásnak, Simay Imre 1901-es szénrajzának és Spitzer Manó szignált rézkarcának.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon