zene
Generációjának egyik legnagyobb csellistája, hangszerének világhírű képviselője, a kétszeres Kossuth-díjas Perényi Miklós 40 évvel ezelőtt már rögzítette a Hungarotonnál a csellóirodalom fundamentumának számító hat szvitet – most, négy évtized elteltével ismét az ő előadásában hallhatjuk Johann Sebastian Bach életművének ezen jelentős darabjait. „Több mint hatvan éve játszom ezeket a műveket, azóta is folyamatosan vizsgálom az összefüggések mélyebb rétegeit. Számos tanárnál tanultam a műveket, de akárhányszor elővettem és előveszem, mindig olyan szemmel foglalkozom velük, mintha újdonságok lennének. […] Általában nem hallgatom meg a korábbi lemezeimet. A négy évtizeddel ezelőtti csellószvitek tempóira kíváncsi voltam, ezért a felvétel során kértem a stúdióban, hogy mutassák meg. A tempóknál az ember mindig arra törekszik, hogy megtalálja azt az eszményi pontot, ahol a legjobban „ül” a darab tempója, ami segít abban, hogy megjelenítse a tétel jellegét.” – nyilatkozta a művész a Gramofonnak.
Fischer Annie (1914–1995), a világszerte elismert zongoraművész csaknem hét évtizeden át volt a magyar zenei előadóművészet meghatározó alakja. Dévény Anna (1935–2017) gyógytornász, művészi torna szakedző az 1950-es évektől követte pályafutását, majd az 1970-es évek elejétől egészen a zongoraművész haláláig rögzítette a hangversenyeit egy magnetofonnal. A Secrets című kiadvány ezekből a felvételekből válogat, köztük Schubert a-moll és A-dúr szonátájával, valamint Schumann Fantasiestücke című gyönyörű opusával, melyeket – tudomásunk szerint – stúdiófelvételeken nem hallani Fischer Annie-tól. A világhírú zongoraművész-házaspár, Simon Izabella és Várjon Dénes így vélekednek a kiadványról: „Ezek a természetesen nem stúdió-minőségű felvételek emberközelből és teljes egyszerűséggel mutatják meg azt a varázslatot, amelyet az ember egy Fischer Annie-koncerten átélt. Az oly sokszor hallott művek abban a pillanatban születtek meg, teljesen új arcukat mutatva – anélkül, hogy erre a legkisebb mértékben is törekedett volna. Egyszerűen csak együtt élt, lélegzett a szerzővel, és a saját, tökéletesen igaz, minden mesterkéltségtől mentes csatornáján keresztülengedve a zeneműveket, megszületett a csoda.”
A kivételes kvalitású előadóművész, generációjának egyik legtehetségesebb zongoristája, Balog József előadásában szólalnak meg a három francia zeneszerző-óriás, Rameau, Debussy és Boulez művei a The French Collection című albumon. A három szerző közötti kapcsolat látszólag lineáris, amennyiben közismert, hogy Debussynek mennyire fontos volt Rameau, és Bouleznek mennyire fontos volt Debussy. Csakhogy Rameau-ban és Boulezben zenéjük felszíni különbségei és az őket elválasztó bő kétszáz év ellenére volt valami mély hasonlóság. Különösen szembetűnő a három szerző kapcsolata a lemezen szereplő művek fényében, illetve annak köszönhetően, hogy Rameau darabjai is zongorán szólalnak meg. A Liszt-díjas Balog Józsefet nem csak repertoárjának zenetörténeti szélessége, de a különlegességek iránti vonzódása is egyedivé teszi napjaink zongoristamezőnyében.
Az International Classical Music Awards (ICMA) a világ vezető független hanglemez-szakmai díja, amelynek odaítélésében üzleti-kereskedelmi szempontok nem játszanak szerepet. A nemzetközi zsűri elnöke Rémy Franck, a luxemburgi Pizzicato szaklap főszerkesztője. A zsűriben részt vevő további médiumok és szervezetek: Andante (Törökország), Crescendo (Belgium), das Orchester (Németország), Deutsche Welle
(Németország), Gramofon (Magyarország), MDR Klassik és MDR Funkhaus (Németország), Musica (Olaszország), Musical Life (Oroszország), Musik & Theater (Svájc), Opera (Nagy-Britannia), Orpheus Radio (Oroszország), Polskie Radio Chopin (Lengyelország), Radio 100,7 (Luxemburg), Radio Romania Musical (Románia), ResMusica (Franciaország), Rondo Classic (Finnország), Scherzo (Spanyolország), Unison (Horvátország).
Perényi Miklós albuma olyan kiadványokkal került a jelöltek közé, mint Vivaldi fuvolaversenyei (Giovanni Antonini, Il Giardino Armonico), a Discovery in Passion (Dorothea Oberlinger, Dmitrij Sinkovszkij, Ensemble 1700) vagy a Barricades (Jean Rondeau, Thomas Dunford) című albumok. Fischer Annie lemeze Szvjatoszlav Richter, Emil Gilelsz, Tatjana Nyikolajeva és Dmitrij Sosztakovics (Dmitri Shostakovich: 24 Prelused and Fugues for Piano, Op 87), valamint Jevgenyij Kisszin (Recital of Evgeny Kissin (1985): Chopin), míg Balog József albuma Elisabeth Leonskaja (Schumann), Jevgenyij Koroljov (The Koroliov Series, Vol. XXII) vagy Maurizio Pollini (Beethoven: Piano Sonatas, Nos 30-32) felvételeivel versenyez a kategória első helyéért.
Kép: facebook.com