art&design
Albrecht Dürer, a német reneszánsz újító művésze a húszas éveiben járt Velencében, ahol az itáliai reneszánsz művészetelmélet kérdéseit tanulmányozta: az ideális emberi arányok megragadását, a természet minél hívebb ábrázolásának lehetőségét, a perspektíva és az anatómia problémáit kutatta. Nürnbergbe hazatérve műhelyéhez tehetséges fiatal művészek csatlakoztak, akik rajzstílusára nagy hatást gyakoroltak a virtuóz mester alkotásai. A kiállításon ennek megfelelően néhány alkotás erejéig szerepel Hans Schäufelein, Hans Baldung Grien, Wolf Traut és Hans von Kulmbach is.
A Szépművészeti Múzeumban őrzött korai német rajzok együttese mintegy kilencezer lapot számlál; a nemzetközi rangú gyűjtemény darabjait felsorakoztató kiállítás több mint fél évszázada volt legutóbb látható az intézményben. A múzeum továbbá Dürernek csaknem kétszázötven metszetével is büszkélkedhet, melyek közül tíz látható a kiállításon, például a három "mester rézmetszetként" ismert lap: A lovag, a halál és az ördög; a Melencolia I és a Szent Jeromos a dolgozószobában.
A Bodnár Szilvia által rendezett kiállítás hat szekcióban (A kezdetek: 15. századi rajzok; Albrecht Dürer és köre; Chiaroscuro rajzok; Az önálló tájábrázolás kezdetei és a fiktív táj; Előkészítő rajzok, valamint Művészet II. Rudolf prágai udvarában) mutatja be a korszakot.
Mint a múzeum közölte, azért döntöttek a kiállítás meghosszabbítása mellett, mert az elmúlt időszakban a járványügyi korlátozások miatt kevesesebb látogatónak volt lehetősége megtekinteni a kiállítást.
Képek forrása: Szépművészeti Múzeum Facebook