irodalom
A 2020 őszén megjelenő kötetre immár kevésbé jellemző a posztmodern cinizmus, paródia és pasztiché, helyüket egy reflexívebb irónia, fokozott őszinteség és újfajta érzékenység vette át. Ezt az átalakult érzelmi struktúrát sokan kísérelték meg leírni, ezek közül a legintegratívabbnak a metamodernizmus javaslata bizonyult. Robin van den Akker és Timotheus Vermeulen szerint
A metamodern érzelmi struktúra a modern naivitás, elhivatottság és autenticizmus, valamint a posztmodern eltávolodás, irónia és dekonstrukció közötti oszcillációban tételeződik.
Mit jelenthet a hitelesség az azonnaliság és avulás korában? Hogyan kell viszonyulnom a környezetemhez a közösségi média és a fake news sűrűjében? Hogyan és mivé alakultak át emberi kapcsolataim? Mik a kilátásaim a túlnépesedett világban erdélyiként és kisebbségiként, nőként és férfiként? Mi az, amiért felelősséget kell vállalnom? Hogyan kell egyszerre lépést tartanom a világgal, döntéseket hoznom, és valamilyen módon viszonyulnom kultúrához, hagyományhoz, valláshoz, családhoz? Valóban közeleg a világvége? Ha igen, mi lesz utána? Ha meg nem, akkor mi jön még?
Ilyen és hasonló kérdések foglalkoztatják az (fiatal) erdélyi költőket, akik a legkülönbözőbb versnyelveken alkotnak a vallomásos költészettől a formai játékon át a poszt-apokaliptikus- és biopunk víziókig. A kisebbségi tapasztalaton túl – vagy épp abból adódóan – lírájukban érzékelhető továbbá egyfajta, "otthonról hozott" (poszt)irónia is, ami nem funkciója, hanem inkább előfeltétele versbeszédüknek.
Elsősorban a legfiatalabbak sorolhatók ide, akik az elmúlt években kezdtek publikálni, mint Gál Hunor, Gothár Tamás, György Alida, Juhász-Boylan Kincső, Kali Ágnes, Kemenes Henriette, Kulcsár Edmond, Mărcuțiu-Rácz Dóra, Ozsváth Zsuzsa, Sánta Miriám, Sárkány Tímea, Sztercey Szabolcs és Vass Csaba; majd azok, akik Mozdonytűz körül bukkantak fel, mint André Ferenc, Győrfi Kata, Kulcsár Árpád, Serestély Zalán, Székely Örs és Varga László Edgár; de itt a helyük azoknak az is, akik már jó ideje alkotnak, de mostanában új hangokon szólaltak meg, mint Benke András, Borbély András, Fischer Botond és Gondos Mária Magdolna; valamint a Meghajlás művészetében is helyet kapó Horváth Benji, Láng Orsolya és Visky Zsolt.
Az antológia teljes előszava itt olvasható.
Az alábbiakban a hamarosan megjelenő költészeti antológia verseiből olvashatnak rövid, ízelítő válogatást:
Visky Zsolt
Save!
Te a világba küldtél minket, Uram,
de mi inkább otthon ültünk a képernyőink előtt,
így aztán a világ jött el hozzánk
– képernyőinkre, otthonainkba –,
most meg nem tudjuk, hogy mi van,
vagyis én nem látom, mi van,
miből látnám, hogy mi van, hogy miért, s miért ennyi,
s mit tudom én, mit látnak ők, hogyha most szétnéznek innen,
milyen mikor egyszer csak idegen lesz minden – – –
honnan tudnám, milyen az: menekültnek lenni.
*
Olvasom, Uram, az emlékeztetőid,
de mondj valami pontosabbat, nem emlékszem, látod,
jövevény voltam Egyiptomban, persze,
mutathatnál valami beláthatóbb távot,
valamit, amire még emlékszik a testem,
hogy jövevény voltam, mondjuk Budapesten,
vagy lehetne bármi, Patarét, Berlin,
csillagos ég, Marianum, Mócok útja hetven,
emlékeztess, Uram, rá, mert látod, elfelejtem,
hogy magam is, én is, hogy jövevény voltam,
hogy voltam is, vagyok is, hogy özvegy is meg árva – – –
kiszolgáltatott – azt hiszem, ez a közös minta,
de miért beszélsz, Uram, róluk mindig együtt, mintha
a jövevény, özvegy és árva együtt járna,
a kedvenc hármasod, kézen fogva mennek
valami szép, bizonytalan napnyugat felé,
mutasd, Uram, jelét az ígéretednek,
mielőtt a három szented elfelejtené,
hogy igazságot szolgáltatsz neki,
hogy szereted őt, őrzöd őt és támogatod őt,
hogy kenyeret adsz neki és ruhát adsz neki,
hogy megítéled az őt megvetőt,
a te szavaid, Uram, ezek, kezdjél velük valamit,
s ha kévéjét az útjukban nem felejti senki,
ha olajfáink termését leverjük és összeszedjük,
és nem marad utánunk az égvilágon semmi,
szórd szét nekik kévéidet, olajfáid termését,
szórd szét nekünk, Uram, így emlékeztess rá,
hogy árva vagyok, özvegy és jövevény nálad,
ne légy, Uram, néma, könnyeim ha láttad,
szólalj meg valahogy, valahogy bárhogy,
hangoddal fedd el a hangom.
*
Hallom. Nem hallom. Hallom. Nem hallom.
Nem hallom, nem hallom, hallod, Uram, vallom
a szentek közösségét, szentjeidnek klubját,
de nem tudom, tudod-e, a szentjeid nem tudják,
hogy örökségül bírják a földet, melyen élnek,
szóljál nekik, Uram, ha már semmit sem remélnek,
szólj bele a sóhajokba, vajúdások sűrűjébe,
mert nem tudom, Uram, hogy ezt te mire véled,
de hallod, együtt sóhajtozik minden teremtményed,
együtt, mintha egyenként egymásra lenne
hangolva minden teremtményed teste,
a testből kifelé préselődő sóhaj,
ugyanaz a sóhaj,
ugyanaz a sóhaj,
a füvek sóhaja, a kutyák sóhaja,
a föld sóhaja, a tenger sóhaja,
a só sóhaja és a haj sóhaja,
a jövevény, özvegy és árva sóhaja,
a csillagok sóhaja és a félelemtől reszkető hatalmasságok sóhaja – – –
ki hangolja, Uram, ezt mind egyetlenegy szólamba,
kinek a hallása ilyen sóhajraszabott,
ennyi fülettépő sóhajt ki hallgat és jegyez fel,
egyetleneiként őrzi őket, egy se vesszen el,
hát szép munka, valahogy rád emlékeztet, Uram,
de mire megy ki, látod, itt senki nem ért semmit,
mi lesz majd a sóhajokkal, tárj fel, Uram, ennyit,
mi lesz, ha majd egyetlenegy akkorddá áll össze,
az lesz-e, hogy eljössz, mi lesz, Uram, jössz-e
még erre, eljössz-e, ha egyre
szorosabbra húzzuk függönyeinket,
leszel-e még nálunk jövevény, hogy befogadjunk,
noha tudod jól, hogy nem fogadnánk be,
leszel-e még mezítelen, hogy felöltöztessünk,
noha tudod jól, hogy nem öltöztetnénk fel,
leszel-e még beteg, hogy meglátogathassunk,
noha tudod jól, hogy nem látogatnánk meg,
leszel-e még börtönben, hogy elmenjünk hozzád,
noha tudod jól, hogy inkább ülnénk otthon,
vagy nem tudom, hogy mit csinálnánk, miért kell, Uram, folyton
készenlétben állni, figyelni, hogy éppen
ki lehet a legkisebb közülünk, és miért nem
feded inkább fel magad, vagy mutatod meg szimplán,
hogyan kell nézni, jelen lenni hogy kell,
kifelé magunkból figyelni hogy kell,
látni a világot és leülni mellé,
vele együtt sóhajtozva válni vele eggyé,
mondani valamit vagy nem mondani semmit,
van-e, Uram, szó, ami bármin is enyhít – – –
nem tudom, hogyan könyörögjek, nézd meg,
elvesztettem szavaimat, szavaim hűlt helye ringat,
könyörögjön, Uram, akkor helyettem a Lélek,
könyörögjön, ahogy tud, ahogy megígérted,
szavakba nem foglalható sóhajtásokkal,
én majd mormolom utána, hogy ámen,
mentem ahogy tudom, Ctrl-S, Ctrl-S,
nyomom a save-eket,
legyen végre ámen,
te jössz, Uram,
Ctrl-S
ámen
save!
Sárkány Tímea
ének
„Teremtek tájat magamnak. Szavakból
természetesen. Jó tartós szavakból.”
Hervay Gizella
kifordult belőlem az idő, levelekben mérem a napokat.
tépem egymás után, lassan befedik egész testem apró
szilvalevelek. milyen erdő ez, ahol még eltévedni sem
lehet. mintha húsomból nőnének a gyökerek, minden
levegővételen osztozunk, kékülnek a fák, megvastagodott
erekként törnek fel a sötétbe. van ez a táj, amely pont annyira
ismeretlen, mint anyajegyeim szórása, mindig meglep,
mégis tudom, hogy ott van.
hát beszéljünk alanyi líráról, amelynek egyre
ismeretlenebbé válik tárgya, minél többet van róla
szó, elvész a narratívákban, megcsináltam magam,
már megint megcsináltam, gyógyulásra mennyi idő
marad, most csak azért írok, hogy ne láthassam magam,
mert minden sor egy újabb réteget fed el belőlem,
megszámlálhatom az anyajegyeket, lejegyezhetem,
holnapra elvesznek a számok, a számadásokra nincs
elég memória, befele nyeli a bánat, soha nem akarok
erről beszélni, de csak erről tudok. menekülnek a vonatok,
kötöttségük az örökös magány, három város között bujkálnak,
önző vagy, és nem vallod be magadnak, nem találsz
nyugalmat sehol.
megbékülni három várossal nem lehet.
Gál Hunor
\ hús \
\ talpuk alatt lábszárig húzott földek. havonta
cserélték a gatyamadzagot, kicsiny földjük pedig kitermelt
magából minden holttestet. kínos csend volt, mikor egymás
mellett ülve hallgattak. lábuk alatt szétcsúszott tapintat.
próbáltak beszélni egymáshoz, de már csak álmukban
mesélték a folytatást. mint aszott szerzetes, kit
megkérdőjelez, elbizonytalanít egy maréknyi rózsafüzér. \
1.
a gerinc próbája
a törés.
az éjszakáké pedig a csend,
ha a fény reggel nem ér el testemig.
mert túl sötét van idebent,
mert éppen valaki felköti magát.
fejére szárad a leomló vakolat,
és éppen valahol megszületik valaki.
apró végtagok, szikék a húsban,
nincs megmentés,
nem lehet.
kocsmákban, kertekben, köldökzsinórokban.
Benke András
Óda a hét nővérhez
naponta megy fel a benzin ára
az ablakból látom bár ez nem az a kút
amit érdemes lenne figyelni
egyenesen arányos gondolom
mondjuk egy másik pumpával
vagy lépésekkel
egy makettasztalon mondjuk
legalábbis így képzelem
ha minek is
mert a buszjegy ára nem nőtt
mondjuk az ülés szélébe valaki belevéste
hogy game over
ha még nem is itt
pedig sokszor hitték már
de akkor fordult egyet megint
a szél járása mondjuk más ki az ablakon
ha volt neki
a többiek meg elhozták a füstöt
vagy ők maguk a füst
legalábbis azt mondják
és akkor meg is kapják az arcukba
hogy game over
go back motherfucker
ha hova is
a kutyákat pedig engedjétek el
ha nem harapnak lőjétek le mondják
élő adásban mutassátok
keresztülszúrt tenyereket és lábakat
mondjuk itt és most
ha még nem is
a pelyvát a búzától mondják
választás és osztás és osztódás
amelyik fennakad az a rossz
kóborló kegyelem
ha kinek is
mint kiégett formából az anyag
végül úgy
fogynak
el
Gondos Mária Magdolna
Dolly
éjszakánként a megcsalásra készülök,
megálmodok mindenkit,
akivel találkoztam,
akik váltakozva időről időre
mozdulatlanságba tagoltak.
valami éppoly mértékben tetszett bennük,
mint amennyire riasztott,
s rühelltem valami mást.
egy reggel lesz csak elviselhető,
amikor megérkezik
a tökéletes imposztor.
tudni fog mindent,
ismerni fog mindenkit,
akit én, beszélgetni fog veletek
és cigarettával kínál,
megnevettet, amint alkalma adódik,
és lépten-nyomon versekkel traktál.
addig én majd elleszek valahol,
mondjuk zsíros kenyeret eszem
szép vörös hagymakarikákkal,
mezítláb járok egy városban,
ahol senki sem ismer,
de mindenkinek van új cipője.
Címtelen föld: Fiatal erdélyi metamodern líra, Erdélyi Híradó Kiadó, Fiatal Írók Szövetsége, 2020 (Hervay Könyvek).