art&design
Mint az Egyiptom Flaubert idejében című kiállítás ajánlója emlékeztet, Európa a 19. század elejétől fogva az ókori Egyiptom felfedezésének lázában égett; a tárlaton 1839 és 1860 között készült fotográfiák múzeumi műtárgymásolatai láthatók. Ebben az időszakban sok művész, köztük Gustave Flaubert francia író is bejárta Egyiptomot, közeli barátjával, Maxime Du Camp-mal.
A fénykép őse, a dagerrotípia forradalmasította a látvány megörökítését: olyan valósághű ábrázolást tett lehetővé, amilyenre korábban soha nem volt példa. Fotográfusok egész hada igyekezett megörökíteni a különleges tájakat, épületeket, romokat, a korszakalkotó technológia megjelenésével szinte azonnal megindultak az expedíciók.
A Baki Péter által rendezett kiállításon bemutatott felvételek különlegessége nem csupán a korai fotóeljárások egyediségében, az utazók kalandos élményeinek megragadásában rejlik, hanem abban is, hogy akkor készültek, amikor a műkereskedelem, majd a turizmus még nem pusztította el az ókori Egyiptom örökségének java részét.
A tübingeni Institute for Cultural Exchange és a Mai Manó Ház együttműködésében megvalósult tárlaton olyan korai fotográfusok munkái láthatók, mint Maxime Du Camp, Félix Teynard, Louis de Clercq vagy Francis Frith.
A Mai Manó Ház második emeletén egy kalandos életű magyar arisztokrata, Rosti Pál Úti emlékezetek Amerikából című albumának képei tekinthetők meg a Farkas Zsuzsa által rendezett kiállításon.
A fiatal Rosti 1856 augusztusában indult Le Havre-ból Amerikába, hajója 1857 januárjában kötött ki Kubában. Végigjárta Kubát, Venezuelát és Mexikót, fényképezett és tárgyakat gyűjtött, sőt utazása során mindent rögzített a naplójában.
Vállalkozását Alexander von Humboldt német természettudós inspirálta, aki néhány évtizeddel korábban járta végig ezt az útvonalat. Amerikai utazásából hazatérve ezért Rosti 1859-ben fotóiból egy albumot állított össze, amelyet Párizsban beköttetett és személyesen vitt el ajándékba Humboldtnak.
Az album egy példányát a Nemzeti Múzeumnak ajándékozta, egyet-egyet pedig nővéreinek. A kötetnek különleges fotótörténeti jelentősége van, hiszen ez az első magyar nyelvű, magyar fotográfus által készített fotóalbum - emlékeztet a közlemény.
Mint a Mai Manó ház kiemeli, a magyar közönség most először láthatja a könyv eredeti fényképeit. Rosti minden felvétele igényesen komponált alkotás, amelyek értékét növeli a korabeli technikából adódó számos kis hiba, torzulás. A fotókon nem látni például felhőket, mert a felvételt készítő gép azt még nem tudta rögzíteni; a víz tükre egynemű masszának látszik, az alakok a hosszú expozíciós idő miatt bemozdulnak, elmosódnak, a mozgó járművek egymás után kétszer jelennek meg.
A Mai Manó Ház mindkét kiállítása október 4-ig tekinthető meg.
Fotó: maimanohaz.blog.hu