zene
2009. 05. 31.
Francia regény ihlette Iggy Pop új albumát
Az irodalom olyan, mint kokain, a zene pedig mint a heroin: az első élesíti az elmét, a második pedig butít – jelentette ki Iggy Pop, a legendás amerikai rockénekes, akinek Préliminaires című új lemezét a francia irodalom fenegyereke, Michel Houellebecq Egy sziget lehetősége (La possibilité d'une ile) című, magyarul is megjelent regénye ihlette.
Iggy Pop bevallotta, hogy az irodalom nagyon fontos ihlető számára, és már korai dalaiban is ott visszhangzottak a beat-irodalom, William S. Burroughs, Jack Kerouac és Allan Ginsberg művei. "Houellebecq könyve azokat a dolgokat illusztrálja, amelyek az én fejemben is megfordultak a szexszel, a halállal, a másik nemmel kapcsolatban" – mondta a 62 éves énekes. A lemez címe is francia; a Préliminaires magyarul előzeteseket jelent.
"A regény egész cselekménye a halál előzetese. Az én koromban minden cselekedet, a szeretkezés, a munka, a szórakozás, a pénz hajszolása, a szabadság a halál előzménye. Bármit is teszünk, az óra ketyeg és ez a téma nagyon erős a francia irodalomban, például az egzisztencializmusban" – vélekedett a muzsikus.
Iggy Pop, a Stooges egykori frontembere eredetileg csupán néhány dalt komponált volna ahhoz a dokumentumfilmhez, amely a regényből készült, Houellebecq által rendezett film forgatását mutatja be. Az amerikai művész azonban beleszeretett a könyvbe, mert magára ismert a sci-fi alapú történetbe ágyazott emberi sorsban.
"Nekem is vannak kutyáim, barátnőim, éltem a spanyol tengerparton, és Miamiban, ahol most élek, tartja kongresszusait a könyvet ihlető raeliánus szekta" - mondta erről az énekes. (Ez a szekta egyfajta UFO-vallás, amely a klónozást tekinti a halhatatlanság felé vezető út első lépésének.)
Iggy Popnak sikerült azt az ábrándozó melankóliát átültetnie a zenéjébe, amely Houellebecq regényeire jellemző, és leginkább egy fürdőhely téli hangulatára emlékeztet. Az egyik dalban, az A Machine For Lovingban egyenesen az író szavait öntötte zenébe.
Sokak számára megdöbbentő, hogy a rockzene történetének egyik legdühödtebb előadója, akit a Stooges együttes frontembereként a punk keresztapjának tartanak, ilyen stílusban énekel. Ráadásul franciaimádata odáig vitte, hogy a lemezt az Yves Montand által híressé tett Joseph Cosma-Jacques Prévert-dal, a Hulló levelek (Les feuilles mortes) feldolgozásával nyitotta és zárta.
"A regény egész cselekménye a halál előzetese. Az én koromban minden cselekedet, a szeretkezés, a munka, a szórakozás, a pénz hajszolása, a szabadság a halál előzménye. Bármit is teszünk, az óra ketyeg és ez a téma nagyon erős a francia irodalomban, például az egzisztencializmusban" – vélekedett a muzsikus.
Iggy Pop, a Stooges egykori frontembere eredetileg csupán néhány dalt komponált volna ahhoz a dokumentumfilmhez, amely a regényből készült, Houellebecq által rendezett film forgatását mutatja be. Az amerikai művész azonban beleszeretett a könyvbe, mert magára ismert a sci-fi alapú történetbe ágyazott emberi sorsban.
"Nekem is vannak kutyáim, barátnőim, éltem a spanyol tengerparton, és Miamiban, ahol most élek, tartja kongresszusait a könyvet ihlető raeliánus szekta" - mondta erről az énekes. (Ez a szekta egyfajta UFO-vallás, amely a klónozást tekinti a halhatatlanság felé vezető út első lépésének.)
Iggy Popnak sikerült azt az ábrándozó melankóliát átültetnie a zenéjébe, amely Houellebecq regényeire jellemző, és leginkább egy fürdőhely téli hangulatára emlékeztet. Az egyik dalban, az A Machine For Lovingban egyenesen az író szavait öntötte zenébe.
Sokak számára megdöbbentő, hogy a rockzene történetének egyik legdühödtebb előadója, akit a Stooges együttes frontembereként a punk keresztapjának tartanak, ilyen stílusban énekel. Ráadásul franciaimádata odáig vitte, hogy a lemezt az Yves Montand által híressé tett Joseph Cosma-Jacques Prévert-dal, a Hulló levelek (Les feuilles mortes) feldolgozásával nyitotta és zárta.