art&design
2009. 05. 30.
Pécsett látható Janus Pannonius igazi arca
Megérkezett Pécsre és jövő hét péntektől látható Janus Pannonius (1434-1472) fejszobra, melyet szakemberek a legmodernebb arcrekonstrukciós eljárásokkal készítettek el a humanista költő koponyájának másolata alapján.
Nagy Erzsébet, a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatóságának régészeti osztályvezetője tájékoztatta a sajtót, hogy Janus igazi arcát, vagyis leghitelesebb ábrázolását a pécsi Régészeti Múzeumban június 5-re tervezett konferencia, és a költőről szóló kiállítás keretében mutatják be az érdeklődőknek.
Hozzátette: a rendezvényen Janus Pannoniusról, a tavaly októberi pécsi újratemetését követő, a budapesti Természettudományi Múzeumban végzett arcrekonstrukciós munkák részleteiről előadást tart Kárpáti Gábor régész, Kustár Ágnes antropológus, Magyar Lóránt igazságügyi orvos és Szentmártoni Szabó Géza irodalomtörténész.
Fabényi Júlia megyei múzeumigazgató a költő fejszobrának készítése kapcsán korábban azt mondta: Janus Pannonius arca egyik, eddig hitelesnek tartott ábrázolásához sem hasonlít. Úgy fogalmazott, hogy "a korábbi ismeretekkel, feltételezésekkel szemben egy egészen más, rendkívül markáns férfiarc volt az övé".
"Mostantól a tudósok, kutatók dolga lesz, hogy az igazi Janus-arcot összevessék a korábbi ábrázolásokkal, illetve annak alapján keressék a költőt, hátha mégis megörökítette őt valahol egy középkori művész" - fűzte hozzá.
A leírások szerint a humanista költő ült modellt a XV. században Andrea Mantegna olasz festőművész Férfi portré című képéhez és feltehetően Janus Pannoniusról mintázott meg egy padovai freskót is.
Janus Pannonius valószínűleg 1458 nyarán ismerkedett meg Andrea Mantegnával (1426-1506), a kiváló portréfestővel, aki a költő Andrea Mantegna padovai festő dicsérete című versének tanúsága szerint megfestette őt barátjával, Galeotto Marzióval, kettős arcképet készítve róluk. A kép mára elveszett. Emellett a pécsi Dómmúzeumban őriznek egy fiatal apostolt ábrázoló szobrot, amelyet valószínűleg ugyancsak Janus Pannoniusról mintáztak.
Hozzátette: a rendezvényen Janus Pannoniusról, a tavaly októberi pécsi újratemetését követő, a budapesti Természettudományi Múzeumban végzett arcrekonstrukciós munkák részleteiről előadást tart Kárpáti Gábor régész, Kustár Ágnes antropológus, Magyar Lóránt igazságügyi orvos és Szentmártoni Szabó Géza irodalomtörténész.
Fabényi Júlia megyei múzeumigazgató a költő fejszobrának készítése kapcsán korábban azt mondta: Janus Pannonius arca egyik, eddig hitelesnek tartott ábrázolásához sem hasonlít. Úgy fogalmazott, hogy "a korábbi ismeretekkel, feltételezésekkel szemben egy egészen más, rendkívül markáns férfiarc volt az övé".
"Mostantól a tudósok, kutatók dolga lesz, hogy az igazi Janus-arcot összevessék a korábbi ábrázolásokkal, illetve annak alapján keressék a költőt, hátha mégis megörökítette őt valahol egy középkori művész" - fűzte hozzá.
A leírások szerint a humanista költő ült modellt a XV. században Andrea Mantegna olasz festőművész Férfi portré című képéhez és feltehetően Janus Pannoniusról mintázott meg egy padovai freskót is.
Janus Pannonius valószínűleg 1458 nyarán ismerkedett meg Andrea Mantegnával (1426-1506), a kiváló portréfestővel, aki a költő Andrea Mantegna padovai festő dicsérete című versének tanúsága szerint megfestette őt barátjával, Galeotto Marzióval, kettős arcképet készítve róluk. A kép mára elveszett. Emellett a pécsi Dómmúzeumban őriznek egy fiatal apostolt ábrázoló szobrot, amelyet valószínűleg ugyancsak Janus Pannoniusról mintáztak.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról