zene
A barokk terem tele újságírókkal és kamerákkal. A terem szélében hatalmas plakát díszeleg, Turandot arca előtt egy hatalmas gyémánt. Körülöttem halkan tippelgetik, mit szimbolizál: a hatalmat, vagy a hercegnő keménységét. Előttünk egy hosszú asztal, mellette egy apró, de részletesen kidolgozott makett, az előadás díszlete. A hosszú asztal mögé ül Ottrubay István az Esterházy Vállalatcsoport képviselője, az igazgatótanács tagja, Daniel Serafin, az Opera a Kőfejtőben művészeti Igazgatója, Thaddeus Strassberger, a darab rendezője, valamint Paul Tate de Poo III, a díszlettervező. Én pedig reménykedem, hogy a sajtótájékoztató angolul lesz, mégiscsak nemzetközi a produkció, de pechemre a beszélgetés nagy része németül zajlik, így nagyon kell figyelnem.
Hogy miért erre a darabra esett a választás, azt Thaddeus Strassberger válaszolta meg: Puccini darabja a szerelemről és a küzdésről szól, ezek olyan elementáris tényezői a létünknek, ami nélkül nem lehet élni. Azt is megtudtam, a helyszínen a befejezett darabot játsszák majd. Nem ez az első előadás a kőfejtőben, tavaly A varázsfuvolát mutatták be, és mint a sajtótájékoztatón kiderült, hatalmas siker volt az ORF III közvetítésének hála, az ismétlésekkel együtt másfélmillióan láthatták a darabot, idén is hasonló sikerre számítanak, és természetesen most is élőben sugározzák majd.
Paul Tate de Poo-t, akit Amerikából kértek fel a feladatra, a kínai elefántcsont-faragások ihlették. Kivetítik nekünk a látványtervet, olyan, mintha egy mesekönyv illusztrációit néznénk, narancsos, kékes fények, a színpad szélén egy hatalmas hold. A darabban nagy jelentősége van a fény és sötétség között húzódó ellentétnek, erre reagál mind a díszlet, mind pedig a jelmezek.
A jelmezek Giuseppe Palella munkái, aki szintén szeret elveszni az apró részletekben. Ugyanakkor nem állnak tőle távol a monumentális darabok, egyik jelmeze hetven kilogrammot nyom, minden elismerésem annak a szereplőnek, aki majd viselheti. A Liù és Turandot közötti ellentét öltözetükben is megjelenik: míg Turandot díszes és hivalkodó öltözetet visel, addig a hűséges rabszolgalányon egyszerű, kék-fehér ruha lesz, valóságosan olyan lesz, mint egy finom kínai porcelán.
Hogy többet is megtudhassunk, mint ami a rövid sajtótájékoztatón elhangzott, pendrive-ot adnak minden újságírónak, amin szerepel minden pontos és fontos adat, a szereplőktől kezdve a jelmeztervekig. Megkönnyebbülök, megspóroltak rengeteg utánanézést. Aztán belegondolok, mennyire futurisztikus is ez a jelenség, egy apró tárggyal kiváltják az órákon át tartó sajtótájékoztatót, vagy éppen a keresgélést utána.
A következőkben bemutatom, miért különleges ez a produkció, azon túl, hogy egy régi kőfejtőben lesz majd látható. Például Turandot szerepében lép a szentmargitbányai közönség előtt színpadra az osztrák szoprán, Martina Serafin. A második szereposztásban a választott hazájában ismert, feltörekvő fiatal lengyel-amerikai szoprán, Ewa Płonka debütál a publikum előtt. Kalaf szerepén három nemzetközileg elismert tenor, a dél-koreai Andrea Shin, az olasz Leonardo Caimi és a kínai, de Németországban élő Yinjia Gong osztoznak majd.
Liù, a rabszolgalány szerepén két szereplő osztozik, az olasz Donata d'Annunzio Lombardi, valamint az ír Celine Byrne. Mindketten többször alakíthattak már Puccini szerepeket.
A trónvesztett király, Timur szerepében két basszus, az olasz Alessandro Guerzoni és a dél-koreai Kihwan Sim lesznek hallhatók. A miniszter-hármas bariton szerepeiben fiatal koruk ellenére már nagy sikereket maguk mögött tudó énekesek, a dél-koreai Leo An, az olasz Vincenzo Taormina, míg a tenor szerepekben a dél-afrikai Sunnyboy Dladla, a francia Loïc Félix, az amerikai Matthew Newlin és az amerikai Theo Lebow lépnek színpadra.
Altoum császár szerepébe a Bécsi Operaház társulatához tartozó Benedikt Kobel bújik. Az elmúlt évekhez hasonlóan jövőre is a Walter Zeh karvezető irányítása alatt álló Philharmonia Chor Wien énekesei éneklik a kórusrészleteket.
A már említett jelmeztervező, Giuseppe Palella a hazai operalátogató közönségnek is ismerős lehet: a Magyar Állami Operaház Álarcosbál című darabjához is ő tervezte a jelmezeket. Lenyűgöz az az aprólékosság, ami az egyes darabokat jellemzi, gyöngyök, hímzések díszítik mindegyiket. A velem érkező újságírók azonban nem osztják a véleményemet. Elképzelhetetlen, hogy egy ekkora színpadon is jól érvényesüljenek a részletek, ráadásul a tavalyi előadás (A varázsfuvola) kifejezetten modern volt ebből a szempontból, például pár szereplő segwayen suhant be a színpadra. A Turandot úgy tűnik a klasszikus látványvilágot szeretőknek kedvez, vélhetően így is nagy sikert ér majd el.
Aki kedvet kapott megvenni már előre a jegyeket, akár karácsonyi ajándéknak, lefoglalhatja a +43 2682 65065 telefonszámon vagy a tickets@panevent.at e-mail cím alatt, ráadásul karácsonyi akcióként 20 % kedvezménnyel december 23-ig. További információk itt.