art&design
A Mintázat és dekoráció (Pattern and Decoration) mozgalom az 1970-es évek közepétől bontakozott ki az Egyesült Államokban a koncepcionális, doktriner absztrakt művészettel szemben, visszanyúlva a sormintához, az ornamentikához - mondta el a kiállítás pénteki sajtóbejárásán Fabényi Julia, a múzeum igazgatója.
A kiállítást az aacheni Ludwig Nemzetközi Művészeti Fórum és a bécsi Modern Művészeti Múzeum Ludwig Alapítvány (MUMOK) állította össze, a tárlat budapesti kurátorai Jan Elantkowski és Petró Zsuzska.
A mainstream művészettel szemben indult Mintázat és dekoráció mozgalom kevésbé ismert a volt keleti blokk országaiban, nem igazán volt még nagyobb szabású átfogó kiállításuk a térségben. A mozgalom társadalmi-politikai kontextusát a hippikorszak, az ember jogi mozgalmak adták. A szembehelyezkedés a nyugati művészeti kánonnal, a marginális művészeti gyakorlatok és társadalmi csoportok felkarolása jellemezte a csoport eszmei-művészeti törekvéseit - hangsúlyozta a két kurátor. Példa erre Miriam Schapiro, aki a feminista művészeti közösség egyik vezéregyénisége volt. Az otthon melegét sugárzó, alapjegyeiben női formákba öntött munkáit - például a Rózsaszín virágos legyező című alkotást - különféle lakástextilek, ruhaanyagok, terítők felhasználásával készítette - mondta el Petró Zsuzska.
A díszítőművészet felfedezésének szentelte a pályáját Robert Zakanitch, aki viszont elutasította, hogy azt sztereotip módon kizárólag a nőiességgel azonosítsák. Festményein csehszlovák származású nagyszülei lakásából vett tapéták, minták, motívumok tűnnek fel - emelte ki Jan Elantkowski.
A sajtóbejáráson Petró Zsuzska elmondta: a navahó indiánok kézműves munkái, a tradicionális kínai papírkivágások és a hagyományos keleti szőnyegek jelentették a fő inspirációt Kim MacConnel textilre, lepedőre festett alkotási számára, amelyeken gyümölcs-, állat- és növénymotívumok, valamint kereskedelmi árucikkek, például mosógépek és vasalók is feltűnnek. A művész személyesen is jelen lesz a kiállítás péntek esti megnyitóján.
Erősen kötődött a feminista mozgalomhoz Joyce Kozloff is, akinek absztrakt geometrikus munkái - köztük a Kerámiacsempe-padló című monumentális alkotás - a muszlim ornamentikában gyökereznek, ugyanakkor a keleties motívumokat nyugati módra teljesen szabadon használja.
A queer identitást és a szakralitást vegyíti alkotásaiban Thomas Lanigan-Schmidt. Radikálisan maximalista felfogással bír a díszítésről és dekorációról, művei - olykor popkulturális motívumokkal kiegészítve - a keresztény ikonográfiát idézik. Példa erre az Ikonosztáz című installációja, amely többek között műanyagokból, alufóliából és papírmaséból készült, egyszerre keltve nagyszabású és giccsbe hajló hatást - mondta Jan Elantkowski.
A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál részeként megrendezett Mintázat és dekoráció című kiállítást január 5-ig lehet látogatni a Ludwig Múzeumban.
Kép: MTI