art&design
A kortárs művészetben fontos helyet betöltő öntárgyiasítás gyakorlatát magyar női alkotók művein keresztül mutatja be az Iványi-Bitter Brigitta és Muladi Brigitta kurátorok által rendezett tárlat.
Tájékoztatásuk szerint a kiállítás többféle nézőpontot jelenít meg, mind a generációk, mind az eltérő kulturális orientációk tekintetében, és igyekszik olyan többrétegű anyagot bemutatni, amely a nő nézőpontját az élet minél szélesebb területén megragadja.
A hat női alkotó műveinek fő jellemzője az öntárgyiasítás, amely a művészeti gyakorlatban azt az alkotói irányt jelenti, amikor a művész saját identitását, szubjektív élményvilágát, önmaga belső érzékelését kihelyezi a külvilágba, objektíven, tárgyilagosan tekint rá. Az alkotó saját testét, énjét, véleményét művészi adaptációban, önszántából közszemlére bocsátja, kiállítja, az offline és online térben megosztja - áll a tárlat ajánlójában.
A szervezők emlékeztetnek arra, hogy az egyén mások által történő tárgyiasításának ellenpólusaként létezik a tárgyiasításnak egy filozofikus, hatalmi visszaéléstől mentes formája, amelyben az önvizsgálat és a társadalmi nemi szerepek elemzése kapcsolódik össze a tartalom előállítójának szándéka szerint. A nemi sztereotípiák öntárgyiasításon keresztül történő bemutatása, kritikája az 1980-as évek óta egyre fontosabb művészeti gyakorlat, ismert képviselői például a New York-i kortárs művész, Cindy Sherman fotói.
Az Így látjuk mi... Öntárgyiasítás, női pozíciók című kiállítás augusztus 7-ig várja a látogatókat az Ybl Budai Kreatív Házban, ahol a tárlathoz több rendezvény és egyéb program is kapcsolódik majd.
Kép forrása: Budai Kreatív Színház