bezár
 

zene

2009. 05. 13.
Ligeti György – 35 év önazonosság
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ligeti György – 35 év önazonosság Miközben Ligetit a világ egyik legelismertebb modern zeneszerzőjének tartják, idehaza – a kortárs zene iránti ódzkodás miatt – alig ismerjük. A Rácz Zoltán vezette UMZE ezen szeretne változtatni.

prae.hu

A Művészetek Palotája évről évre hangversennyel tiszteleg Ligeti György emléke előtt a zeneszerző születésnapja kapcsán. A május 26-i Hommage à Ligeti-koncert, melyen a Rácz Zoltán vezette UMZE mellett fellép a Ránki Dezső – Klukon Edit házaspár és Nagy Péter is, ezúttal a szerzőnek nem egy korszakára koncentrál. Végigkövethetjük Ligeti korszakait az ötvenes évek elejétől a nyolcvanas évek végéig. A felcsendülő művek közös nevezője Ligeti „névjegye” a poliritmia, a hangzás- és ritmusbeli illuzionizmus.

Klukon-Ránki házaspár

Az 1953-ban írott Musica Ricercata hat darabját Ligeti 1969-ben fúvósötösre hangszerelte. A Hat bagatell fúvósötösre így erősen magán viseli a még Bartók nyomdokain járó ifjú szerző útkeresésének nyomait.

A kaleidoszkópszerű Tíz darab fúvósötösre (1968) tételeiben az együttes zenélés váltakozik mini-versenyművekkel. Ligeti mintája – eltávolodva a darmstadti iskolától – sokkal inkább Stravinsky és Richard Strauss.

A Három darab két zongorára (1976) egyszerre nyúl vissza a 100 metronómra írott Poème symphonique (1962) – Ligeti talán legpolgárpukkasztóbb művének – poliritmikájához, illetve előlegzi meg a későbbi zongoraetűdök alapkoncepciójáét, miközben ironikusan megidézi Chopint, valamint a minimalista Reichet és Riley-t.

Az 1985-ben első, 1988-ban végleges, öttételes verzióját elnyerő Zongoraverseny Ligeti esztétikai credója, mely egyszerre foglalja össze Ligeti jellegzetességeit a sokrétegű struktúráktól az afro-karibi hatásokon keresztül a zenei illuzionizmusig, és mutatja: a szerző utolsó alkotói korszakában is nyitott maradt az újításra, az új inspirációkra, miközben független tudott maradni a kor divatjaitól.  

Hommage à Ligeti – UMZE Kamaraegyüttes

2009. május 26. kedd 19:30 - 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ligeti György: Hat bagatell fúvósötösre
Ligeti György: Tíz darab fúvósötösre
UMZE Fúvósötös (Ittzés Gergely – fuvola, Horváth Béla – oboa, Klenyán Csaba – klarinét, Lakatos György – fagott, Gál László – kürt)

Ligeti György: Három darab két zongorára: Monument, Selbstporträt, Bewegung
Ránki Dezső, Klukon Edit – zongora

Ligeti György: Poème symphonique – zenei ceremónia 100 metronómra
Ligeti György: Zongoraverseny
Nagy Péter – zongora, UMZE Kamaraegyüttes
Vezényel: Rácz Zoltán

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés