film
A Saul fia 2015-ös hatalmas cannes-i sikere után tavaly sokan hiányolták a fesztivál programjából Nemes-Jeles László második nagyjátékfilmjét, a Napszálltát, melynek bemutatójára végül később, Velencében került sor. Szilágyi Zsófia első nagyjátékfilmes rendezése azonban kárpótolhatta a drukkolni vágyókat, az Egy nap 2018-ban a Kritikusok hetén debütált, és el is nyerte a FIPRESCI-díjat. A 2019-es fesztivál is rejteget néhány magyar vonatkozást.
A Lorenzo Mattotti által rendezett Dino Buzzati-meseadaptáció, a Medvevilág Szicíliában előbb a rangos animációs fesztivál, az Annecy versenyprogramjába kapott meghívást, majd a cannes-i Un Certain Regard válogatásába került be. Az olasz rendező a Kecskeméti Animációs Stúdió segítségével készítette a XX. század egyik legmarkánsabb gyermekkönyvének filmváltozatát. Az animációs film először a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon mutatkozik majd be a hazai nézőknek, később a Mozinet forgalmazásában országszerte látható lesz.
Medvevilág Szicíliában
Bacsó Péter közkedvelt rendezése, A tanú sokáig hevert a dobozban. Az 1969-ben forgatott filmet először 1981-ben vetítették Cannes-ban. A Filmalap felújítási programjában, a Filmarchívum és a Filmlabor együttműködésében lezajlott a film 4K-restaurálása, illetve a Mafilm raktárában fennmaradt egyetlen cenzúrázatlan kópia alapján a kivágott részek visszaillesztése is megtörtént. Többek között ezt az eddig sosem láttatott A tanú-verziót mutatják be az idei fesztivál Cannes Classics programjában. A szekcióba korábban is válogattak már be restaurált magyar klasszikusokat: Jancsó Miklóstól a Szegénylegényeket, a Szerelem című alkotást Makk Károlytól és Fábri Zoltán Körhintáját is vetítették az elmúlt években.
A tanú új plakátja
A nemzeti filmpromóciós szervezeteket összefogó European Film Promotion fiatal producereknek szervezett, nemzetközi Producers on the Move programjára Ugrin Julianna dokumentumfilm-producer kapott meghívást. A háromnapos szakmai programon húsz fiatal producer vesz részt.
Idén Moldovai Katalinnak szoríthatunk, aki diplomafilmjével versenyez. Moldovai 1982-ben született az erdélyi Désben. Elmondása szerint viszonylag későn, 26 évesen kezdett el filmmel foglalkozni, mikor felvételt nyert az erdélyi Sapientia Tudományegyetem filmszakos alapképzésére. Később a Budapesti Metropolitan Egyetem mozgóképművész mesterszakán folytatta tanulmányait, ahol az Ahogy eddiget készítette. Tanulmányai során több kisfilmet forgatott, ezek közül – nehezen választva – a Szezon utánt nevezte meg a szívének talán legkedvesebb munkájaként. A rendezőnő a prae.hu-nak elárulta, annak idején abban reménykedett, ez lesz az első filmje, amit beválogatnak Cannes-ba. Akkor nem sikerült az, ami idén igen, nemrég Dimirta Karya, a Cinéfondation művészeti rendezője tájékoztatta az Ahogy eddig sikeres bejutásáról. A vizsga- és diplomafilmeket felvonultató blokk zsűrijének elnöke idén Claire Denis francia rendezőnő lesz.
Moldovai Katalin
A novellaadaptációs diplomafilm elkészítésének alapjait az Ahogy eddig témavezetője, Moldovai Katalin konzulense, Balogh Zsolt segített lefektetni. Már az abszolutóriumi évet megelőzően úgynevezett pitchfórummal bővített kurzust bonyolított le hallgatóival, ahová novellákat vittek és értelmeztek. Tóth Krisztina kortárs, kevés szereplős írását Palóczi Zita – az Ahogy eddig első számú forgatókönyvírója – ajánlotta Moldovainak, akivel a rövidfilmet közösen jegyzik. Akkoriban a rendezőnőt is foglalkoztatták az anya-lánya viszony és az elmúlás témakörei. Az Ahogy eddig története szerint a nagyothalló idős hölgy, Margit (Venczel Vera) és lánya, Judit (Tóth Ildikó) eltávolodtak egymástól. A kórházban bőrrákot diagnosztizálnak Margitnál, ám az orvos szavaiból ő semmit sem hall. Judit kétségbeesik, és a megbánásból fakadó jóindulat, valamint a szánalom gyötrő érzése által vezéreltetve a kegyes hazugság játszmájába hajszolja saját magát és a helyzet minden résztvevőjét. A rendezőnő szerint Venczel Vera és Tóth Ildikó élettapasztalata hozzájárult a gördülékeny közös munkához, illetve karakterük tökéletes megformálásához.
Ahogy eddig
Az Ahogy eddig letisztult, statikus képi világát Moldovai Katalin közösen tervezte meg Táborosi András operatőrrel. A rendezőnőt a projekt közben főként Krzysztof Kieślowski és Cristian Mungiu filmjei inspirálták. Moldovai hangsúlyozta: hálás kitartó stábjának, akik nélkül elmondása szerint az Ahogy eddig nem jöhetett volna létre ebben a minőségben. A kérdésre, hogy bármit másképp csinálna-e utólag azt felelte:
„Ott és akkor azt a döntést hoztam, amit helyesnek véltem. Így megbánás nincs, csak tanulság van.”
Moldovai a prae.hu-nak azt is elárulta, hogy több nagyjátékfilmes ötlete is van, valamint jelenleg dokumentumfilmet forgat Szántó Sándor református lelkészről és egy havasalföldi magyar közösségről a MTVA Mecenatúra támogatásával. Arra a kérdésre, hogy mit jelent számára a filmezés, a következő választ adta:
„Van egy ötleted, amit megvalósítasz. Én ezt a film nyelvén teszem, de bármely alkotói folyamat hasonló lehet. Egy jó csatorna vagy ilyenkor, amelyen keresztül létrejön valami: átengedsz magadon valami újat.”
Moldovai Katalin eddig még nem járt Cannes-ban, ahova hamarosan öt alkotótársa kíséretében látogat el. Tervei szerint az összes Cinéfondation-os filmvetítésén jelen lesznek.
Az Ahogy eddig előzetese
Forrás: Magyar Nemzeti Filmalap, Mozinet, Ahogy eddig produkció
Fotók/képek: Magyar Nemzeti Filmalap, Mozinet, Budapesti Metropolitan Egyetem
Borítókép, leadkép és kép a főoldalon: Ahogy eddig, Budapesti Metropolitan Egyetem