bezár
 

art&design

2019. 05. 01.
Több mint száz év után előkerült kubista remekmű a Virág Judit Galéria aukcióján
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Több mint 100 év lappangás után előkerült kubista remekmű, Dénes Valéria Bruges-t, a belga kisvárost ábrázoló monumentális festménye is szerepel Virág Judit Galéria tavaszi aukcióján.

 A galéria keddi közleménye szerint az árverésen az érdeklődők 216 műalkotásra licitálhatnak, amelyek között olyan nevek szerepelnek, mint Gulácsy Lajos, Kádár Béla, Scheiber Hugó és a londoni Tate Modernben hamarosan önálló kiállítással jelentkező Maurer Dóra. 

prae.hu

A 38 évesen elhunyt Dénes Valéria, akinek az életművéből alig több, mint egy tucat festményt ismerünk, a 20. század első felének legdrágább magyar festőnője. Művei csak ritkán bukkannak fel a műkereskedelemben, ilyenkor 30-50 millió forint közötti összegért találnak gazdára. 

A 107 év lappangás után előkerült, Bruges-t ábrázoló alkotás minden kétséget kizáróan az életmű legkiemelkedőbb darabja. A fauvizmus és a kubizmus szintéziseként született, felülnézetből megfestett festmény felvillantja a torzóban maradt életmű elementáris erejét - fogalmaz a közlemény.

1914-ben a Nemzeti Szalonban Dénes Valéria 77 képet állított ki. Az első világháború kitörése után a házaspár - a férje Galimberti Sándor szintén kiemelkedő festő - menekülni kényszerült Franciaországból, párizsi műtermükben maradt képeiket a francia rendőrség lefoglalta. 

Az 1915-ben tragikus körülmények között elhunyt házaspár életművének megmaradt darabjai unokanővéréhez, a MA és a Nyugat holdudvarához tartozó Dénes Zsófiához kerültek, közülük 1944-ben 28 mű bombázások áldozatául esett. A most felbukkant remekmű emlékeztet arra, hogy a javarészében megsemmisült életmű a magyar festészet egyik legsúlyosabb vesztessége.

Dénes Valéria festménye

A Virág Judit Galéria tavaszi aukciójának egyik kiemelkedő tétele Scheiber Hugó Stadion című nagyméretű olajképe, amelyen a lüktető nagyvárosi lét expresszív ecsetvonásokkal jelenik meg. A metropoliszok dinamizmusát bemutató sorozat egyik legfontosabb darabja 1926-ban Berlinben készült. Scheiber - Kádár Bélával együtt - a Sturm Galéria legkedveltebb művészei közé tartozott. A húszas években több kiállításon is szerepelt a német fővárosban, de Olaszországban és Amerikában is nagy érdeklődés kísérte műveit.

Kádár Béla 1926-ban készült impozáns méretű festménye is igazi ritkaság, ugyanis alig ismerünk olyan nagyméretű olajképet, amelyen a Bauhaus és a konstruktivizmus hatása ennyire erősen dominálna. Kádár feltehetően nem sokkal a mű befejezése után eladta a képet Berlinben, ami most, több mint 90 év után egy külföldi magángyűjteményből került vissza Magyarországra.

Az 1930-as évekből, Vaszary legdekoratívabb korszakából származó nagyméretű, életörömtől duzzadó virágcsendélet az aukció egyik legimpozánsabb festménye. Virtuóz ecsetkezelés, izzó színek jellemzik a páratlan franciás csendéletet.

Gulácsy 1905-ben készült Várakozás című grandiózus méretű képét a 17-18. század németalföldi festészet inspirálta. A poétikus, meleg és mély színekkel kialakított enteriőr a festőművész korai korszakának kiemelkedő alkotása. A sztárképek mellett az érdeklődők Koszta József, Fényes Adolf, Ziffer Sándor, Márffy Ödön és Mednyánszky László kiemelkedő alkotásaira is licitálhatnak.

A korábbi évekhez képest a Virág Judit Galéria tavaszi aukcióján jóval nagyobb számban szerepelnek kortárs művek. Magyarország két legjelentősebb neoavantgárd csoportjához - az Ipartervhez és a Pécsi Műhelyhez - köthető művészek, mint Nádler István, Bak Imre, Keserű Katalin mellett Jovánovics György, Birkás Ákos és El Kazovszkij vásznaira is licitálhatnak a gyűjtők a 50 kortárs műalkotás között. A londoni Tate Modernben hamarosan önálló kiállítással jelentkező Maurer Dóra fontos műve is felbukkan az árverésen.

A tavaszi aukció kiállítását május 2. és 14. között lehet megtekinteni a Virág Judit Galériában. Az árverést május 15-én a Budapest Kongresszusi Központban rendezik.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

A besorolás deficitje
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

Prae Kiadói nap Pécsett
(kult-genocídium)
A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés