bezár
 

zene

2019. 03. 26.
Ajánlóban a 13. hét koncertjei
Érdekes-zenei koncertek Budapesten
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ezen a héten sok jó jazz-koncerttel találkozhatunk a Get Closer Jazz Fest és a Festival de la Francophonie jóvoltából. Közülük kiemelkedik a Darrifourcq / Ceccaldi / Biardeau hármas, akik zenéjük frissességével és energikusságával a heti mezőny élbolyába tartoznak. Itt lesz továbbá Kenny Garrett, aki a modern mainstream egyik legfontosabb szaxofonosa. Kicsit kevesebb komolyzene került az ajánlóba, de nem is baj, legalább picit ellensúlyozhatjuk az eddigi bőséges klasszikus áradatot. Azért az az este a Müpában, amikor Zimmermann, Rachmaninov, Lutoslawski, Stravinsky zenéje hallható, kárpótol bennünket mindenért.   

 

Könnyű

Festival de la Francophonie | Émile Parisien Quartet

Émile Parisien Március 26. Kedd, 20:00 - Budapest Music Center, Opus Jazz Club

A francia jazz eredetisége, vitalitása, nyitottsága a különböző műfajok, új irányzatok és technikák felé – anélkül, hogy szakítanának zenei gyökereikkel – vitathatatlanul a műfaj európai színterének egyik legizgalmasabb szereplőjévé teszi őket évtizedek óta. Az Opus Jazz Club a Festival de la Francophonie eseményeibe ágyazva ötnapos koncertsorozattal kíván a klub közönségének ízelítőt nyújtani ebből a sokszínűségből.  több...A francia szaxofonos Emile Parisien pályája és művészete alighanem egymaga is példázhatná a fentebb írtakat, hiszen a számtalan saját formációval rendelkező, és a legkülönbözőbb zenei projektekben aktív részt vállaló, harmincas éveinek közepén járó muzsikus személyes zenei térképén a vonatkoztatási pontok valóban igen széles területet ölelnek fel. Hazájának népzenei hagyományait, a kortárs klasszikus zene szigorú kompozíciós szerkesztésmódját, vagy a free jazz absztrakcióját egyaránt képes inspirációjául felhasználni, vagy éppen a legnagyobb természetességgel és hitelességgel ötvözni swinget provokatív, vagy anarchikus futamokkal.

A testestül-lelkestül a jazzben élő, minden lélegzetvételével, minden egyes hangjával hitelességet és őszinteséget sugárzó – s az Opust is már több ízben megjárt – szaxofonos kvartettjének idén január végén jelenik meg legújabb lemeze az ACT kiadónál, Double Screening címmel; a koncert gerincét ennek anyaga adja. 

Közreműködik:

Émile Parisien - szaxofon
Julien Touery - zongora
Ivan Gélugne - nagybőgő
Julien Loutellier - dob

https://www.jegy.hu/program/festival-de-la-francophonie-emile-parisien-quartet-101445

JazzaJ / Láthatatlan Koncert no.2

prae.hu

Jazzaj Március 27. Szerda, 20:00 - Lumen 

Márciusi koncertjeink LÁTHATATLANOK és LÁTATLANOK.
Célunk, hogy teljes mértékben a hangra és a jelenlétre tudjunk összpontosítani, ezért minden előzetes tudást – pl. kik fognak játszani és milyen hangszeren – kizárunk a képletből. A fellépők névsorát ezúttal nem árulhatjuk el, mert ezen a koncerten maguk a fellépők lesznek szembekötve, ráadásul fogalmuk sincs, kivel játszanak majd. Kíváncsiak vagyunk, hogyan változik meg a zene, a jelenlét, a figyelem, ha a zenészek előzetes tudását – annak egy részét – kiküszöböljük.
Ami továbbra is biztos pontot jelenthet látva és látatlanban egyaránt, hogy olyan, különlegesen érzékeny improvizáló zenészeket hozunk össze egy színpadra, akik jelenlétükkel varázslattá teszik a közös pillanatot.

https://www.facebook.com/events/554111675082289/

Festival de la Francophonie / Darrifourcq / Ceccaldi / Biardeau (FR)

Frankofon Március 27. Szerda, 20:00 - Budapest Music Center, Opus Jazz Club

Festival de la Francophonie / Darrifourcq / Ceccaldi / Biardeau (FR)

“Európa egyik legizgalmasabb együttese.” (Tony Dudley-Evans, London Jazz News) “A nyilvánvaló szenvedélyen túl (ahogy játszanak / ahogy élnek / ahogy meglepnek bennünket), ez a trió egy igazán különleges kortárs zenekari együttes hangzásával is rendelkezik.” (Albert Laroux, Jazz news)

A színpadon csupán három hangszer: egy szaxofon, egy cselló és egy dob. A francia trió zenéje mégis viharként ragad magával, ahol zabolátlan hangörvények váltják egymást látszólag kaotikus, de valójában természetes módon, csakúgy ahogy egy mennydörgéssel kísért nyári szélvihar száguld át a békés tájon. Felkavaró és frissítő, kiszámíthatatlanságából fakadóan tiszteletet parancsoló zenei örvény, amihez elengedhetetlen a hang textúráinak tökéletes harmóniája és a váratlan dinamikai váltások egyensúlya. Valentin Ceccaldi rendhagyó csellójátéka lassan fogalommá válik Európában. Nyers vonós technikája és lágy pizzicatói különleges fényt visznek a zenébe, akár kísérleti jazzről, akár komolyzenéről van szó. Ez a stílus érezhetően erős összhangban áll Sylvain Darrifourq zenéjével, aki számos sikeres együttműködés után (Émile Parisien 4tet, Joëlle Léandre, Tony Malaby, Akosh S, Marc Ducret) saját projektjein keresztül (In Love With, MILESDAVISQUINTET!) találta meg egyedi hangzását. Kettejük együttese tökéletes alapot biztosít Manuel Hermia kalandos és minden ízében szabad szaxofonjátékának.

Mindhárman a határok nélküli zene hívei, ahol a különböző stílusok ötvözése az újdonságok alapvető forrása. A ma jazz zenéje egyszerre kell, hogy ötletes legyen és szabad, ahol az aprólékosan kidolgozott kompozíciók és a spontán játék határok nélkül váltakozhatnak.

Közreműködik:

Manuel Hermia - szaxofon
Valentin Ceccaldi - cselló
Sylvain Darrifourcq - dob

https://www.jegy.hu/program/festival-de-la-francophonie-darrifourcq-ceccaldi-biardeau-fr-101542

Festival de la Francophonie | Hugues Mayotl' Arbre Rouge (FR)

Hugues Március 28. Csütörtök, 20:00 - OPUS JAZZ CLUB

Közreműködik:

Hugues Mayot - altszaxofon
Sophie Bernado - fagott
Theo Ceccaldi - hegedű
Valentin Ceccaldi - cselló
Joachim Florent - nagybőgő

A francia Orchestre Nationale de Jazz szaxofonosa, Hugues Mayot lenyűgöző könnyedséggel kalandozik a legkülönfélébb zenei kontextusok között (Radiation 10, André Minvielle, Marc Ducret, Magma...) Új formációjához a klasszikus kvintett bensőségességét idéző kamarazenei hangzást álmodott meg, és olyan kiemelkedő tehetségű, nyitott zenészegyéniségekkel vette körül magát, akik a legmerészebb kísérletektől sem riadnak vissza.
Új hangszíneket kutató, minimalista, repetitív kompozícióival Mayot egészen sajátos ritmikai dimenziót ad miniatűr zenekarának, s eközben őszinte örömmel osztozik a rögtönzés játékterén négy társával, Sophie Bernadóval, Joachim Florenttel, valamint az Opusban már jó ismerősként köszöntött testvérpárral, Théo és Valentin Ceccaldival.

A kvintett bemutatkozó lemeze a BMC Records kiadásában jelenik meg, s a koncerten lesz először kapható.

https://bmc.hu/programok/festival-de-la-francophonie-larbre-rouge

Kenny Garrett Quintet

Kenny Garrett  Március 29. Péntek, 19.00 – Tóth Viktor & Mahasimbadavi Players, 20.30 – Kenny Garrett Quintet - MoMKult

Néhány évvel ezelőtt a Washington Post kritikusa fogalmazta meg találóan: “Kenny Garrett koncertjei előtt viharjelzést kellene fellőni.” Kenny Garrett vitathatatlanul a világ egyik legjobb szaxofonosa. Az igen sajátos hangszínnel, stílussal rendelkező amerikai zenész a jazz talán legnagyobb hatású alakja Miles Davis zenekarában, a “Mester” mellett vált igazi világsztárrá. Legendás felelgetős együtt játékuk, Garrett lenyűgöző, erőteljes szólói már most a jazz-történet legjobb, maradandó pillanatai közé tartoznak. Szédületes pályafutása 18 évesen Duke Ellington zenekarában indult és Miles Davis, Art Blakey, Pharao Sanders, Marcus Miller, John Mclaughlin, Pet Metheny, Herbie Hancock, Branford Marsalis, John Scofield és Michael Becker mellett folytatódott, hogy csak a legfontosabb neveket említsük. De zseniális játékát megcsodálhatjuk akár Sting vagy a Grammy-díjas Five Peace Band lemezein.

https://www.jegy.hu/program/kenny-garrett-quintet-102136

Jazz Migration | House of Echo | No Tongues

Jazz Migration Március 29. Péntek, 20:00 - Budapest Music Center, Opus Jazz Club

A francia zongorista, Enzo Carniel és Marc-Antonio Perrio gitáros 2012-ben a House of Echo alapításakor azon vágyuk megvalósításához keresett kifejezési formát, hogy szellős, improvizált zenéjük révén sikerüljön újra meglelni az „igazi hallgatás” élményét, s ezzel újfajta „megbékélést” teremteni magával az idővel.Megragadó szerzeményeik erőteljes és gyakran álomszerű hangképek sorozatát festik meg, melyekhez a dallamos absztrakció, csalóka groove-ok, csillogó textúrák vagy éppen egymásnak ütköztetett hangok – általuk „echoïdok”-nak nevezett – színei kínálják a palettát.

A négy nantes-i zenész alkotta No Tongues a Les voies du monde (A világ hangjai) című lenyűgöző albumán ősöreg, időtlen énekek kristálytiszta óceánjába merül alá. Lemezükkel az emberiség zenei kreativitásának bölcsőjéhez jutottak el, egy olyan világra tárva ki a kaput, amelyben gyermekdalnak is beillő gyászénekek szólnak, ökreit a mezőre kivezető vendée-i paraszt dalolása, vagy két inuit nő önfeledt kacagása hallik, miközben torokhangú dalaikat éneklik. A No Tongues a múlt e drágaköveihez társítja korunk legmodernebb hangjait és zenei eszközeit, hogy egy olyan fantasztikus útra vigyen, amely talán egy kicsit jelenünkre is felnyithatja szemünket. 

 Közreműködik:

    20:00 - 20:50 HOUSE OF ECHO
    Enzo Carniel - zongora, preparált zongora
    Marc Antoine Perrio - gitár
    Simon Tailleu - nagybőgő
    Ariel Tessier - dob

    21:00 - 21:50 NO TONGUES
    Alan Regardin - trombita, tárgyak
    Matthieu Prual - szaxofon, basszusklarinét
    Ronan Courty - nagybőgő, tárgyak
    Ronan Prual - nagybőgő

https://www.jegy.hu/program/jazz-migration-house-of-echo-no-tongues-101385

Patricia Barber Trio

Barber Március 30. Szombat, 19.00 - MoMKult

A kortárs jazz egyik poétikus különutas énekesnője Patricia Barber, aki lenyűgöző előadóként és briliáns komponistaként egyaránt kitüntetett figyelmet vívott ki magának. A melodikus zenei világot sötét tónusú, misztikus alt hanggal és merész zongorajátékkal párosító művészfellépései és új lemezei világszerte eseményszámba mennek.

A balladák és a bop-zene interpretálásán túlmutató improvizációs területeket felfedező előadó Chicago külvárosában született. Édesapja, Floyd „Shim” Barber szaxofonos Glenn Miller zenekarában játszott. Barber az Iowai Egyetemen tanult klasszikus zongorát és pszichológiát, majd hazaköltözött Chicagóba. 1996-ban „Masters of Music” fokozatot szerzett a Northwestern University-n. Karrierje 1984-ben indult a híres Gold Star bárban. Rajongóinak gyorsan szaporodó, fanatikus tábora követte őt a Green Mill klubba, a hiteles chicagói jazz központjába, ahol 1994 óta heti rendszerességgel lép fel.

Patricia Barber abból a szempontból is jazztörténeti jelentőségű, hogy az elsők között vett a repertoárjába, majd lemezre pop/rockdalokat, emelte azokat a műfajban mindenki által elfogadott, a mai napig etalonnak számító standardek szintjére. Ezek egyike, a Smokey Robinson-féle My Girl már ott hallható az 1992-es Distortion Of Love című lemezén, amely egy évvel előzte meg Cassandra Wilson ebből a szempontból szintén mérföldkőnek számító Blue Light ‘Til Dawn című albumát.

 https://www.jegy.hu/program/patricia-barber-trio-102138

Aguas Trio – Sosa, Cañizares, Ovalles | Get Closer Jazz Fest 2019

Sousa Március 31. Vasárnap, 20:30 - MOMkult | Színházterem

A zongorista Omar Sosa és a hegedűs-énekes Yilian Cañizares találkozásából egy csodálatos és nagyon személyes album született Aguas címmel.
Mindketten olyan kubai művészek, akik szülőhazájuktól távol élnek, mégis a gyökereiket és hagyományaikat értelmezik finom és egyedülálló módon. A hol dühös, hol érzéki dalok csodálatos keverékei az afro-kubai tradicionális muzsikának, valamint a nyugati klasszikus zenének és a jazznek.
A budapesti lemezbemutatón a duóhoz csatlakozik a kiváló venezuelai ritmushangszeres, Gustavo Ovalles.

https://www.jegy.hu/program/aguas-trio-sosa-canizares-ovalles-103042

Nehéz

Schumann zongorás kamarazenéje / 3. (Összkiadás élőben)

Schumann zongorás kamarazenéje / 3. (Összkiadás élőben) Schumann zongorás kamarazenéje / 3. (Összkiadás élőben) Március 27. Szerda, 19:00 - Zeneakadémia, Solti Terem

Műsor:

Schumann: Öt darab népies stílusban, op. 102
Schumann:  Báljelenetek, op. 109
SZÜNET
Schumann: c-moll zongoranégyes, WoO 32

Antje Weithaas (hegedű), Szűcs Máté (brácsa), Várdai István (cselló), Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora) A sorozat szerkesztője Várjon Dénes

1848/49 tele és a rákövetkező hónapok meghökkentően termékeny időszaknak bizonyultak Schumann életében. Ekkor született, változatos hangszerösszeállítású kamaradarabjai rendkívül koncentrált munkáról tanúskodnak; a gordonkára és zongorára komponált Öt dal népies stílusban megírása is csupán három napot vett igénybe. Egyszerű szerkezete, biedermeier képeinek sora bensőséges házimuzsikálások hangulatát idézi. Utóbbi igaz a zongora-négykezesre írott Báljelenetekre (1851) is, amely a kor divatos táncainak – Polonaise, Walzer, Ungarisch, Française, Mazurka, Ecossaise, Walzer – mutatós füzére.Az előbbiekkel ellentétben a c-moll zongoranégyes (1829) a pályakezdő Schumann műve: befejezésekor mindössze 19 éves volt. Naplójából tudható ugyanakkor, hogy még évtizedekkel később is élénken emlékezett a munkafolyamat egy meghatározó pillanatára: a III. tétel középrészének írásakor „egy a korábbi zenéétől különböző szellem [t.i. a romantika szelleme] nyilvánult meg nekem, s egy új, költői élet tűnt feltárulni előttem”. Ennek ellenére a művet végül nem tartotta kiadásra méltónak: közreadása egészen 1979-ig váratott magára.

https://www.jegy.hu/program/schumann-zongoras-kamarazeneje-3-osszkiadas-eloben-91701

Zimmermann/Rachmaninov/Lutoslawski/Stravinsky ( Concerto Budapest & Andrei Korobeinikov-zongora )

Korobeinikov Március 27. Szerda, 19:30 - Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Paganini 24. capricciója két nagy huszadik századi szláv zeneszerzőt is megihletett.

Zimmermann: Übü király vacsorája
Rachmaninov: Rapszódia egy Paganini-témára, op. 43
--- szünet ---
Lutoslawski: Variációk egy Paganini-témára
Stravinsky: Tavaszi áldozat

Közreműködik: Andrej Korobejnyikov zongora
Vezényel: Keller András

Paganini 24. capricciója két nagy huszadik századi szláv zeneszerzőt is megihletett. Rachmaninov a harmincas évek közepén egy svájci villában komponálta meg bravúros variációsorozatát, melynek leghíresebb, megindítóan érzelmes 18. variációját a zongorista-zeneszerző utóbb kissé cinikusan így kommentálta: „ez az ügynökömé”. Lutosławski 1941-ben sokkalta nehezebb körülmények között, a németek által megszállt Varsóban, kabarézongoristaként működve nyúlt Paganini témájához: a két zongorára szerzett mű az egyetlen fennmaradt opus Lutosławski e korszakából, melyet a hetvenes évek végén zongorára és zenekarra is átírt. A koncert szólistája, a világjáró virtuóz (és végzett jogász), Andrej Korobejnyikov nemcsak avatott Rachmaninov-előadó, de másként is a nagy előd nyomdokában jár: alig 19 évesen diplomázott a moszkvai konzervatóriumban, akárcsak Rachmaninov. Keller András vezetésével a koncertet a múlt századelő emblematikus művével, a Tavaszi áldozattal zárja majd a Concerto Budapest: a darab karmestert és zenekart próbáló extrém nehézségéről hajdan még Herbert von Karajan is keresetlen őszinteséggel nyilatkozott.

https://www.koncert.hu/koncert/zimmermannrachmaninovlutoslawskistravinsky--concerto-budapest---andrei

nyomtat

Szerzők

-- Ajtai Péter --


További írások a rovatból

Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Platon Karataev: Napkötöző
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről

Más művészeti ágakról

Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról
Asher Kravitz: A Zsidó Kutya a Spinoza Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés