építészet
A vitatott terv bírálói között van többek közt a spanyol Santiago Calatrava, az amerikai Thom Mayne és Peter Eisenman, valamint az Izraelben született világhírű építész, Moshe Safdie is. "Az elképzelést erős érdekcsoportok támogatják, akik turisztikai és politikai céljaikat fontosabbnak tekintik Jeruzsálem kulturális kincseinek megőrzésénél" - fogalmaznak a levélben.
"Egyetlen jelentős történelmi városban sem építettek drótkötélpályás felvonót, nemzetközi konszenzus van arról, hogy az ősi városokba nem valók ilyenek. Az évente több millió látogatót vonzó Athén vagy Róma sem épített hasonlót" - mutatnak rá az építészek. "Jeruzsálem ősi városképe az egész emberiség öröksége. A vallási és kulturális értékeket nem szabad a rövid távú érdekeknek felülírniuk" - vélekednek a szakemberek.
Izrael idegenforgalmi minisztériuma tavaly ősszel hagyta jóvá a Jeruzsálem óvárosába közlekedő drótkötélpályás felvonó elképzelését, amely a forgalmi dugókkal teli utakat kikerülve szállítaná az óvárosba, Siratófalhoz a turistákat, de a terv már születésekor kivívta a palesztin lakosok és a várostervezők haragját. A terv szerint 73, egyenként tízszemélyes kabin haladna a drótkötélpályán a Siratófal melletti Szemét-kapunál tervezett végállomáshoz, így csúcsforgalomban óránként akár háromezer utast is szállíthatnának. A terv ellenzői szerint a drótkötélpályás kabinok rontanák a városképet, mert Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét és a 15 betonoszlop - köztük több 26 méteres - elcsúfítaná a környezetet.
Fotó: www.uwindsor.ca