art&design
Család- és élettörténet, Endre Béla művészetének monografikus elemzése mellett másfél száz festményének reprodukciója is helyet kapott a nagyalakú, magas nyomdai minőségben megjelent kötetben, amelynek borítójára a művész egy jellegzetes csendéletének részlete került. A kötet szerzője, Nátyi Róbert művészettörténész úgy fogalmazott: a több éves kutatómunka igazolta, hogy Endre Béla európai jelentőségű művész, akiről Tornyai János úgy nyilatkozott, hogy amit a modernizmusból tanult, azt neki köszönheti.
A Szegeden a Fekete házban született, nagypolgári nevelést kapott, majd Rómában és Párizsban festészetet tanult Endre Béla meghatározó alakja volt, a 20. század elején kialakult vásárhelyi iskolának, alakja azonban "árnyékban maradt" az alföldi festészet nagy mesterei mellett. A sajátos, egyéni hangvételű művész elsősorban tájképfestőként ismert, de csendéletei is a század első felében készült magyar alkotások legjobbjai közé tartoznak, valamint főként saját lakását megörökítő enteriőrjei szintén az életmű fontos darabjai - mondta róla korábban a szakember.
A művész egyik kezdeményezője volt a hódmezővásárhelyi Művészek Majolika és Agyagipari Telepének, ahol maga is készített kerámiákat, melyek ötvözték az európai szecesszió és a magyar népművészet jegyeit. Endre Béla már korán megtalálta saját, könnyed stílusát, s hogy elkészült műveinek száma jóval több, mint ahányat ismerünk, az bizonyítja, hogy egyik naplóbejegyzése szerint csak egy Mártélyon töltött nyáron több képet festett, mint amennyi a nyilvántartásokban szerepel. Endre Béla ismerte az európai, művészeti mozgalmakat, s művészetével Tornyai Jánoshoz hasonlóan irányt mutatott.