zene
Könnyű
Peter Problem az ELTE Jazz Klubban
Március 11. Hétfő, 20:30 - Három Holló
A Peter Problem Ajtai Péter (jelen sorok írója) improvizatív zene műhelye, amely már több mint 6 éve működik, de végleges felállását az elmúlt években nyerte el. Annak idején a Rókák erdejében című darabjukkal debütáltak, most pedig improvizatív, nyitott kompozíciókkal lépnek fel a Három Hollóban.
A zenekar tagjai:
Ajtai Péter: Nagybőgő
Szelevényi Ákos (Akosh S.): Szaxofon
Cseke Dániel: Szaxofon
Szelevényi Vito: Trombita
Pozsár Máté: Zongora
Porteleki Áron: Dob, Brácsa
https://www.facebook.com/events/330048487618967/
Ávéd János, Fenyvesi Márton, Benkó Ákos + Oliver Mayne
Március 12. Kedd, 20:30 - Lumen
A 2010-ben Ávéd János kezdeményezésére megalakult trió, a Balance három muzsikus szoros együttműködése, amelyben szaxofon-gitár-dob felállásban képezik le a jelent, s e tekintetben a basszushangszer tudatos hiányát szabad formai és zenei eszközökkel hozzák egyensúlyba. Koncertjeiken előszeretettel használnak fel bármilyen zenei témát vagy stíluselemet a mainstream gyökereitől a klasszikus és kortárs zenén át akár a post-rockig. A zenei „becsontosodás” helyett képesek egymást és a közönséget is állandóan meglepni.
A Balance zenekart az estén Oli Mayne angol származású vibrafonos fogja vezetni. Egy szabad zenei koncert keretében fognak új közös zenét alkotni.
Ávéd János - szaxofon
Fenyvesi Márton - gitár, elektronika
Benkó Ákos - dob
+
Oli Mayne - vibrafon
https://www.facebook.com/events/2227969390760472/
JazzaJ / Láthatatlan Koncert no.1
Március 13. Szerda, 20:00 - Lumen
Márciusi koncertjeink LÁTHATATLANOK és LÁTATLANOK.
Célunk, hogy teljes mértékben a hangra tudjunk összpontosítani, ezért a vizuális ingereken túl minden előzetes tudást – pl. kik fognak játszani és milyen hangszeren – kizárunk a képletből.
Ezen a koncerten bekötjük a látogatók szemét. Önkéntes csapatunk a kávézótérben, az ajtó előtt várja a nagyérdeműt – a koncertterembe ugyanis csak bekötött szemmel szabad majd belépni. Ami továbbra is biztos pontot jelenthet látva és látatlanban egyaránt, hogy olyan, különlegesen érzékeny improvizáló zenészeket hozunk össze egy színpadra, akik jelenlétükkel varázslattá teszik a közös pillanatot. Lesz, akit az első hangból megismer majd a szakavatott közönség, de talán olyan is, akit a koncert végéig nem is érzékelünk külön játékosként...
https://www.facebook.com/events/404472816980590/
Tudósok
Március 15. Péntek, 19:30 - A38
A Tudósok tavaszi nagy-koncertjén rettenetes új számok, gyönyörű slágerek és patinás régi szörnyűségek egyaránt szerepelnek majd Tavaszi áldozat című operettjükbe fűzve. Az estet felvezeti Szentpétervár legkultikusabb underground zenekara, a színházat, performanszt, videót és zenét ötvöző legendás NOM!
https://www.a38.hu/hu/program/tudosok-hu
Nehéz
Montéclair: Jephté - magyarországi bemutató / RÉGIZENE FESZTIVÁL
Március 11. Hétfő - Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Vashegyi György és a Versailles-i Barokk Zenei Központ együttműködését eddig is a kallódó zenei kincsek felfedezésének törekvése jellemezte. Ilyen, Magyarországon nem ismert érték Michel Pignolet de Montéclair (1667-1737) 1732-ben keletkezett tragédie en musique-ja, a prológból és öt felvonásból álló Jephté, amely az első bibliai tárgyú francia operaként vonult be a zenetörténetbe. Montéclairt, a kiváló zeneszerzőt és tanárt, a barokk forma és hangszerelés egyik megújítóját Magyarországon nem játsszák, érdemes tehát megismernünk a Jephtét, amelynek érdekessége, hogy Simon-Joseph Pellegrin librettója (akárcsak Händel esetében Thomas Morellé) a bibliai tragikus vég helyett boldog befejezéssel zárul: Montéclair operájában Jephtének, aki az ammoniták ellen harcoló Izráelt vezeti, fogadalma ellenére végül nem kell feláldoznia egyetlen lányát. A harc kezdete előtt segítséget kérve fohászkodó Jephté ugyanis felajánlja Istennek, hogy ha győzelemre segíti, feláldozza az első lényt, akit a győzelmet követően kilépni lát házából. Ez nem más, mint egyetlen lánya, Iphise - aki a librettó szerint ráadásul titokban az ellenséges Ammonba szerelmes. (Ez a mozzanat nem szerepel a bibliában, szövegkönyvírói lelemény.) Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus élén fellépő szólisták vokális világklasszisok.
Vezényel: Vashegyi György
Szereplők:
Jephté: Tassis Christoyannis
Iphise: Chantal Santon-Jeffery
Az Igazság / Almasie: Judith Van Wanroij
Phinée: Thomas Dolié
Ammon: N. N.
Terpszikhoré / Vénusz / Egy lakos / Egy izraelita / Élise / Egy pásztorlány: Katia Vellétaz
Abdon / Egy izraelita: Clément Debieuvre
Apolló / Abner / Egy lakos: Lisandro Abadie
Közreműködők: Purcell Kórus, Orfeo Zenekar
https://www.jegy.hu/program/monteclair-jephte-magyarorszagi-bemutato-regizene-fesztival-89687
Új Zenei Projekt
Március 12. Kedd, 19:00 - Zeneakadémia, Solti Terem
Modern klasszikusok (John Cage, Igor Stravinsky, Steve Reich) és kortárs szerzők (Sári József, Kaszab Sebő, Csernovszky Márk) művei Frank Zappa zenéjét leképező akciófestészeti performansszal ellenpontozva – olyan műsorkínálat ez, ami akár fesztiválprogramnak is beillene. Az előadók azonban nem a modern művészet mellett elkötelezett, s a koncerttermek megszokott repertoárja felől nézve talán kissé kalandor ízlésűnek tűnő, nemzetközi hírű zenészek, hanem a Bartók Konzi tanárai és diákjai, akik az intézményben folyó kortárszenei műhelymunka, az úgynevezett Új Zene Projekt elmúlt éveinek legizgalmasabb produkcióival lépnek a Solti terem közönsége elé.
Műsor:
Cage: Six
Sári József: Echóhoz
Kaszab Sebő: Summa – brácsára, zongorára és ütőhangszerekre
Stravinsky: Ragtime
Steve Reich: Music for Pieces of Wood
Csernovszky Márk: Új mű
Götz Nándor Audiovizuális Műhelyének performansza: akciófestészet Frank Zappa zenéjére
Közreműködnek: a Bartók Konzervatórium növendékei és az Új Zenei Projekt tanárai
https://www.jegy.hu/program/uj-zenei-projekt-valogatas-az-elmult-evek-legsikeresebb-produkcioibol-konzis-koncertek-97918
Belcea Quartet
Március 13. Szerda - Zeneakadémia, Nagyterem
A román születésű kiváló hegedűművésznő, Corina Belcea a londoni Royal College of Music másik három hallgatójával közösen alapított vonósnégyest 1994-ben. A Chilingirian-, majd az Alban Berg vonósnégyesnél folytatott tanulmányaikat követően a Belcea Quartet a BBC Radio 3 New Generation Artists mentorprogram egyik első felfedezettje volt. Alapításuk után hat évvel már a New York-i Carnegie Hallban játszottak, majd öt éven keresztül a londoni Wigmore Hall rezidens vonósnégyeseként hangversenyeztek. Első lemezüket a Gramophone az Év lemezének választotta. Azóta még tizenegy albumot készítettek, köztük az összes Bartók- és Beethoven-vonósnégyessel. Utóbbiból zeneakadémiai hangversenyükön is ízelítőt adnak Haydn és a felénk kevésbé ismert Britten egy-egy kvartettjének megszólaltatását követően
Haydn: 61. (d-moll) vonósnégyes, Hob. III:76
Britten: 3. (G-dúr) vonósnégyes, op. 94
SZÜNET
Beethoven: 15. (a-moll) vonósnégyes, op. 132
Belcea Quartet: Corina Belcea, Axel Schacher (hegedű), Krzysztof Chorzelski (brácsa), Antoine Lederlin (cselló)
https://www.jegy.hu/program/belcea-quartet-97095
Kocsis-bérlet 5. Mahler: II. szimfónia - vezényel: Hamar Zsolt
Március 14. Csütörtök, 19:30 - Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
„Halál, ki győzöl mindeneken, most téged is legyőztek” (Friedrich Gottlieb Klopstock)
Vannak, akik szenvedélyesen rajonganak érte, vannak olyanok is, akik mindenestől elutasítják Gustav Mahler (1860-1911) zenéjét. 1895-ben, hamburgi opera-igazgató korában mutatta be II. szimfóniáját. A címben szereplő Feltámadás nem a húsvét jólismert eseménye, hanem Klopstock egyik ódájának címe. Az a hit nyilvánul meg benne, hogy minden ember lelke halhatatlan és minden élet előbb-utóbb folytatódik valamilyen más testben. Felcsendül a műben az utolsó ítélet világrengető látomása is. Ebben a műben látjuk először azt, hogy Mahler kozmikus jelentőségű mondanivalójához minden addiginál nagyobb méretű együttest használ, a hatalmas zenekar mellett énekes szólistát és kórust alkalmaz, és kozmikus mértékben meghosszabbítja a zenemű időtartamát is. Azt írta: a második szimfónia első tétele az első szimfónia hősének gyászünnepe. Itt fogalmazódik meg először az a gondolat, hogy egész életében egyetlen hatalmas művet komponál, mindegyik szimfóniája az előző szerves folytatása. Megrendítő alkotás.
MAHLER: II. szimfónia (c-moll), „Feltámadás”
Kolonits Klára – szoprán
Szántó Andrea – alt
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
https://www.jegy.hu/program/kocsis-berlet-5-mahler-ii-szimfonia-vezenyel-hamar-zsolt-90090
Ligeti Ensemble: Gubajdulina / Eötvös Péter:Shadows / Serei Zsolt:Stets blickend in die Höh’
Március 14. Csütörtök, 19:30 - BMC
Sofia Gubaidulina 1996-ban a groteszk humor német költőóriása, Christian Morgenstern verseskötetéhez, az 1905-ben megjelentetett Akasztófadalokhoz (másként: Akasztófa-énekek) fordult ihletésért. A mezzoszoprán hangra komponált dalciklus, amely ezúttal Csordás Klára szólójával hangzik majd fel, igazi nagy találkozást jelez költő és komponista között, talán mert a máig köztünk élő tatár-orosz zeneszerzőnő a szovjet érában, élete nagyobbik felében igencsak szoros kapcsolatba kerülhetett a nonszensz műfajával. Eötvös Péter 1996-os kompozíciója, a Shadows erősített fuvolára, klarinétra és kamaraegyüttesre íródott, s az egyes hangszerek és hangszercsoportok – a cím szellemében – valóban árnyékot teremtenek a középpontba helyezett fuvolista és klarinétos, ezúttal Kaczander Orsolya és Klenyán Csaba köré-mögé. A címével Goethe Nyugat-keleti dívánját idéző Serei-mű, az angolkürtre és kamaraegyüttesre írt, magasba tekintő Stets blickend in die Höh’ 2008-as verziója zárja majd a koncert programját. A derűs és áttetsző hangzású kompozíció megszületését egy napfogyatkozásról készített fotó látványa ihlette.
Műsor:
GUBAJDULINA: Akasztófadalok
Vezeti és közreműködik: Csordás Klára (mezzoszoprán)
Eötvös Péter: Shadows
Közreműködik: Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét)
Serei zsolt: Stets blickend in die Höh’
Ligeti Ensemble
Vezényel: Rácz Zoltán
https://www.jegy.hu/program/ligeti-ensemble-gubajdulina-eotvos-petershadows-serei-zsoltstets-blickend-in-die-hoh-98932
Das Wohltemperierte Streichquartett V. - Intermezzo
Március 16, Szombat, 18:00 - BMC
Sorozatunk ötödik koncertjének címe Intermezzo — a műsor most nem egy
hangnem köré szerveződik, mint a megelőző koncerteken, hanem a XX.
század vonósnégyes termésének olyan műveiből válogatunk, amelyek már nem
kifejezetten egy tonalitásban íródtak, vagy kifejezetten a tonalitás
határait feszegetik.
Koncertünkön Sztravinszkij mindhárom vonósnégyesre írt műve megszólal, a
szerző “orosz” korszakának egy remekbe szabott miniatűrje, a Trios
piéces, valamint az 1920-ban íródott Concertino, amelyben már az első
pillanatban feszültségbe kerül egy C-dúr és egy H-dúr skála, illetve a
festőművész Raoul Dufy emlékére írt Double Canon, amely pedig egy
dodekafon kompozíció.
Kodály Zoltán második vonósnégyeseben egy rejtett program sejlik fel:
Kodály reflexiója a háborúra. Zárószámunk pedig egy magyarországi
bemutató, Eötvös Péter JOYCE című klarinétötöse. A hét tételes mű Joyce
Ulyssesének részletei alapján íródott, amelyek játékos nyelvhasználata
villódzóan humoros kompozíciót ihletet.
Közreműködik:
Classicus Quartet:
Rácz József – hegedű
Baksai Réka – hegedű
Tornyai Péter – brácsa
Zétényi Tamás – cselló
Osztrosits Éva – hegedű
Szűcs Péter – klarinét
Bevezetőt mond Farkas Zoltán zenetörténész
https://www.jegy.hu/program/das-wohltemperierte-streichquartett-v-intermezzo-102166
Képek, szövegek: a mellékelt ajánlókból.