film
A rendezvény az egyik legrégebbi, legrangosabb filmfesztivál Európában, amely évente több mint 130 000 nézőt vonz. Az idei évfolyam egyediségét adja, hogy a szervezők külön figyelmet szenteltek a magyar alkotásoknak, ezzel adózva Jancsó Miklós munkássága előtt.
A zsűri elnöke, Michaël Borremans kiemelte a kisfilm újszerű látásmódját és a bátor témaválasztást, amivel az alkotók egy aktuális tragédiát dolgoztak fel. A történet a 71 menedékkérő halálával járó „halálkamion” esetét mutatja be. A magyar rendszámmal ellátott teherautót 2015 augusztusában találták meg Ausztriában, az osztrák-magyar határtól alig 40 km-re. A jármű napok óta állt elhagyatottan, a rakterében 71 holttesttel, köztük nyolc nővel és négy gyerekkel. Az ügyben idén nyáron született jogerős ítélet: a letartóztatott vádlottak mindegyikét bűnösnek találta a magyar bíróság.
A tragédia bemutatására az alkotók egy rendhagyó megoldáshoz nyúltak. A camera obscura (latin, jelentése: sötét kamra, vagyis Dark Chamber) egy minden oldalról fénytől védett doboz vagy szoba, amibe a fény egy apró lyukon keresztül hatol be. A filmben a kamera ennek a fénynek követi az útját, és így fokozatosan mutatja meg a teljes – az eljárásnak köszönhetően fordított – képet.
A kisfilm operatőre Pálos Gergely, aki Svédországban Roy Andersson két legutóbbi nagyjátékfilmjét is jegyezte. A film magyar és svéd koprodukcióban készült. Magyar oldalról a Filfabriq, Focus Fox és az Umbrella jegyzi.
Forrás: Filmfabriq