színház
A fesztivál megálmodója, Boros Anna kilenc éve járt Amerikában, ahova két év múlva visszatért kaposvári színészosztályával, akikkel Cseh Tamás-emlékkoncertet adtak a New York-i Magyar Házban. Majd ismét eltelt két év, s már társulatával, a k2 Színházzal utaztak, hogy az ’56-os forradalom Amerikába emigrált túlélőivel készítsenek interjúkat, és anyagot gyűjtsenek a Holdkő című előadásukhoz. Idén, 2018-ban az első magyar színházi fesztivál, a Hungary Live Festival főszervezőjeként több mint 50 művészt vitt ki az USA-ba. "Volt egy pillanat, amikor azt éreztem, hogy ha ennek vége, akkor meghalok, de legalább megcsináltam" - mondja Anna a fesztivál utáni értékelő megbeszélésen, már azt tervezgetve, hogy 2020-ban hogyan lehetne folytatni mindazt, amit idén elkezdtünk.
Boros Anna Erdélyi Adriennel közösen dolgozta ki a fesztivál programját, mely az emlékezés témája köré épült. Rajtuk kívül a fesztivál szervezésében Boncz Ádám, Lukácsi Erika, valamint én is részt vehettem. Az egyhetes New York-i magyar színházi fesztivál - Hungary Live Festival - sokoldalú és színvonalas programjaiban az érdeklődők három magyar ősbemutatót tekinthettek meg: A Dohány utcai seriffet, a Holdkőt és a Kutató kezek című produkciókat. A különböző izgalmas kísérőprogramok: az amerikai vendégmuzsikusokkal (Jessica Lurie szaxofonos, fuvolista és zeneszerző, Matt Dariau fúvós) színpadra lépő Szakértők és BEKVART zenekarok koncertjei, a panelbeszélgetés, valamint a kétnapos fizikai színházi workshop mind-mind színesítették a fesztivált.
A Dohány utcai seriff először, a fesztivált megelőzően Washingtonban vendégszerepelt, ezt követően pedig a New York-i Abrons Arts Centerben, mely helyet adott a fesztivál több programjának is. Mohácsi János rendezése az óceán túloldalán is releváns. A Holokauszt-túlélők személyes történeteinek szinte dokumentarista jellegű, sallangmentes előadásmódja zsigeri szinten képes hatni. Közös múltunk történelmi traumáinak megértése és sokszor fájdalmas feldolgozása kötelességünk és feladatunk. Erre emlékeztet a Kutató kezek elementáris erejű, hihetetlen energiákat megmozgató koncert-színházi előadása, mely a legendás La Mama Theatre-ben volt látható. Konrád György Kutató kézben hamu és csontdarabkák című írásából, még 2014-ben Alföldi Róberttel közösen készített előadásukat játszották angol nyelven, melyben ezúttal Boncz Ádám működött közre. Konrád tűponotos szövege angolul is betalál, a zenével egymásba fordulva és fonódva drámai, pulzáló egységet alkot.
A k2 Színház két évvel ezelőtti kutatómunkája anyagából létrehozott Holdkő című előadással tért vissza New Yorkba. A Holdkő az egyéni sorsok dramatizálásával teszi lehetővé az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeinek érzelmi szinten történő megélését, ezzel közel hozva saját nemzedékünkhöz ‘56 szellemiségét. Az előadás egyik meghatározó pillanata, mikor megtudjuk, hogy az egyik elhangzó történet szereplője ott ül közöttünk a nézőtéren, és újra szembetalálja magát életének sorsfordító eseményével, a végeláthatatlannak tűnő menekülés emberpróbáló és könyörtelen történéseivel.
A Jászay Tamás által moderált panelbeszélgetésen magyar és amerikai színházi szakemberek is megszólaltak. A témák között felmerült például a magyar és amerikai kőszínházi és független gondolkodás milyensége, szponzorációs lehetőségek itthon és kint, valamint az évadtervezés menetének folyamata. A találkozón az amerikai és magyar tapasztalatok kiegészítették, átfedték és ellenpontozták egymást, ugyanakkor az egyértelművé vált, hogy bár az óceán két oldalán élünk, mégis van mondanivalónk egymásnak szakmai ügyekben. A beszélgetésen jelen volt többek között Philip Himberg, a Sundance Institute színházi programjának igazgatója, Annie Saunders független színházi rendező, színésznő, a Wilderness nevű társulat vezetője, valamint Linda Chapman és James Nicola, a neves off-Broadway színház, a New York Theatre Workshop vezetői.
A fesztivál keretein belül kétnapos fizikai színházi workshopot tarthattam (szintén az Abrons Arts Centerben). A workshop fókuszába a gesztus, a mozdulatok, a különböző non-verbális színpadi eszközök és technikák alapjainak megismertetését állítottam. Ezzel egy közös jel-, illetve nyelvrendszert létrehozva, mely lehetővé tette, hogy a különböző kultúrákból érkező, különböző anyanyelvű (magyar, angol, orosz) résztvetők egy közös alapot, színházi kommunikációs eszközt kaphattak.
Kilenc év kitartó és bátor munkája van ebben a fesztiválban, valamint az a meggyőződés, hogy jelenleg Magyarországon nagyon magas színvonalú, értékes és kreatív színházi munka folyik, amire büszkék lehetünk, és amit meg kell mutatni a nagyvilágnak. Reméljük, hogy a Hungary Live Festival olyan szakmai kapcsolatot, párbeszédet indított el a két ország között, melynek egy hosszútávú együttműködés lehet az eredménye.
Hungary Live Festival - New York
La MaMa Etc, Abrons Arts Center, Nublu 151
2018. június 23 - 27.
Fotók: Mohácsi János (lead és borító) és Hungary Live Festival