bezár
 

színház

2018. 08. 15.
Magyar színházi szakma menni Amerika
Avagy az első New York-i magyar színházi fesztivál
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Kell, hogy emlékezzünk, kell, hogy szembenézzünk történelmünkkel, közös múltunkkal, mert ez összeköt minket, és így egy nyelven tudunk szólni. Ez volt a legfontosabb üzenete a Hungary Live, New York-i magyar színházi fesztiválnak, mely az emlékezés témája köré épült. Az első amerikai magyar színházi fesztivál fontos, és egyedülálló kezdeményezés, elsőként valósulhatott meg egy ekkora volumenű magyar színházi fesztivál New Yorkban. A fesztivál szervezőinek egyik fő célkitűzése volt, hogy kimozdítsa, mobilissá, valamint elérhetővé tegye a kortárs magyar színházkultúrát a külföldi, jelen esetben amerikai közönség számára is.

A fesztivál megálmodója, Boros Anna kilenc éve járt Amerikában, ahova két év múlva visszatért kaposvári színészosztályával, akikkel Cseh Tamás-emlékkoncertet adtak a New York-i Magyar Házban. Majd ismét eltelt két év, s már társulatával, a k2 Színházzal utaztak, hogy az ’56-os forradalom Amerikába emigrált túlélőivel készítsenek interjúkat, és anyagot gyűjtsenek a Holdkő című előadásukhoz. Idén, 2018-ban az első magyar színházi fesztivál, a Hungary Live Festival főszervezőjeként több mint 50 művészt vitt ki az USA-ba. "Volt egy pillanat, amikor azt éreztem, hogy ha ennek vége, akkor meghalok, de legalább megcsináltam" - mondja Anna a fesztivál utáni értékelő megbeszélésen, már azt tervezgetve, hogy 2020-ban hogyan lehetne folytatni mindazt, amit idén elkezdtünk.

Szkéné színház

Boros Anna Erdélyi Adriennel közösen dolgozta ki a fesztivál programját, mely az emlékezés témája köré épült. Rajtuk kívül a fesztivál szervezésében Boncz Ádám, Lukácsi Erika, valamint én is részt vehettem. Az egyhetes New York-i magyar színházi fesztivál - Hungary Live Festival - sokoldalú és színvonalas programjaiban az érdeklődők három magyar ősbemutatót tekinthettek meg: A Dohány utcai seriffet, a Holdkőt és a Kutató kezek című produkciókat. A különböző izgalmas kísérőprogramok: az amerikai vendégmuzsikusokkal (Jessica Lurie szaxofonos, fuvolista és zeneszerző, Matt Dariau fúvós) színpadra lépő Szakértők és BEKVART zenekarok koncertjei, a panelbeszélgetés, valamint a kétnapos fizikai színházi workshop mind-mind színesítették a fesztivált. 

A Dohány utcai seriff először, a fesztivált megelőzően Washingtonban vendégszerepelt, ezt követően pedig a New York-i Abrons Arts Centerben, mely helyet adott a fesztivál több programjának is. Mohácsi János rendezése az óceán túloldalán is releváns. A Holokauszt-túlélők személyes történeteinek szinte dokumentarista jellegű, sallangmentes előadásmódja zsigeri szinten képes hatni. Közös múltunk történelmi traumáinak megértése és sokszor fájdalmas feldolgozása kötelességünk és feladatunk. Erre emlékeztet a Kutató kezek elementáris erejű, hihetetlen energiákat megmozgató koncert-színházi előadása, mely a legendás La Mama Theatre-ben volt látható. Konrád György Kutató kézben hamu és csontdarabkák című írásából, még 2014-ben Alföldi Róberttel közösen készített előadásukat játszották angol nyelven, melyben ezúttal Boncz Ádám működött közre. Konrád tűponotos szövege angolul is betalál, a zenével egymásba fordulva és fonódva drámai, pulzáló egységet alkot. 

A k2 Színház két évvel ezelőtti kutatómunkája anyagából létrehozott Holdkő című előadással tért vissza New Yorkba. A Holdkő az egyéni sorsok dramatizálásával teszi lehetővé az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeinek érzelmi szinten történő megélését, ezzel közel hozva saját nemzedékünkhöz ‘56 szellemiségét. Az előadás egyik meghatározó pillanata, mikor megtudjuk, hogy az egyik elhangzó történet szereplője ott ül közöttünk a nézőtéren, és újra szembetalálja magát életének sorsfordító eseményével, a végeláthatatlannak tűnő menekülés emberpróbáló és könyörtelen történéseivel.

A Jászay Tamás által moderált panelbeszélgetésen magyar és amerikai színházi szakemberek is megszólaltak. A témák között felmerült például a magyar és amerikai kőszínházi és független gondolkodás milyensége, szponzorációs lehetőségek itthon és kint, valamint az évadtervezés menetének folyamata. A találkozón az amerikai és magyar tapasztalatok kiegészítették, átfedték és ellenpontozták egymást, ugyanakkor az egyértelművé vált, hogy bár az óceán két oldalán élünk, mégis van mondanivalónk egymásnak szakmai ügyekben. A beszélgetésen jelen volt többek között Philip Himberg, a Sundance Institute színházi programjának igazgatója, Annie Saunders független színházi rendező, színésznő, a Wilderness nevű társulat vezetője, valamint Linda Chapman és James Nicola, a neves off-Broadway színház, a New York Theatre Workshop vezetői.

A fesztivál keretein belül kétnapos fizikai színházi workshopot tarthattam (szintén az Abrons Arts Centerben). A workshop fókuszába a gesztus, a mozdulatok, a különböző non-verbális színpadi eszközök és technikák alapjainak megismertetését állítottam. Ezzel egy közös jel-, illetve nyelvrendszert létrehozva, mely lehetővé tette, hogy a különböző kultúrákból érkező, különböző anyanyelvű (magyar, angol, orosz) résztvetők egy közös alapot, színházi kommunikációs eszközt kaphattak.

Kilenc év kitartó és bátor munkája van ebben a fesztiválban, valamint az a meggyőződés, hogy jelenleg Magyarországon nagyon magas színvonalú, értékes és kreatív színházi munka folyik, amire büszkék lehetünk, és amit meg kell mutatni a nagyvilágnak. Reméljük, hogy a Hungary Live Festival olyan szakmai kapcsolatot, párbeszédet indított el a két ország között, melynek egy hosszútávú együttműködés lehet az eredménye.

Hungary Live Festival - New York

La MaMa Etc, Abrons Arts Center, Nublu 151

2018. június 23 - 27.

Fotók: Mohácsi János (lead és borító) és Hungary Live Festival

nyomtat

Szerzők

-- Levko Esztella --


További írások a rovatból

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák

Más művészeti ágakról

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés