art&design
Nátyi Róbert művészettörténész a tárlat anyagát bemutató szerdai sajtóbejáráson úgy fogalmazott, a meztelen emberi testeket ábrázoló monumentális alkotások alkalmasak a széles közönség érdeklődésének felkeltésére, de kínálnak meglepetéseket a művészettörténetben jártas látogatóknak is.
A kiállítás kurátora elmondta, hogy a testreprezentáció évezredek óta az európai képzőművészet, főként a szobrászat egyik legfontosabb témája. Az avantgárd megjelenésével az akt mint téma ugyan visszaszorulni látszott, de a 20. század második felében több művész is visszatért ehhez.
A Bécsben élő, de művészeti tanulmányait még a hetvenes években Kolozsvárott végző Virgilius Moldovan teljesen radikális felfogással, a szépségkánonokat felülírva ábrázolja az emberi testet. Az aktok nála gondolatok tolmácsolói, napjaink világát mutatja be velük - közölte a szakember.
A művész szobrai köztéri méretűek, akár kétszeres életnagyságúak, anyaguk a hagyományokkal ellentétben azonban nem kő vagy bronz, hanem "hússzerű" színezett szilikon. A portrékat akár hiperrealistaként is lehetne jellemezni, hatalmas méretük mégis szürreálissá teszi azokat - mondta Nátyi Róbert.
A szakember szerint a Reök-palota aulájában és második emeletén bemutatott több mint húsz szobor művészettörténeti példatárként is bejárható, hiszen több alkotás előképe valamely klasszikus mű, kompozíciójukban, témájukban ezeket idézik meg.
Az egyik legnagyobb méretű szobor Pablo Picasso meztelen portréja, amely a képzőművészt a vértanúhalált halt Szent Sebestyén reneszánsz ábrázolásaihoz hasonlóan hátrakötött kézzel jeleníti meg. A szobrok között van, amely Rodin Az érckor című műve, míg egy másik egy klasszikus római portré 21. századi értelmezéseként is felfogható - mondta a művészettörténész.