bezár
 

zene

2009. 04. 22.
Budapest Micro Launch Party - 2009. április 24-én a Tűzraktérben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mit szólnál ahhoz, ha azt mondanám, hogy pár srác akik egész gyerekkorukat Nintendók, Atarik és Commodore 64ek bágyadt fényében, soha véget nem érő pixelcsaták és 8-bites prüntyögések közepette töltötték, egyszer csak fognák magukat és ezeket a kütyüket kiveszik anyu garázsából, letörlik a két centi tömény port és ezután hangszerként használják fel őket?

prae.hu

Ha azt mondanám, hogy valaki egészen addig merészkedik, hogy darabokra szedve egy Gameboyt képes a kis kvarcjátékból egy teljes, működő zenekart varázsolni, vagy maga ír meg egy teljes szintetizátort? Ha azt mondanám, hogy ez egy létező irányzat, és rengeteg rajongója van a világban, Tokiótól, Balin át New York-ig és hogy léteznek élő fellépések is? Ha azt mondanám, hogy az egyik legnagyobb nevek április 24-én a Tűzraktérben játszanak?

2006 óta a Budapest Micro az egyik első kezdeményezés Magyarországon, hogy a 80-as évek óta működő és most reneszánszát élő „chiptune” színteret bemutassa a hazai közönségnek. A mozgalom lényege, hogy mindenféle stílusbeli megkötés nélkül emberek régi videojáték konzolokat és retro számítógépeket felhasználva állítanak elő sokszínű, izgalmas zenéket, videómunkákat, újmédiás installációkat és egyéb alkotásokat, mely ugyanannyira emlékezik meg a múltról, mint mutat a jövőbe, áttörve a technikai limitációk határait, új és formabontó dolgokat létrehozva.

A party fellépői négy különböző országból, kultúrából származnak, zenei hátterük, stílusuk sokszor gyökeresen eltér a másikétól, egyetlen közös pont a kísérletező hajlam és a videojátékok, illetve azok zenéi és képi világa iránt érzett szeretet. Az est folyamán számos régi kvarcjáték fog új életre találni, mint muzikális kompozíciók aktív kelléke, a Super Nintendotól kezdve az Atari és Commodore gépeken át egészen a Gameboyig

gwEm (UK)

gwEm magát „Old-school atari metálos raverként” definiálja, ami nagyjából jellemzi is elborult 8-bites, elektrós hard rock zenéjét, mellyel olyan kiadók figyelmét hívta fel, mint a T.Raumschmiere által működtetett, többek közt Apparatot is magának tudó berlini Shitkatapult Records, vagy a legendás 8bitpeoples netlabel. GwEm továbbá az Atari ST számítógépen való virtuóz alkotásai által tett szert nagyobb hírnévre, ezek közül talán a maxYMiser névre hallgató zeneszerkesztő programja a legkiemelkedőbb, mellyel egy 100%-ig valós idejű hangszerré volt képes varázsolni a lassan múzeumokba illő komputert. Élő fellépési során gwEm, levetkőzve visszafogott, informatikus énjét, igazi geek rocksztárrá alakul át, Flying-V gitárjával és bőrdzsekiben ontja a szatirikus, sci-fi hatású szövegeit, miközben a zenekar helyét az Atari ST és a saját maga által írt program veszi át.

(Honlap: http://www.preromanbritain.com/gwem/)

Random (SWE)

William Rickman az egyik legfáradhatatlanabb 8-bit raver, 14 éves kora óta a színtér aktív tagja és az egyik első zenész, aki a Little Sound DJ nevű, Gameboyra írt szintetizátort ismerté tette, melyet azóta olyan nevek is használtak, mint Beck, a Kraftwerk, vagy Alec Empire. Olyan hatásokkal a háta mögött, mint a fentebb már említett Kraftwerk, vagy a 80-as évek italo disco világa, Random zenéje a „legkevesebből a legtöbbet” elven működik. Kizárólag egy Gameboyt használva, mindenféle külső hatás nélkül képes olyan hangzásokat és dallamokat előcsalni a kvarcjátékból, melyek képesek az emberi fület „átverve” hihetetlen hangulatokat teremteni. Eddigi, több mint 6 éves tevékenykedése alatt megfordult már több európai országban, és rendszeres vendége a New York-i Blip Festivalnak. 

(Honlap: http://randomizer.se/)

Gameboysmusicclub (A)

A 2002 óta működő Gameboymusicclub a világ legnagyobb gameboy-zene csoportosulása, melyet az olcsó elektronikus játékok hangszerként való alkalmazása iránti elragadtatás hívott életre. A klub különböző nemű és korú, amatőr, vagy profi zenészekből áll, céljuk pedig a közös muzsikáláson kívül a kortárs elektronikus zene megértetése az emberekkel, ennek megfelelően rendeznek workshopokat és havi rendszerességgel open mic-okat. A működése óta a klub több mint 30 tagot számláló, így egy széles zenei spektrumú csoportosulássá nőtte ki magát, bizonyítva a tényt, hogy egy látszólag renkívül limitált, egyszerű dologból is milyen sokszínű megoldások születhetnek.

(Honlap: http://www.gameboymusicclub.org/)

failotron (H)

Birtalan Áron 20 éves, grafikát és hangtechnikát tanul Budapesten. 2006 óta készít videojáték konzolokon italo disco, shoegaze és kakaóscsiga hatásokkal bíró, keserédes hagnulatú up-beat 8-bit zenét. Fellépet már Budapesten és vidéken kívül Lengyelországban, Ausztriában, Romániában és Olaszországban, és 2006 a Fúzói Rádió Signal.Failure műsorában pusztítja a hallójáratokat és alapító tagja a Budapest Micronak és az F13-as bilentyű egyházának.

(Honlap: http://failotron.org/)

A fesztivál honlapja: http://budapestmicro.org/
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés