art&design
2009. 04. 21.
A válságot fényképezik a The New York Times olvasói
Több mint 70 évvel ezelőtt a The New York Times (NYT) amerikai napilap és a Farm Security Administration (FSA), a falusi szegénység enyhítésére 1935-ben létrehozott hivatal közös programot indított a hétköznapi élet ábrázolására. Ebből a példából kiindulva április elejétől a mai The New York Times is az olvasóihoz fordult, hogy küldjenek a lap szerkesztőségének olyan felvételeket, amelyek a válságnak a mindennapokra gyakorolt hatását mutatják be.
Az FSA 1935-ben hirdette meg országos dokumentációs vállalkozását: tucatnyi fotóst bízott meg azzal, hogy járják az országot és készítsenek képeket a nehéz időkről. A riporterek csaknem hét éven át kattogtatták masináikat a Nagy Depresszió éveiben. "A válság Amerikájának archívumát" 170 ezer felvételből válogatták ki, a fotó-újságírás olyan úttörői tűntek fel a vállalkozás során, mint Walker Evans - olvasható a párizsi Le Monde-ban.
A mai NYT Picturing the Recession - Képek a recesszióról - című rovatába öt világrészről küldhetik be a felvételeiket az amatőr fotósok, lehetőleg saját környezetükről, és szövegmagyarázat kíséretében. A fotók talán nem vetélkedhetnek a FSA gyűjteményének minőségével, de időszerű és hiteles képet adhatnak az egész világot sújtó válság különböző arcairól, amint arról bárki meggyőződhet a http://www.nytimes.com/interactive/2009/04/02/business/economy/economy-user-photos.html linken.
A kaliforniai Antonieta Mercado például egy üres kirakat előtt ülve olvasó fiatal férfit és nőt ábrázoló képet küldött a lapnak, az aláírásban pedig beszámol arról, hogy a pár életében először került az utcára, bár szerencsére van egy biztonságos helyük, ahol alhatnak. A New York-i Melinda Stuart házi készítésű kenyérről készített fotót a következő magyarázattal: így egészségesebben táplálkozunk, ritkábban autózunk a bevásárló központba és kreatív élményt is szerzünk. A szintén a metropoliszból való Monica Contreras azt dokumentálta, hogy a válság a találékonyságot is növeli, a kutyasétáltatástól a takarításig a legkülönbözőbb szolgáltatásokat ajánló utcai hirdetéseket fényképezett le.
A floridai Key Westből Joseph Kays egy bezárt üzlet kirakatát örökítette meg: "Ez az üzlet azon az estén húzta le a rolót, amelyen ez a felvétel készült, így még a próbababák is elvesztették blúzaikat és minden mást is".
Linda MacLennan képe az itáliai Velencében lévő Harry,s Bar feliratát mutatja, amelyen 20 százalékos kedvezményt kínálnak a nem elsődleges jelzáloghitelek áldozatainak: az aláírás szerint a fotó még tavaly készült, amikor Linda egy hónapig Olaszországban dolgozott. "Vajon képesek voltak-e azóta is fenntartani ezt a kedvezményt? Nem mintha oda tudnék ismét repülni, hogy megnézzem, ugyanis közben én repültem, amikor cégem csökkentette a létszámot. Sok minden változhat egy év alatt" - írta a fotódokumentum készítője.
Az izlandi Ankit Sharma a válság miatt félbemaradt magasépületeket mutat - a szigetország pénzügyi központjában. Kristi Tabaj a mexikói Cancún elnéptelenedett strandját fotózta. És további fotók százai érkeztek az amerikai laphoz. Köztük Helen Harderé, aki Londonból egy - éppen a Bank of England, a brit nemzeti bank épületével szemben kitűzött - feliratot küldött be: "ABOLISH MONEY - TÖRÖLJÉTEK EL A PÉNZT!"
A mai NYT Picturing the Recession - Képek a recesszióról - című rovatába öt világrészről küldhetik be a felvételeiket az amatőr fotósok, lehetőleg saját környezetükről, és szövegmagyarázat kíséretében. A fotók talán nem vetélkedhetnek a FSA gyűjteményének minőségével, de időszerű és hiteles képet adhatnak az egész világot sújtó válság különböző arcairól, amint arról bárki meggyőződhet a http://www.nytimes.com/interactive/2009/04/02/business/economy/economy-user-photos.html linken.
A kaliforniai Antonieta Mercado például egy üres kirakat előtt ülve olvasó fiatal férfit és nőt ábrázoló képet küldött a lapnak, az aláírásban pedig beszámol arról, hogy a pár életében először került az utcára, bár szerencsére van egy biztonságos helyük, ahol alhatnak. A New York-i Melinda Stuart házi készítésű kenyérről készített fotót a következő magyarázattal: így egészségesebben táplálkozunk, ritkábban autózunk a bevásárló központba és kreatív élményt is szerzünk. A szintén a metropoliszból való Monica Contreras azt dokumentálta, hogy a válság a találékonyságot is növeli, a kutyasétáltatástól a takarításig a legkülönbözőbb szolgáltatásokat ajánló utcai hirdetéseket fényképezett le.
A floridai Key Westből Joseph Kays egy bezárt üzlet kirakatát örökítette meg: "Ez az üzlet azon az estén húzta le a rolót, amelyen ez a felvétel készült, így még a próbababák is elvesztették blúzaikat és minden mást is".
Linda MacLennan képe az itáliai Velencében lévő Harry,s Bar feliratát mutatja, amelyen 20 százalékos kedvezményt kínálnak a nem elsődleges jelzáloghitelek áldozatainak: az aláírás szerint a fotó még tavaly készült, amikor Linda egy hónapig Olaszországban dolgozott. "Vajon képesek voltak-e azóta is fenntartani ezt a kedvezményt? Nem mintha oda tudnék ismét repülni, hogy megnézzem, ugyanis közben én repültem, amikor cégem csökkentette a létszámot. Sok minden változhat egy év alatt" - írta a fotódokumentum készítője.
Az izlandi Ankit Sharma a válság miatt félbemaradt magasépületeket mutat - a szigetország pénzügyi központjában. Kristi Tabaj a mexikói Cancún elnéptelenedett strandját fotózta. És további fotók százai érkeztek az amerikai laphoz. Köztük Helen Harderé, aki Londonból egy - éppen a Bank of England, a brit nemzeti bank épületével szemben kitűzött - feliratot küldött be: "ABOLISH MONEY - TÖRÖLJÉTEK EL A PÉNZT!"
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával