bezár
 

art&design

2009. 04. 21.
A válságot fényképezik a The New York Times olvasói
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Több mint 70 évvel ezelőtt a The New York Times (NYT) amerikai napilap és a Farm Security Administration (FSA), a falusi szegénység enyhítésére 1935-ben létrehozott hivatal közös programot indított a hétköznapi élet ábrázolására. Ebből a példából kiindulva április elejétől a mai The New York Times is az olvasóihoz fordult, hogy küldjenek a lap szerkesztőségének olyan felvételeket, amelyek a válságnak a mindennapokra gyakorolt hatását mutatják be.

prae.hu

Az FSA 1935-ben hirdette meg országos dokumentációs vállalkozását: tucatnyi fotóst bízott meg azzal, hogy járják az országot és készítsenek képeket a nehéz időkről. A riporterek csaknem hét éven át kattogtatták masináikat a Nagy Depresszió éveiben. "A válság Amerikájának archívumát" 170 ezer felvételből válogatták ki, a fotó-újságírás olyan úttörői tűntek fel a vállalkozás során, mint Walker Evans - olvasható a párizsi Le Monde-ban.

A mai NYT Picturing the Recession - Képek a recesszióról - című rovatába öt világrészről küldhetik be a felvételeiket az amatőr fotósok, lehetőleg saját környezetükről, és szövegmagyarázat kíséretében. A fotók talán nem vetélkedhetnek a FSA gyűjteményének minőségével, de időszerű és hiteles képet adhatnak az egész világot sújtó válság különböző arcairól, amint arról bárki meggyőződhet a http://www.nytimes.com/interactive/2009/04/02/business/economy/economy-user-photos.html linken.

A kaliforniai Antonieta Mercado például egy üres kirakat előtt ülve olvasó fiatal férfit és nőt ábrázoló képet küldött a lapnak, az aláírásban pedig beszámol arról, hogy a pár életében először került az utcára, bár szerencsére van egy biztonságos helyük, ahol alhatnak. A New York-i Melinda Stuart házi készítésű kenyérről készített fotót a következő magyarázattal: így egészségesebben táplálkozunk, ritkábban autózunk a bevásárló központba és kreatív élményt is szerzünk. A szintén a metropoliszból való Monica Contreras azt dokumentálta, hogy a válság a találékonyságot is növeli, a kutyasétáltatástól a takarításig a legkülönbözőbb szolgáltatásokat ajánló utcai hirdetéseket fényképezett le.

A floridai Key Westből Joseph Kays egy bezárt üzlet kirakatát örökítette meg: "Ez az üzlet azon az estén húzta le a rolót, amelyen ez a felvétel készült, így még a próbababák is elvesztették blúzaikat és minden mást is".

Linda MacLennan képe az itáliai Velencében lévő Harry,s Bar feliratát mutatja, amelyen 20 százalékos kedvezményt kínálnak a nem elsődleges jelzáloghitelek áldozatainak: az aláírás szerint a fotó még tavaly készült, amikor Linda egy hónapig Olaszországban dolgozott. "Vajon képesek voltak-e azóta is fenntartani ezt a kedvezményt? Nem mintha oda tudnék ismét repülni, hogy megnézzem, ugyanis közben én repültem, amikor cégem csökkentette a létszámot. Sok minden változhat egy év alatt" - írta a fotódokumentum készítője.

Az izlandi Ankit Sharma a válság miatt félbemaradt magasépületeket mutat - a szigetország pénzügyi központjában. Kristi Tabaj a mexikói Cancún elnéptelenedett strandját fotózta. És további fotók százai érkeztek az amerikai laphoz. Köztük Helen Harderé, aki Londonból egy - éppen a Bank of England, a brit nemzeti bank épületével szemben kitűzött - feliratot küldött be: "ABOLISH MONEY - TÖRÖLJÉTEK EL A PÉNZT!"

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról
art&design

Megnyitószöveg KristofLab Still Life című kiállításához
art&design

Enyedi Zsolt a Szófiai Liszt Intézet rezidenciaprogramján rendezett kiállításáról

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Renaud-Delage: Gru 4
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés