art&design
Czóbel Béla életműve még mindig rengeteg titkot rejt, ebbe pedig a harmadszorra felfrissített szentendrei tárlat ismét betekintést ad: a már ismert és a raktárból nemrég előkerült képek mellé most tizenhárom eddig nem látott festmény érkezett a Czóbel Múzeumba.
Mint a múzeum emlékeztet, a művész hosszú élete során csaknem ezer képet festett, amelyből több száz elveszett, és a mai napig ismeretlen helyen lappang. Néhány frissen előkerült munkát a közönség is láthat Szentendrén, folytatódik továbbá az a hagyomány, hogy a Czóbel Múzeum olyan képeket is kiállít, melyeknek mindkét oldalára került festmény Czóbel vagy valamelyik kortársa kezétől.
Idén három festmény hátoldalát tekintheti meg a látogató: ezek a frissen feltárt képek eddig átfestve, rejtve szunnyadtak. A bergeni szélmalmot ábrázoló kép hátoldalán, a fehérre mázolt felület alatt egy olyan nonfiguratív festményt találtak a szakemberek, melynek felbukkanása - a teljes feltárás után - nemzetközi viszonylatban is szenzációnak ígérkezik.
Czóbel korai, posztimpresszionista és fauve periódusából ezúttal is kiváló, főműveknek tekinthető alkotások egészítik ki a múzeum törzsanyagát. Közülük is kiemelkedik a művész egy Nyergesújfalun festett tájképe, amely által a fauve-izmus hazai elterjesztéséhez köthető nyergesi korszaka első alkalommal látható a múzeum falai között.
Az idei év harmadik meglepetése egy amerikai magángyűjtőtől kölcsönkapott festmény, amely eddig katalogizálva sem volt. A Gyermekek a réten című képet Czóbel 1904-ben, nagybányai korszakában festette, és biztosan tudható, hogy ez az eddig ismert legnagyobb kompozíció akkori időszakából.
Az "új" képek nagyrészt Ausztriából, Németországból, Franciaországból és a tengerentúlról érkeztek, és számos olyan ritkaság van köztük, amely még soha vagy emberöltők óta nem szerepelt magyarországi kiállításon. A legkomolyabb hozzájárulást a bajorországi Buchheim Múzeum nyújtotta, ahonnan három, valóban ritkaságszámba menő, korábban ismeretlen Czóbel-mű érkezett.
A tavalyi kiállításban Czóbel Béla hollandiai periódusa kapta a fő hangsúlyt, az idei újrarendezésben a festő németországi expresszionizmusa került előtérbe. A tárlat Czóbel pályaszakaszait az életmű kronológiáját követve, helyszínek szekcióira bontva mutatja be 2019 májusáig.