film
Sok évtized eltelt azóta, hogy a Lumière-fivérek 1895 decemberében megtartották a történelem első mozielőadását a párizsi Grand Caféban. Bár a némafilmek egyeduralma a technikai fejlődésnek köszönhetően nem tartott sokáig – a Warner Brothers A dzsesszénekes című 1927-es filmjétől datálják a hangosfilmek korszakát –, azért jó pár emlékezetes darab született. Köztük a német Ewald André Dupont 1923-as némafilmje, Az ősi törvény, amelyet most egy rendkívüli filmkoncert keretében nézhet meg a Budapesti Tavaszi Fesztivál közönsége.
A Berlinben bemutatott Az ősi törvény Dupont első, rendezőként jegyzett filmje, amely egy jellegzetes apa-fiú történetet mesél el. Az apa a 19. századi kelet-európai zsidók hagyománytisztelő életét éli, fia viszont már új eszmékben hisz, és egy vándortársulat előadását látva maga is színész akar lenni. A Budapesti Tavaszi Fesztivál előadásának értékét csak emeli, hogy a film német változatából sem az eredeti negatív, sem pedig a vetítési kópiák nem maradtak fenn, ám a világ különböző archívumaiban felkutatott exportkópiáknak köszönhetően több rekonstrukció is készült, így április 22-én a legnaprakészebb verziót élvezhetik a filmrajongók.
A hírek szerint a korabeli kritika is szerette a filmet, a német Film-Kurier folyóirat például többek közt kiemelte, hogy a rendező milyen érzékletesen jeleníti meg a filmben a két, egymástól merőben különböző világot. A gettómiliőt, amelyet egy szinte áthatolhatatlan fal választ el a külvilágtól, és a világot, amelyet az 1860-as évek keringőktől lüktető Bécsén és a művészeteket megtestesítő Burgtheateren keresztül teremt meg. A kritikus emellett a film képi humorát emelte ki, ami sosem esik túlzásokba.
Ewald André Dupontnak egyébként rendezőként az 1925-ös Varieté című artistatörténet hozta meg az igazi sikert, amelyben Emil Jannings mellett a magyar Putty Lia (Lya de Putti művésznéven) játszotta a főszerepet. A filmben titokzatos, érzékien szép lányt alakít, aki szenvedélyesen próbál elcsábítani egy családapát. A férfi először eltaszítja a lányt, de később ő maga keresi fel, majd kisfiát és feleségét otthagyva Berlinbe szökik vele. A Varieté Hollywood figyelmét is felkeltette, és komoly lehetőségeket hozott a színésznőnek.
Az ősi törvény első, 1984-es rekonstrukcióját követő évtizedekben újabb források kerültek elő, ezek ösztönözték egy újabb változat elkészítését. A filmhez 2017-ben Philippe Schœller komponált új zenét, amelyet a müncheni Orchester Jakobsplatz a vetítéssel egy időben, élőben, Daniel Grossmann vezényletével ad elő. A filmportal.de beszámolója szerint Schœller aprólékosan kidolgozott kompozíciója nem nélkülözi a modern filmzene technikai megoldásait. Ezzel egyrészt tudatosítja a filmtől való időbeli távolságot, másrészt viszont aláhúzza a film különleges vizuális élményét.
Az április 22-én Budapestre érkező, 2005-ben alapított Orchester Jakobsplatz München saját bevallása szerint több mint egy egyszerű zenekar, teret és bemutatkozási lehetőséget teremt a német-zsidó kortárs kultúra számára. Előadásaik nem pusztán koncertek: élmények, amelyek a koncertek megszokott kereteit kitágítva a zsidóságot a német kultúra magától értetődő részeként teszik láthatóvá és hallhatóvá. Alapítójuk és karmesterük, az 1978-as születésű Daniel Grossmann Dr. Hans Rudolf Zöbeley keze alatt kezdte meg tanulmányait Münchenben, majd Scott Bergesonnál folytatta a New York-i Metropolitan Operában, sőt Lukács Ervin professzornál is megfordult a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
További információ a fesztivál honlapján olvasható.