film
Négy évvel ezelőtt a Német Filmkritikusok Szövetsége a Cannes-i és a Velencei filmfesztiválok azonos nevű programjának mintájára hozta létre a Berlinale programjaként a Kritikusok Hetét. A szervezők idén 7 játékfilmet és 3 rövidfilmet válogattak a programba. Az esemény célja, egy olyan vetítéssorozat megrendezése, ahol a filmesek, a kritikusok és a nézők között párbeszéd, vita indulhat el a filmek alapján megfogalmazott kérdésekről.
A William Shakespeare Hamletjéről készült rendhagyó adaptáció, a The Rub című kísérleti játékfilm Lichter Péter második egész estés munkája, a tavaly bemutatott avantgárd horrorfilm, a Fagyott május után. Az állami támogatás nélkül készült film narrátora Hajdu Szabolcs (a Fehér tenyér és az Ernelláék Farkaséknál rendezője), zeneszerzője pedig Horváth Ádám Márton, akivel Lichter többször dolgozott. Lichter Péter és Máté Bori munkáját a Filmarchívum is segítette régi filmekből kiselejtezett filmszalagokkal: a felhasznált 35 mm-es és 16 mm-es szalagokat a rendezők saját kézzel festették meg, illetve különféle módszerekkel roncsolták őket (például a föld alá ásva rohasztották őket) azért, hogy így érjék el a kívánt absztrakt mintázatokat. Végül az elkészült képkockákat egy speciális fényképezőgép segítségével lefényképezték, majd kockánként animálták őket. A történetet a dráma főhősének szemszögéből látjuk, s az absztrakt képek feladata pedig az, hogy a nézők elé vetítsék a dán királyfi zavarodott elméjében végbemenő folyamatokat.
Budapesten március 17-én mutatja be a filmet az Art + Cinema, amelynek előterében a kiállított festett és roncsolt filmszalagokat is megtekinthetik majd a nézők.
A Berlini Filmfesztivál programjában megjelenő másik magyar alkotás, a 2016. október 8. című filmetűd szintén a rendezőpáros munkája. A rövid absztrakt alkotás először egy csehországi dokumentumfilm fesztiválon került bemutatásra. A 2016. október 8. a Népszabadság bezárásának emlékére készült: a film a címben szereplő napon megjelent utolsó lapszám darabjaiból született meg.
Ezek az analóg és digitális technikákat vegyítő absztrakt filmes metódusok nagyon különleges képi világot eredményeznek, amely a magyar filmekben egyedülállónak tekinthető. A The Rub egész estés hosszúsága miatt a nemzetközi avantgárd filmes körökben is ritkaságnak számít.
Kapcsolódó anyagok: